Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel

  • Chairil Lisa STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya
  • Baidullah Baidullah STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya

Abstract

This study aims to analyze the understanding of eighth-grade students at SMP Negeri 1 Jeumpa regarding the material on linear equations with two variables. The research subjects consisted of 13 students, and the primary instrument used was a test as the main data and interviews as supporting data. The results showed that 40% of the students had a low level of understanding, indicating significant difficulties in comprehending and applying basic concepts. The study concludes that more interactive and supportive teaching methods are needed to enhance students' understanding of linear equations with two variables.

 

Keywords : analysis, ability, understanding, PLDV

References

Aini, N., Ansori, H., & Budiarti, I. (2022). Pengembangan Modul Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berbasis Hogher Order Thingking Skill. In Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika (Vol. 2, Issue 1). http://jtam.ulm.ac.id/index.php/jurmadikta

Alzanatul Umam, M., & Zulkarnaen, R. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa dalam Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 303–312. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1993

Budiarti, I., Citroresmi, N., & Wahyuni, R. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Siswa Materi Persamaan Linier Dua Variabel Kelas VIII SMPN 8 Singkawang. Berajah Journal, 4(2), 177-184. https://www.ojs.berajah.com/index.php/go/article/view/300

Farida, I., & Lukman Hakim, D. (2021). Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5). https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1123-1136

Fitri, S. E., & Aryani, Z. (2022). Peran Siswa dalam Menyelesaikan Masalah pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Journal Insan Cita Pendidikan, 9(9), 1–9. https://doi.org/http://repository.unissula.ac.id/id/eprint/34154

Gumelar, W., Afrilianto, M., Siliwangi, I., Terusan, J., Sudirman, J., Cimahi, J., & Barat, I. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6). https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1481-1488

Haryati, E., & Warmi, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel dengan Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Tambusai. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2009

Istigosah, H., & Achdisty Noordyana, M. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Gaya Kognitif Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu (PME), 01(02), 149–160. https://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/powermathedu

Maryani, A., & Setiawan, W. (2021). Analisis Kesulitan Peserta Didik Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) di MTs Atsauri Sindangkerta. Junal Pendidikan Matematika, 05(03), 2619–2627. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.915

Nabila, F. Y., & Rina Marlina. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 474–482. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i2.1988

Nizar Zulfikar, R., & Dwika Masni, E. (2021). Analisis Strategi Metakognitif Siswa dalam Memahami dan Menyelesaikan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(1), 1–16. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/edumatsains

Nurhaliza Ali, N., Lestari, P., & Veni Rahayu, D. (2023). Kesulitan Siswa SMP pada Pembelajaran Geometri Materi Bangun Datar. Jouran Pendidikan Matematika, 139–146. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i1.1230

Nurhayati, E., Nurfauziah, P., & Fitriani, N. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Kelas VIII dalam Memahami Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (Spldv) dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6). https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1609-1620

Pebrianti, W., & Puspitasari, N. (2023). Kemampuan pemahaman konsep pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Perbedaan Gender Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu (PME), 02(01), 55–70. https://www.academia.edu/download/106151625/1507.pdf

Utami, A. J. L., & Kusumah, Y. S. (2023). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 1385. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6985

Yulistia, F., & Hidayati, N. (2023). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Didactical Mathematics, 5(2), 525-538. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/dm

Zulmaulida, R., & Saputra, E. (2024). Ontologi Matematika. JUMPER: Journal of Educational Multidisciplinary Research, 3(1), 62–73. https://doi.org/10.56921/jumper.v3i1.179
Published
2024-12-26
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times