Permainan Tradisional Terhadap Minat Belajar Siswa dalam Aktivitas Pembelajaran Pendidikan Jasmani Sytematic Literature Review

  • Khansa Muhammad universitas pendidikan indonesia
  • Alit Rahmat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Carsiwan Carsiwan Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of traditional games in increasing students' interest in learning in physical education learning activities at school. The method used in this research uses the SLR (Systematic Literature Review) method, literature searches are carried out using digital databases (Scopus, Science Direct, and Google Scholar). By searching using the keywords Traditional Games, Physical Education, and Interest in Learning. The research results show that traditional games have a very significant influence on students' interest in learning in physical education learning activities at school. Conclusion, that applying traditional games is an interesting and fun approach to improving children's physical fitness and psychomotor skills, and student participation in physical education classes, and can improve students' physical education learning activities at school.

Keywords: Interest in Learning, Physical Education, Traditional Games

References

Alifiyarti, T., Wuryandani, W., & Retnawati, H. (2023). How the Teacher’s Efforts to Instilling Responsibility Character in Learning from Home Era? JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 12(1). https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpiundiksha.v12i1.40078

Anggraini, R., & Nurhafizah. (2020). Stimulasi Kemampuan Kerjasama Anak dengan Permainan Gobak Sodor Ditaman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3471–3481.

Bin, J., & Hashim, M. (2021). Asas pendidikan jasmani pjms 1084. September, 1–48.
Brata Susena, Y., Ari Santoso, D., & Setyaningsih, P. (2021). Ethnosport Permainan Tradisional Gobak Sodor. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(2), 450–462.

Darmawan, S. (2018). Pengaruh lingkungan sekolah, peran guru dan minat belajar siswa terhadap motivasi belajar penjas SD Inpres Buttatianang I Makassar. Jurnal Muara Pendidikan, 3(2), 103–111. https://www.neliti.com/id/publications/271911

Dewi, I. D. A. W. S., & Sujana, I. W. (2022). Media Flipbook Berorientasi Pendekatan Kontekstual Pada Muatan IPS Untuk Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPPG/article/view/46404

Fauzia, F. I., Salamah, I. S., Hakim, R. T., & Zulfikar, M. F. (2022). Efektivitas Penggunaan Model Dan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa SD. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1370–1384.
https://www.journal.umtas.ac.id/index.php/naturalistic/article/view/2170

Henjilito, R., Putera, N. A., Gazali, N., Juita, A., & Abdullah, N. M. (2023). Students’ interest in physical education learning: A study of COVID-19. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 4(1), 37–46. https://doi.org/10.25299/es:ijope.2023.vol4(1).10182

Imansyah, F. (2018). Minat Belajar Siswa Pada Pelajaran Penjas Orkes Terhadap Hasil Belajar Pelajaran Penjas Orkes Siswa SMA Negeri Se-Kecamatan Pengandonan. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2040

Junaedi, A. D. (2018). Survei Minat Belajar Penjas Terhadap Kemampuan Lompat Jauh Pada Siswa SMA Negeri 10 Enrekang. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 1, 2–4. http://eprints.unm.ac.id/14154/

Kurniati, E. (2006). Program Bimbingan Untuk Mengembangkan. Bandung: Tidak Diterbitkan, 1–18.

Latif, M., Faozi, F., Bakhri, R. S., Harja, F., & Listiandi, A. D. (2019). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Minat Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan Di Sman 1 Cikembar. Physical Activity Journal, 1(1), 82. https://doi.org/10.20884/1.paju.2019.1.1.2005

Malinda, R., Rahmat, Z., & Is, Z. (2022). Pengaruh Modifikasi Pemanasan Menggunakan Permainan Terhadap Minat Siswa Mengikuti Pelajaran PJOK di Kelas V MIN 12 Bireuen. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 3(2). https://jim.bbg.ac.id/pendidikan/article/view/783

Mudzakir, D. O. (2020). Pengaruh Permainan Olahraga Tradisional Terhadap Motivasi Dalam Pembelajaran Penjas Di Sekolah Dasar. Jurnal Maenpo:Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 10(1), 44–49.

Pramana, R. A., J, R. R., & Syafei, M. M. (2021). Survei Minat Belajar Penjas dan Tingkat Kesegaran Jasmani Siswa Kelas X di SMK Pamor Cikampek Pada Masa Pandemi Covid 19. Https://Jurnal.Peneliti.Net/Index.Php/JIWP, 7(4), 362–370. https://doi.org/10.5281/zenodo.5155262

Pratama, B., & Sembiring, I. (2023). Survei Minat Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Penjas Secara Daring Pada Massa Pandemi Covid-19 Di SMA Swasta Melati Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Mahasiswa Bina Guna, 1(2), 65–72. http://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JMBG/article/view/891

Pratama, N. Z. (2020). Nilai–Nilai Permainan Tradisional Di Sekolah Dasar Negeri 09 Sungai Pangkur. Jurnal Olahraga Indragiri, 4(1), 128–155. https://ejournal-fkip.unisi.ac.id/joi/article/view/1409

Pratama, N. Z. (2021). Nilai –Nilai Permainan Tradisional Di Sekolah Dasar Negeri 09 Sungai Pangkur. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 7, 2013–2015.

Pratiwi, Y., & Kristanto, M. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar (Keseimbangan Tubuh) Anak Melalui Permainan Tradisonal Engklek Di Kelompok B Tunas Rimba II Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Penelitian PAUDIA, 3(2), 34.

Puspitasari, N., Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2022). Implementasi Permainan Tradisional Gobak Sodor dalam Meningkatkan Kerjasama Anak Usia 10 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(2), 2540–2546. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2458

Rismayanthi, C. (2011). Optimalisasi pembentukan karakter dan kedisiplinansiswa sekolah dasar melalui pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1), 10–17. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpji/article/view/3478

Safira Putri, I. (2023). Kreativitas Guru Di Abad 21 Dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Matematika Siswa Kelas IV Di SDN Seminar Tahun Pelajaran 2022/2023. Universitas Mataram.

Sau, R. A., Bili, L. D., & Lengo, M. D. (2022). Permainan Tradisional Hadang Dapat Meningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Sd. Jurnal Sport \&Science 45, 4(2), 29–36.

Setiawan, I., & Triyanto, H. (2014). Pengembagan Permainan Tradisonal Gobak Sodor Bola dalam Pembelajaran Penjas pada Siswa SD. Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 4(1), 2088–6802.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Susanto, B. H. (2017). Pengembangan Permainan Tradisional Untuk. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 2(2), 117–130.
Susena, Y. B., Santoso, D. A., & Puji, S. (2021). Ethnosport permainan tradisional gobak sodor. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(2), 450–462.

Syauqiyah, N. V., & Sulistianingsih, N. S. (2021). Permainan Tradisional dalam Tinjauan Pendidikan Karakter Anak Remaja. Pekan Ilmiah Mahasiswa FKIP UNIS “Meningkatkan Publikasi Ilmiah Mahasiswa Dalam Transformasi Ilmu Pada Era Disrupsi 2021.”

Wardika, I. N. (2019). Penerapan Permainan Tradisional untuk mengatasi kejenuhan Belajar PJOK. Journal of Education Action Research, 3(3), 231. https://doi.org/10.23887/jear.v3i3.17377
Published
2024-03-16
Abstract viewed = 1 times
pdf downloaded = 4 times