Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Berbantuan Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa

Authors

  • Mawar Sartika Universitas Tadulako
  • Sukayasa Sukayasa Universitas Tadulako
  • Sukayasa Sukayasa Universitas Tadulako
  • Bakri M Bakri M Universitas Tadulako

DOI:

https://doi.org/10.31539/judika.v8i1.13658

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes through the TGT type cooperative learning model assisted by Quizizz. This research was carried out as many as II cycles, by following the predetermined stages. This research method leads to the steps of classroom action research (PTK) with a qualitative approach. The results showed that from cycle I to cycle II showed an increase in student learning completeness in learning addition & subtraction operations for numbers using the TGT type cooperative learning model assisted by Quizizz, namely in cycle I by 40% and in cycle II by 78%. Given the determination of the success indicator has been achieved in cycle II with an average student score of 78%, learning mathematics using the TGT type cooperative learning model assisted by quizizz can be declared successful. Based on the results of the study, it can be concluded that the application of the Team Games Tournament (TGT) type cooperative learning model assisted by the quizizz application can improve students' mathematics learning outcomes.

 

Keywords: Cooperative, Learning Outcomes, Quizizz, Tgt.

References

Akbar, M. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Sejarah Kelas XI-2 di SMA Negeri 5 Makassar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(3), 467–477. https://doi.org/https://doi.org/10.31970/pendidikan.v6i3.1447

Lawiyah, A., Sukron, J., & Firdaus, M. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Times Games Tournament untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 69–82. https://doi.org/https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i1.188

Anisa Zoraida, D., & Royyanna Nikmah, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Berbantuan Geogebra dan Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Fungsi Kuadrat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 4(1). https://doi.org/10.46306/lb.v4i1

Anwar Thalib, M. (2022). Pelatihan Analisis Data Model Miles dan Huberman untuk Riset Akuntansi Budaya. Jurnal Pengabdian Ilmiah, 5(1), 23–33. https://doi.org/10.30603/md.v5i1.2581

Az- Zahra, A., Abdullah, V., & Marini, A. (2023). Studi Literatur: Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT). Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(8). https://doi.org/https://doi.org/10.53625/jpdsh.v2i8.5934

Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21

Mardiana, T., & Hajron, K. H. (2024). Efektivitas Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran Matematika: A systematic Literature Review. Jurnal Ilmiah Edutic : Pendidikan Dan Informatika, 10(2), 102–116. https://doi.org/10.21107/edutic.v10i2.22242

Parhusip, G. D., Kristanto, Y. D., & Partini, P. (2023). Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT). JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(2), 293. https://doi.org/10.25273/jipm.v11i2.13816

Purnama Sari, S., Djamilah, S., & Ganda Nugroho, A. (2022). Penerapan Quizizz dalam Pembelajaran Matematika terhadap Pemahaman Matematis Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UMT. 16-21. https://jurnal.umt.ac.id/index.php/cpu/article/viewFile/6848/3549

Puspitasari, D., Muliawanti, S., Gunawan, & Sairan. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Team Games Tournament SMA Muhammadiyah 1 Purwokerto. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1). https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1731

Ramadhani, W. P., & Indrawati, A. G. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) dengan Media Pembelajaran Ultpygo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2). https://doi.org/10.26877/jipmat.v5i2.5480

Rani, D. E. (2022). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Basicedu, 6(4), 6068–6077. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3146

Rokhman, N., & Ahmadi, F. (2020). Pengembangan Game Edukasi si Gelis Berbasis Android untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Siswa. Edukasi, 14(2), 166–175. https://doi.org/10.15294/edukasi.v14i2.27477

Romianto, Rahmaniati, R., & Khunaifi, R. A. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Berbantuan Media Audio Visual. In Jurnal Hadratul Madaniah, 8(1), 64-72. https://doi.org/10.33084/jhm.v8i1.2440

Saharuddin, A., Wijaya, T., Elihami, E., & Ibrahim, I. (2020). Literation Of Education and Innovation Business Engineering Technology.

Septian, A., Agustina, D., & Maghfirah, D. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. MATHEMA JOURNAL E-ISSN, 2(2), 10-22. https://doi.org/10.33365/jm.v2i2

Sintia, S., Luthfiana, M., & Yanto, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 6(2), 172–178. https://doi.org/10.31539/judika.v6i2.7504

Sohilait, E. (2021). Buku Ajar: Evaluasi Pembelajaran Matematika (S. Nurachma, Ed.; 1st ed.). PT Raja Grafindo Persada.

Wahyu Riansyah, D., & Saidun Anwar, M. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT pada Peserta Didik Kelas VIII Materi Pokok Teorima Phytagoras. Assyfa Journal of Multidisciplinary Education, 1(1). https://doi.org/10.61650/ajme.v1i2.544

Downloads

Published

2025-02-28