Evaluasi Pelaksanaan Perkuliahan dan Hasil Belajar Mahasiswa pada Pembelajaran Daring dan Luring di Fakultas Ilmu Olahraga Unesa
Abstract
The purpose of this study will examine the evaluation of student learning and learning outcomes in online and offline learning at the Faculty of Sports Science. The research method used is comparative, which is to compare the results of lecture evaluations and learning outcomes. Sampling technique with purposive sampling, with a total of 274 students. Data analysis techniques using t-tests. The results showed that the average implementation of online learning was in the good category (56.2%) and the average offline learning was in the good category (59.1%). Conclusion There is no significant difference in the implementation of online learning and the learning outcomes of online and offline learning in Faculty of Sports Science Universitas Negeri Surabaya students.
Key word: Evaluation, Learning, online, offline, learning outcomes
References
Assidiqi, M. H., & Sumarni, W. (2020). Pemanfaatan Platform Digital di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 298–303.
Bilfaqih, Y., & Qomarudin, M. N. (2015). Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. In Deepublish. January, 1.
Burhanuddin, B. (2022). Tantangan Pembelajaran Daring, Luring Dan Tatap Muka Terbatas Dimasa Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Guru, 3(2). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v3i2.334
Dewantari, K., Mustaji, M., & Fatirul, A. N. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Daring Dan Luring Serta Kemampuan Awal Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tik Smp. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 6(2), 219–228. https://doi.org/10.29100/jipi.v6i2.1975
Diva, A. S., Chairunnisa, A. A., & Mufidah, T. H. (2021). Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 Andi. Current Research in Education: Series Journal, 01(01), 1–10.
Haryanto. (2020). Evaluasi pembelajaran; Konsep dan Manajemen. In UNY Press.
Hernawan, A. H., Lestari, T., & Permatasari, E. (2021). Juli 2021 | Hal 104-111 Hernawan, Lestari, Permatasari: Studi Evaluasi Pembelajaran Daring dan Pengaruhnya pada Resiliensi Akademik Mahasiswa 104. 13(2), 104–111.
Ismail, F., Astuti, M., & Sholikhah, H. A. (2020). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Riset.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, D. T. (2022). Penyesuaian SKB 4 Menteri tentang Panduan Pembelajaran di masa Pandemi Covid-19 (pp. 1–24).
Khasannah, S. R., & Nurrochmah, S. (2021). Tanggapan Mahasiswa Olahraga terhadap Pembelajaran Luring dan Daring. Sport Science and Health, 3(6), 343–349. https://doi.org/10.17977/um062v3i62021p343-349
Nengrum, T. A., Pettasolong, N., & Nuriman, M. (2021). Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Luring dan Daring dalam Pencapaian Kompetensi Dasar Kurikulum Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah 2 Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan, 30(1), 1. https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1190
Nurfaidawati. (2021). Pengaruh Sistem Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima di Makassar. PINISI Journal of Education, 1(2), 1–9.
Prawanti, L. T., & Sumarni, W. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Selama Pandemic Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 286–291.
Putri, R. E. R., Zufriady, Z., & Mulyani, E. A. (2022). Analisis Dampak Proses Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19 Pada Mahasiswa Pgsd Fkip Universitas Riau. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 5(1), 21. https://doi.org/10.31258/jta.v5i1.21-42
Putri, S. S., & Mahardika, I. M. S. U. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar PJOK Siswa Kelas X SMA Antartika Sidoarjo Selama Pandemi Covid - 19. STKIP Kusumanegara, 5(6), 102–107. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-prestasi-olahraga/article/view/48651
Rahayu, R. P., & Wirza, Y. (2020). Teachers’ Perception of Online Learning during Pandemic Covid-19. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(3), 392–406. https://doi.org/10.17509/jpp.v20i3.29226
Rohmanto, R., & Setiawan, T. (2022). Perbandingan Efektivitas Sistem Pembelajaran Luring dan Daring Menggunakan Metode Use case dan Sequence Diagram. INTERNAL (Information System Journal), 5(1), 53–62. https://doi.org/10.32627/internal.v5i1.506
Sari, I. K., & Astuti, S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Luring Dan Daring Terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1717–1723.
Sari, S. I. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring dan Luring di SMP Negeri 3 Pleret. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 10(2), 145. https://doi.org/10.35194/alinea.v10i2.1079
Sutrisno, V. L. P., & Siswanto, B. T. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif Smk Di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, 6(1), 111. https://doi.org/10.21831/jpv.v6i1.8118
Tysara, L. (2022). Pengertian Luring adalah Pembelajaran Tatap Muka, Simak Penjelasannya. Liputan 6.Com, 1–5.
Widodo, & Widayanti, L. (2014). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, 17(49), 32–35. https://doi.org/10.22146/jfi.24410
Yambi, T. A. C. (2018). Assessment and Evaluation in Education. Https://Www.Researchgate.Net/Publication/342918149, July, 1–9.