Proses Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Anak Tuna Rungu di SLB Negeri Se Kabupaten Simalungun
Abstract
This research aims to determine the physical education learning process for deaf children in State Special Schools in Simalungun Regency as seen from the objectives, materials, student attitudes and motivation, teacher competence, facilities and infrastructure, and evaluation. This research is a descriptive research. The method used is a survey with data collection techniques using questionnaires. The research population was all state special school adaptive physical education teachers in Simalungun, totaling 13 teachers. This research is population research. The variable in this research is the physical education learning process for deaf children. The instrument used was a questionnaire. Validity test uses total item correlation and reliability uses Cronbach's alpha. The data analysis technique uses descriptive percentages. The results of the research show that the physical education learning process for deaf children in State Special Schools in Simalungun Regency is in the "poor" category 3 teachers (23.08%), in the "medium" category 7 teachers (53.85%), in the "good" category 1 teacher (7.69%), category "very good" 2 teachers (15.38%). Thus, it can be concluded that the physical education learning process for deaf children in state special schools throughout Simalungun Regency is in the medium category.
Keywords: Adaptive Physical, Hearing Impaired, Learning
References
Afrizal, A., Hasrul, S., & Fikri, A. (2023). Proses Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Pada Anak Tuna Grahita Di SLB Negeri Banda Aceh. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 6(2), 236–244. https://journal.ipm2kpe.or.id/index.php/JPJO/article/view/6507
Agam, P., Triyanto, P., & Mufa’adi, M. (2023). Penggunaan Media Power Point Dalam Meningkatkan Kemampuan Memahami Lambang Bilangan Pada Siswa Tunarungu Kelas I Di SLB Negeri 2 Makassar. Pinisi Journal Of Art, Humanity And Social Studies, 3(6). https://eprints.unm.ac.id/33219/1/jurnal Agam Priyawijaya %281%29.pdf
Ardisal, A., Sopandi, A. A., & Taufan, J. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif bagi Anak Cerebral Palsy. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 3(2), 39–42. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/jpkk.v3i2.544
Ardiyansyah, W., & Tuasikal, A. R. S. (2016). Modifikasi Permainan Lari Estafet Untuk Meningkatkan Gerak Dasar Manipulatif Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 4(1), 177–184. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/83351565
Azhuri, I. R., Purbangkara, T., & Nasution, N. S. (2021). Survei motivasi belajar pendidikan jasmani pada siswa sekolah luar biasa di Kabupaten Karawang. Jurnal Literasi Olahraga, 2(2), 96–103. https://journal.unsika.ac.id/index.php/JLO/article/view/4000
Dianayanti, N. L. P., Permana, B. A., Widiastiti, N. L. A., & Suranata, K. (2022). Pelatihan gerakan yoga dengan bermediakan buku bergambar untuk meningkatkan kesehatan fisik dan mental anak tunarungu. Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa, 7(2), 61–66. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/UNIK/article/view/5550/0
Dona, P., & Iswari, M. (2018). Model Direct Instruction untuk Meningkatkan Keterampilan Membuat Layer Cake Variasi Isi Bagi Anak Tunarungu. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 6(2), 165–171. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu/article/view/101692
Haris, F., Taufan, J., & Nelson, S. (2021). Peran guru olahraga bagi perkembangan pendidikan jasmani adaptif di sekolah luar biasa. Jurnal Basicedu, 5(5), 3883–3891. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1469
Hudzaifah, H., Akhyar, M., & Fadhilah, S. S. (2021). Analisis kebutuhan anak tunarungu SDLB di SLB-B YRTRW Surakarta dalam memahami materi pembelajaran jarak jauh. Jurnal Orthopedagogik, 2(1), 16–26. https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/ortopedagogik/article/view/1793
Irwanto, E., & Setyaningsih, P. (2020). Metode Pembelajaran Langsung dan Metode Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Pada Hasil Pembelajaran Pasing Bawah Bola Voli. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(1), 9–17. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jpkr/article/view/600
Lestari, F. A. (2020). Efektivitas Program Kewirausahaan Bagi Disabilitas Tuli di Gerakan Kesejahteraan untuk Tunarungu Indonesia (GERKATIN). Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif …. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/53403
Mailani, R. (2022). Teknik Penyuluhan Bimbingan Kelompok Melalui Kegiatan Melukis Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Tunarungu Di SLB BC Nurasih Jakarta Selatan. Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif …. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/65214
Mudjiyanto, B. (2018). Pola komunikasi siswa tunarungu di sekolah luar biasa negeri bagian B kota Jayapura. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 22(2), 151–166. https://jurnal.kominfo.go.id/index.php/jskm/article/view/220205
Mutiara, S., Putri, A. S., Sari, T. P., Hidayati, Y., & Asvio, N. (2023). Karakteristik dan model bimbingan atau pendidikan islam bagi ABK Tuna Wicara di masyarakat kelurahan Lubuk Lintang gang Macang Besar RT 07 RW 03. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP), 4(1), 113–124. https://www.journal.al-matani.com/index.php/jkip/article/view/591/388
Permanarian, S., & Hernawati, T. (1996). Ortopedagogik anak tunarungu. Bandung: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi.
Pratama, J. A. (2021). Hubungan Motivasi Belajar Anak Disabilitas Khusus Terhadap Pendidikan Jasmani Olahraga Di Sekolah Luar Biasa (SLB) Sukarame Bandar Lampung [FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN]. https://digilib.unila.ac.id/68120/
Prayoga, A. S. (2016). Kontribusi Penjas dalam Pengembangan Sekolah Ramah Anak untuk Anak Disabilitas. Open Jurnal System, 36(01).
Rahmah, F. N. (2018). Problematika Anak Tunarungu Dan Cara Mengatasinya. QUALITY, 6(1), 1. https://doi.org/10.21043/quality.v6i1.5744
RI, P. (2003). Undang-undang (UU) No. 20 Tahun 2003 tentang Sikdiknas. JDIH Badan Pemeriksa Keuangan Republik Indonesia. https://piaud.uin-suka.ac.id/media/dokumen_akademik/43_20210506
Rois, A., & Astina, C. (2018). Implementasi metode maternal reflektif dalam pembelajaran bahasa arab bagi anak tuna rungu di SLB Purwosari Kudus. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 5(3), 372–387. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/ppkm/article/view/486
Sari, M., Nazirun, N., & Gazali, N. (2024). Pendidikan Jasmani Adaptif: Olahraga untuk Anak berkebutuhan khusus. Insan Cendikia Mandiri.
Sugianto, R. L. (2022). Penerimaan Diri Orang Tua Dengan Anak Tunarungu Di Sekolah Luar Biasa B" Putra Asih" Kota Kediri. IAIN Kediri. https://etheses.iainkediri.ac.id/9158/
Suparno, P. (2001). Teori perkembangan kognitif jean piaget. Kanisius.
Syafrial, S., & Nopiyanto, Y. E. (2023). Proses Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Siswa Tunarungu. Jambura Journal of Sports Coaching, 5(1), 62–71. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jjsc/article/view/17819
Syarief, N. S., an Pangestu, A., Putri, H. K., & Harjanti, G. Y. N. (2022). Karakteristik dan Model Pendidikan Bagi Anak Tuna Daksa. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 4(2), 275–285. https://www.jurnal.staibsllg.ac.id/index.php/ej/article/view/337/233
Copyright (c) 2024 Riska Syafrina Aulia Lubis, Budi Valianto, Afri Tantri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.