Pengaruh Penerapan Pendekatan Diferensiasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Bentuk Aljabar

  • Fatma Mayzatul Azura Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fibri Rakhmawati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: pembelajaran diferensiasi, kemampuan pemecahan masalah

Abstract

This research aims to find out how the application approach influences students' ability to solve mathematical problems using algebra material. The differentiation approach used is process differentiation. This research uses a quantitative research approach with experimental methods in class VII Budisatrya Private Middle School. This research sample consisted of two groups, namely the experimental group VII-2, 25 students who used a differentiation approach, and the control group, Class VII-1, 25 students who used the conventional approach. This research design uses Pretest – Posttest Control Group Design. Research data was collected through mathematical problem solving ability tests both at the pre-test and post-test stages. The results of the analysis using the Independent Sample t Test with the IBM SPSS program showed results with one-sided and two-sided significance of p<0.001, which means that students who used the process differentiation approach were better at solving mathematical problems compared to students who used the conventional approach. In simple terms, the use of the process differentiation approach has a significant influence on students' ability to solve mathematical problems in algebraic material.

 

Keywords: Differentiated Learning, Problem Solving Ability

References

Azis, S., Ulfa, A. Y., Akbar, F., & Mutiah, H. (2022). Analisis Gaya Belajar Visual, Auditori, dan Kinestetik (VAK) pada Pembelajaran Biologi Siswa SMAN 8 Bulukumba. Jurnal Bioshell, 11(2), 90-99. https://doi.org/10.56013/bio.v11i2.1684

Djollong, A. F. (2014). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(1). https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/224

Fauzi, M. A. R. A., Azizah, S. A., & Atikah, I. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi sebagai Implementasi Paradigma Baru Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1), 10-10. https://doi.org/10.47134/jtp.v1i1.38

Jufrin, J., Isa, D. R., Nurwan, N., Majid, M., Bito, N., & Zakiah, S. (2023). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Problem Based Learning Materi Operasi Bentuk Aljabar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 12145-12154. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/1838

Marlina, M. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. PLB FIP UNP, Padang.http://repository.unp.ac.id/23547/

Masrinah, E. N., Aripin, I., & Gaffar, A. A. (2019, October). Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan keterampilan berpikir kritis. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 1. 924-932. https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/129

Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022, November). Pembelajaran Diferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV 4(1). https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/sendiksa/article/view/27283

Prastiyan, R., Hudha, M. N., Ayu, H. D., & Lestari, S. (2023). Bagaimana Problem Based Learning yang Terintegrasi dengan TPACK dan Pembelajaran Diferensiasi Dapat Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa?. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 3(8), 699-707. https://doi.org/10.17977/um065v3i82023p699-707

Rambe, M. S., & Yarni, N. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Dian Andalas Padang. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 2(2), 291-296. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.486

Rini, H. R. P., & Pratini, H. S. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik dengan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi Bentuk Aljabar. Mathematical Proceedings of The Widya Mandira Catholic University, 1(1), 196-204. https://www.journal.unwira.ac.id/index.php/SEMNAPTIKA/article/view/3234

Silitonga, E. A., & Magdalena, I. (2020). Gaya Belajar Siswa Di Sekolah Dasar Negeri Cikokol 2 Tangerang. PENSA, 2(1), 17-22. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa/article/view/660

Sutrianto, A., & Asyhar, R. (2023). Penerapan Pembelajaran Diferensiasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XII SMA Xaverius 1 Jambi Tahun Pelajaran 2023/2024. Journal on Education, 6(1), 10259-10264. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/4721

Sutrisno, H., & Subandijah, S. (2023, Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 1(1). 2517-2527. https://conference.upgris.ac.id/index.php/psnppg/article/download/3962/3090

Wibowo, T. E., & Faizah, S. (2021). Pengembangan Soal Tes untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Materi Bentuk Aljabar. Alifmatika: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(2), 145-158. https://www.journal.ibrahimy.ac.id/index.php/Alifmatika/article/view/1446

Wulandari, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 682-689. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.620
Published
2024-11-02
Abstract viewed = 5 times
pdf downloaded = 5 times