Profil Pemecahan Masalah Kesebangunan Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.31539/judika.v8i1.13376Abstract
This study aims to describe student problem solving based on the level of student learning independence. The method used is qualitative descriptive research. The subjects of the study were three students of grade IX D SMPN 7 Palu, who were selected using a learning independence questionnaire, with high, medium, and low categories. The problem-solving indicators used are indicators developed by polya, namely, understanding the problem, making a problem-solving plan, implementing the problem-solving plan, and re-checking. The results showed that subjects with high and medium independence were better at meeting each problem-solving indicator compared to low subjects. So it can be concluded that the higher the learning independence of students, the better the problem solving will be.
Keywords: Congruence; Learning Independence; Solution to problem
References
Aminah, S., Sembiring, M. G., & Prastiti, T. D. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar pada Pembelajaran Blended Problem-Based Learning. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2773–2787. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1728
Arofah, M. N., & Noordyana, M. A. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa pada Materi Lingkaran di Kelurahan Muarasanding. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 421–434. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.946
Azahrah Fatmah, R., & Ambar Ngraheni, E. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal Islamika Granada, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.51849/ig.v2i1.19
F Assyifa, E., Pujiastuti, H., & S, C. A. H. F. (2020). Matematis Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, 1(4), 367–382. http://dx.doi.org/10.56704/jirpm.v1i4.10085
Firnanda, V., & Pratama, F. W. (2020). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Segitiga Berdasarkan Teori Van Hielle. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 487–498. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.775
Hasanah, A. U., & Imami, A. I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IX SMP Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Educatio, 8(1), 290–302. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1981
Kania, N., Dadang Juandi, & Fitriyani, D. (2022). Implementasi Teori Pemecahan Masalah Polya dalam Pembelajarn Matematika. Progresive of Cognitive and Ability, 1(1), 42-49. https://doi.org/10.56855/jpr.v1i1.5
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Miles, M., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis- a methods sourcebook.
Ambiyar, A., Aziz, I., & Delyana, H. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar Siswa terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1171–1183. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.364
Rusmini, M. (2023). Efektivitas Pendekatan Konseling Cognitive Behavior dengan Teknik Self Management untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas X Perhotelan di SMK Negeri 1 Singaraja. Undiksha Repository, 125–286. https://repo.undiksha.ac.id/14919/
Sulistyani, D., & Roza, Y. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1–12. https://www.doi.org 10.36709/jpm.v11i1.9638
Thoibah, A. S., Siregar, S. N., & Heleni, S. (2022). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Segiempat dan Segitiga untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP/MTs. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 5(3), 213. https://doi.org/10.24014/juring.v5i3.18295