Efektivitas Penggunaan Media Papan Bilangan terhadap Kemampuan Berhitung Perkalian Bilangan Bulat pada Siswa
Abstract
The purpose of this study was to determine the effectiveness of the use of the number board method in improving the multiplication skills of grade III students at SD Negeri 6 Tangan-Tangan. The research method used was an experiment with a sample of 15 grade 3 students. The data collection techniques used were pre-test and post-test, and data analysis was carried out using the Paired Sample Test to compare the differences in scores before and after the intervention. The post-test results showed a significant increase in students' scores in mastering multiplication material after the application of the number board method. From the results of the study, it can be concluded that the use of the number board method significantly improves students' abilities in multiplication material at SD Negeri 6 Tangan-Tangan.
Keywords: Effectiveness, Number Board, Multiplication, Whole Numbers
References
Anggraeni, A., Putri, D. P., & Irsal, I. L. (2024). Efektivitas Penggunaan Alat Peraga Papan Kartu Angka terhadap Pemahaman Konsep Siswa Materi Bilangan Cacah Kelas IV (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup). https://e-theses.iaincurup.ac.id/7118/
Bopo, G., Ngura, E. T., Fono, Y. M., & Laksana, D. (2023). Peningkatan Kemampuan Numerasi dengan Media Pembelajaran Papan Pintar Berhitung pada Anak Usia 6-7 Tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3), 468-480. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i3.1998
Erninda, E. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Perkalian Bilangan Bulat dengan Menggunakan Media Gambar Siswa Kelas II UPTD SD N 01 Suayan Kecamatan Akabiluru Tahun Pelajaran 2022/2023. Journal on Education, 5(2), 2788-2795. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/923
Hutami, Y (2012) Pengaruh Penggunaan Media Batang Napier terhadap Kemampuan Menghitung Perkalian Bilangan Cacah Siswa Kelas IV SD Se-Gugus Pangeran. Core.Ac.Uk. 1-6. https://core.ac.uk/download/pdf/20335266.pdf
Insani, S. P., Darmiany, D., Nurmawanti, I., & Witono, A. H. (2023). Kreativitas Guru di Abad 21 dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Matematika Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5(3), 66-72. https://doi.org/ 10.29303/jcar.v5i3.4796
Kurniawati, L. N. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perkalian Menggunakan Papan Perkalian. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(2), 113-119. https://doi.org/10.53624/ptk.v2i2.52
Nardi, L., & Astuti, S. (2024). Pengembangan Alat Peraga Matematika Perkalian Bambu Selip untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa Kelas 3 SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 294-305. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16245
.Pujiono, A. (2022). Analisis Kemampuan Berhitung Materi Perkalian untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Journal Pendidikan Matematika 3 (6). https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16245
Syahirah, M., Anwar, L., & Holiwarni, B. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Stem (Science, Technology, Engineering And Mathematics) pada Pokok Bahasan Elektrokimia. Jurnal Pijar Mipa, 15(4), 317-324. https://doi.org/ 10.29303/jpm.v15i4.1602
Sofiyah, K. (2014). Penerapan Metode Jarimatika untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian pada Siswa Kelas II-B SD N 2002 Padang sidimpuan. Journal Education. 2 (3). https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/edc/article/download/31/28/55
Risqi, W., & Siregar, N. (2023). Media Papan Pintar Materi Perkalian dalam Pembelajaran Matematika Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(2). https://scholar.google.com/scholar?cites=18355281857316929433&as_sdt=2005&sciodt=0,5&hl=id
Utami, U. B., Purnamasari, V., & Supandi, S. (2017). Keefektifan Media Papan Cerdas Perkalian terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Siswa Kelas II di SD Negeri 4 Sidodadi. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 7(1). https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v7i1.1767
Wapa, A., Fatimatuz Zahro, A., Bakti Indondesia Banyuwangi, U., Negeri Jember, U., & Tinggi Islam Blambangan, S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran TALINTAR terhadap Kemampuan Berhitung Perkalian Bersusun Siswa Kelas IV SD Negeri Pujerbaru 2 Kecamatan Maesan. Jurnal.Unmuhjember.Ac.Id, 7(1), 55–61. https://doi.org/10.32528/ipteks.v8i1.9060
Yunarti, T., & Amanda, A. (2022) Pentingnya Kemampuan Numerasi bagi Siswa. In Seminar Nasional Pembelajaran Matematika, Sains dan Teknologi, 2 (1), 44-48. http://e-jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/SINAPMASAGI/article/view/92.
Copyright (c) 2024 Safareni Ulfa, Husnul Khatimah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.