Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Numerik Siswa pada Materi SPLDVBentuk Cerita

Authors

  • Suci Miranti Hakiki Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mara Samin Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.31539/bwxa9779

Abstract

This study aims to determine the effect of the problem-based learning model on students' numerical abilities in SPLDV story-based material. The type of research used is quantitative research with a quasi-experimental method and a non-equivalent control group (pretest-posttest) design. The data collection method used is pretest and posttest. The data processing method uses normality tests, homogeneity tests, and hypothesis tests. The results of the study showed a significance value of 0.000 < 0.05, which means that  is rejected and is accepted. Therefore, it can be concluded that the problem-based learning model has an effect on students' numerical abilities in SPLDV story-based material.

Keywords: Numerical Ability; Problem Based Learning; SPLDV

References

Afri, L. D., Hasibuan, E. K., & Lubis, P. A. (2024). The Effect of The Project-Based Learning Model on Students’ Mathematics Problem-Solving Abilities. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 13(1), 41–51. https://doi.org/10.30821/axiom.v13i1.18086

Aini, L. N., Subarinah, S., & Prayitno, S. (2024). Kemampuan Investigasi Matematika pada Materi Barisan dan Deret Ditinjau dari Kemampuan Numerik Siswa. Journal of Classroom Action Research, 6(2), 303–312. https://doi.org/10.29303/jcar.v6i2.7568

Andhany, E., & Maysarah, S. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran Digital Interaktif Berbasis Literasi Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(3), 3503. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i3.6299

Anggraeni, N. E. (2020). Strategi Pembelajaran dengan Model Pendekatan pada Peserta Didik Agar Tercapainya Tujuan Pendidikan di Era Globalisasi. ScienceEdu: Jurnal Pendidikan Ipa, 2(1), 72–79. https://doi.org/10.19184/se.v2i1.11796

Ate, D., & Lede, Y. K. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Literasi Numerasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 472–483. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1041

Boangmanalu, A. M., & Nasution, M. D. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Smp. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 10–16. https://ejournal.uncm.ac.id/index.php/mtk/article/view/588

Carwi, W., Taufik, A., & Sahunah, U. (2024). Peningkatan Kemampuan Numerik Siswa Kelas 3 Sd Negeri 2 Situmandala Melalui Problem-Based Learning dengan Media Pembelajaran Pipet dan Gelas Ukur. JGURUKU: Jurnal Penelitian Guru, 2(1), 321–326. https://journal.fkip.uniku.ac.id/JGuruku/article/view/202

Elitasari, H. T. (2022). Kontribusi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(6), 9508–9516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4120

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1148

Gunur, B., Lanur, D. A., & Raga, P. (2020). Hubungan kemampuan Numerik dan Kemampuan Spasial terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 224–232. https://doi.org/10.21831/pg.v14i2.27250

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembelajaran Matematika di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180

Halizah, N., & Napfiah, S. (2024). Analisis Kemampuan Numerik Siswa Ditinjau Berdasarkan Gaya Kognitif. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 6(2), 322–336. https://doi.org/10.33503/prismatika.v6i2.4035

Hidayah, N. (2022). Pandangan terhadap Problematika Rendahnya Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 6593–6601. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.9183

Ikstanti, V. M., & Yulianti, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa. Papanda Journal of Mathematics and Science Research, 2(1),40–48. https://doi.org/10.56916/pjmsr.v2i1.303

Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2021). Peran Seorang Guru dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628

Mewalo, W., Mubarik, Surahman, Azizah, & Khairunnisa. (2025). Pengaruh Pemberian Reward terhadap Motivasi Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 8(2), 272–282. https://doi.org/10.31539/judika.v8i2.14649

Narpila, S. D., & Sihotang, S. F. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Model Pembelajaran Inquiry Berbantuan Kalkulator. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(2), 76–85. https://doi.org/10.31851/indiktika.v4i2.7625

Ningrum, P. W., Fitri Nuraeni, & Jennyta Caturiasari. (2023). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 21(2),646–652. https://doi.org/10.53515/qodiri.2023.21.2.646-652

Nuranti, R. A. & Hasratuddi. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran PBL terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII Mts Al-Ittihadiyah Percut. Journal of Education, 6(1), 7727–7736. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.4102

Nurlaila., Rizal, S. U., & Syabrina, M. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Berbantuan Media Kubal untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 8(2), 260–271. https://doi.org/10.31539/judika.v8i2.15313

Rezky, M., Hidayanto, E., & Parta, I. N. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Konteks Sosial Budaya pada Topik Geometri Jenjang SMP. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1548–1562. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4879

Silalahi, N., & Hendriawan, D. (2022). Analisis Kemampuan Numerik Siswa Kelas V dalam Mengerjalan Soal Tipe Higher Order of Thingking Skill. Jurnal Perseda : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 57–64. https://doi.org/10.37150/perseda.v5i1.1580

Siregar, T. J., & Hasanah, R. U. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Aplikasi Android terhadap Habits of Mind Matematis Mahasiswa. AXIOM : Jurnal Pendidikan dan Matematika, 11(1), 1–10. https://doi.org/10.30821/axiom.v11i1.10776

Sitriani, S., Kadir, K., Arapu, L., & Ndia, L. (2020). Analisis Kemampuan Numerik Siswa SMP Negeri di Kota Kendari Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 161. https://doi.org/10.36709/jpm.v10i2.7249

Susino, S. A., Destiniar, D., & Sari, E. F. P. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X SMA. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 53–61. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i1.2918

Tohang, V., Kesumawati, N., & Jumroh, J. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Berdasarkan Self Confidence Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3192–3202. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2771

Zaini, R. N. & Sutirna. (2021). Analisis Kemampuan Numerik Matematis Siswa SMP IT Nurul Huda Batujaya Kelas VII pada Materi Aritmatika Dasar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1137–1146. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Downloads

Published

2025-08-09