Aktivitas Berbagi Pengetahuan Dalam Meningkatkan Literasi Fisik Anak Usia Dini Studi Kasus di motoricshool Halo Kids Indonesia
Studi Kasus di motoricshool Halo Kids Indonesia
Abstract
This research aims to explain how knowledge-sharing activities occur at Halo Kids Indonesia, identify its impact on children's physical literacy, and identify the knowledge sharing process. The qualitative method is used with a case study approach, involving data collection through relevant informants, and the data is presented in narrative form. This research shows that Halo Kids Indonesia applies the concept of sharing knowledge effectively through the stages of socialization, externalization, combination, and internalization. Activities such as sharing parenting, visual documentation, and training play an essential role in children's physical literacy development. In conclusion, Halo Kids Indonesia successfully applies knowledge sharing to increase physical literacy in early childhood.
Keywords: Knowledge Sharing, Physical Literacy, Early Childhood, Motor Training
References
Friskawati, G. F., & Dwijantie, J. S. (2022). Differences of physical literacy perception of kindergarten teachers: Seen from demographic information. Journal Sport Area, 7(3), 405–414. https://journal.uir.ac.id/index.php/JSP/article/view/10019
Harwaty S, I., Adnan Hakim, A. A. A., & Ardiansyah, V. (2019). Pengaruh Knowledge Sharing Dan Transfer Of Trainining Terhadap Kinerja Pegawai Balai Wilayah Sungai Sulawesi IV Provinsi. Mega Aktiva: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 8(2), 128. https://doi.org/10.32833/majem.v8i2.96
Khoyrudin, M., Komariah, N., & Rizal, E. (2020). Kegiatan berbagi pengetahuan sebagai upaya peningkatan kompetensi guru di SMKN 4 Bandung. Jurnal Pustaka Budaya, 7(1), 33–40. https://journal.unilak.ac.id/index.php/pb/article/view/3594
Lumbantobing, P. (2011). Manajemen knowledge sharing berbasis komunitas. In Bandung: Knowledge Management Society Indonesia.
Mutohir, T. C. (2020). Physical Literacy: A New Challenge. In Youtube seminar Nasional Physical Literacy [https://www. youtube. com/watch.
Nurcahyo, R., & Sensuse, D. I. (2019). Knowledge Management System dengan SECI Model sebagai Media Knowledge Sharing pada Proses Pengembangan Perangkat Lunak di Pusat Komputer Universitas Tarumanagara. Jurnal Teknologi Terpadu, 5(2). https://jurnal.nurulfikri.ac.id/index.php/jtt/article/view/229
Orlando, O. (2018). Pengaruh Knowledge Sharing dan disiplin Kerja terhadap Kinerja Karyawan Studi pada AJB Bumiputera 1912 Kantor Wilayah Surabaya. Jurnal Ilmu Manajemen, 6(1), 1–8. ejournal.unesa.ac.id
Paul, L. (2016). Knowledge Management: Konsep, Arsitektur dan Implementasi. Graha Ilmu. https://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/5459
Ranto, D. W. P. (2015). Pengaruh knowledge sharing terhadap kemampuan inovasi Usaha Kecil Menengah (UKM) di Yogyakarta dengan absorptive capacity sebagai variabel intervening. Jurnal Siasat Bisnis, 19(2), 132–145. https://journal.uii.ac.id/index.php/JSB/article/view/4400
RI, P. (2003). Undang-Undang No.20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. In Departemen Pendidikan Nasional. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003
Rizki, S., Ningsih, W., & Ignoh Burhanuddin, K. M. (2016). Tingkat Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 3-5 tahun yang mengikuti dan tidak mengikuti pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Semarang: Universitas Muhammadiyah Semarang, 4(2). https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JKJ/article/view/4398
Rosiana, W., Angga, P. D., & Tahir, M. (2023). Pengembangan Media Literasi Fisik (Melifis) bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 964–975. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/educatio/article/view/4707
Saepudin, E., Rusmana, A., & Budiono, A. (2015). Model Manajemen Pengetahuan sebagai Bentuk Diseminasi Informasi Tanaman Obat Herbal dan Tanaman Obat Keluarga (Studi Kasus di Desa Cisondari Kecamatan Pasir jambu Kabupaten Bandung). Sosiohumaniora, 17(2), 100–106. http://journal.unpad.ac.id/sosiohumaniora/article/download/7297/3352
Saripudin, A. (2019). Analisis Tumbuh Kembang Anak Ditinjau Dari Aspek Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Equalita: Jurnal Pusat Studi Gender Dan Anak, 1(1), 114. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i1.5161
Sofaliana, F. D. J. (2022). Penerapan Seci Model pada Analisa Pembangunan Kontrusi Bangunan. J-SAKTI (Jurnal Sains Komputer Dan Informatika), 6(1), 455–466. http://ejurnal.tunasbangsa.ac.id/index.php/jsakti/article/view/459
Sulardja, E. C., Lusiana, E., & Rohman, A. S. (2021). Knowledge Sharing Pelayan Anak di Pelkat Pelayanan Anak GPIB Gloria. Sabda: Jurnal Teologi Kristen, 2(2), 62–82. https://doi.org/10.55097/sabda.v2i2.31
Titisari, P., Maulana, F., & Sularso, R. A. (2018). Analisis Pengaruh Knowledge Sharing Dalam Penerapan Sistem Manajemen Mutu Iso 9001:2008 Terhadap Kinerja Inovasi Dan Kinerja Karyawan. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(1). https://doi.org/10.26905/jmdk.v6i1.2045
Uce, L. (2017). The golden age: Masa efektif merancang kualitas anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77–92. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/viewFile/1322/982
Wahyuni, H. T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2017). Implementasi pembelajaran tematik kelas 1 SD. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 129–136. https://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/view/1799
Whitehead, M. (2016). Physical literacy: Philosophical considerations in relation to developing a sense of self, universality and propositional knowledge. Sport, Ethics and Philosophy, 1(3), 281–298. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17511320701676916
Widyawan, R. (2014). Agar Informasi Menjadi Lebih Seksi (Pengantar Pelayanan Kemas Ulang Informasi). Pusat Perpustakaan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/33097
pdf downloaded = 65 times