Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung

Authors

  • Tasya Aulia Faisal Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Reflina Reflina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.31539/2sg7pr19

Keywords:

Pengembangan LKPD; Etnomatematika; Bangun ruang sisi lengkung.

Abstract

This study aims to 1) Develop Student Worksheets (LKPD) based on ethnomathematics on curved surface shapes for ninth grade junior high school/MTs students, 2) Test their feasibility through validation and practicality tests. The method used is ADDIE, which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The research results indicate that the LKPD validation score averaged 4.5 for content and 4.5 for media, both falling into the “highly valid” category. Meanwhile, the questionnaire results showed a practicality level of 100% from educators and 90% from students, categorized as “very practical.” In conclusion, the ethnomathematics-based LKPD with a North Sumatra cultural context on curved-sided geometric shapes developed is deemed valid and practical for use in the mathematics learning process.

 

Keywords: Curved Side Space Building, Ethnomathematics, Development of LKPD

References

Ananda, R., & Rafida, T. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Evaluasi Pembelajaran Berbasis Transdisipliner. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 109–122. https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i1.370

Andriani, S., & Septiani, I. (2020). Etnomatematika Motif Ceplokan Batik Yogyakarta Dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 81–92. https://doi.org/10.31941/delta.v8i1.966

Andriliani, L., Amaliyah, A., Putry Prikustini, V., & Daffah, V. (2022). Analisis Pembelajaran Matematika Pada Materi Geometri. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(7), 1169–1178. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i7.138

Anwar, A., & Ramadhani, S. (2025). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika Budaya Lokal Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa SMP Negeri 1 Yogyakarta. Journal of Science and Mathematics Education, 1(2), 46–53. https://doi.org/10.70716/josme.v1i2.175

Aprilianti, P. P., & Astuti, D. (2020). Pengembangan lkpd berbasis stem pada materi bangun ruang sisi datar smp kelas viii. JPMI (Jurnal Pembelajaran …, 3(6), 691–702. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i6.691-702.

Astuti, A., Zulfah, Z., & Rian, D. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Negeri 11 Tapung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9222–9231. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2452

Az Zahra, F., & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Sma Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Pasca Pembelajaran Jarak Jauh. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 7(2), 425. https://doi.org/10.25157/teorema.v7i2.7221

Cesaria, A., Herman, T., & Dahlan, J. A. (2021). Level Berpikir Geometri Peserta Didik Berdasarkan Teori Van Hiele pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Elemen, 7(2), 267–279. https://doi.org/10.29408/jel.v7i2.2898

Destami, L., Baidowi, B., Kertiyani, N. M. I., & Sripatmi, S. (2025). Pengembangan LKPD Berkarakteristik Budaya Lokal pada Materi SPLDV untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 5(1), 263–274. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v5i1.1426

Fairuz, F. R., Fajriah, N., & Danaryanti, A. (2020). Pengembangan Lkpd Materi Pola Bilangan Berbasis Etnomatematika Sasirangan Di Kelas Viii Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 29–38. https://doi.org/10.20527/edumat.v8i1.8343

Fajria Septiani, P. Y. (2024). Pembelajaran Dengan Etnomatematika Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Abstrak. Inovasi Pendidikan, 11(1), 59–64. https://doi.org/10.31869/ip.v11i1.5649

Indriani, U. D., & Ananda, R. (2024). DESIMAL : JURNAL MATEMATIKA. 7(1), 95–102. https://doi.org/10.24042/djm

Laksmi, N. W., Wirata, I. W., & Saridewi, D. P. (2024). Strategi Pembelajaran Menggunakan Media Video Dalam Peningkatan Kompetensi Guru Agama Hindu Sekolah Menengah Atas Negeri Kota Mataram. Widya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 110-118. https://doi.org/10.63577/wid.v1i2.31.

Luthfi, H., & Rakhmawati, F. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas IX. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 98–109. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1877

Maryono, & Budiono, H. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Masitoh, I., & Prabawanto, S. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Matmatika dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksploratif. Eduhamanion: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 1–11.https://www.doi.org/10.17509/eh.v7i2.2709.

Nasution, M. A., Rosjanuardi, R., & Kurniawan, S. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar: Systematic Literature Review. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, Volume 6, No. 4(4), 1685–1698. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17889

Nazuwa Laili, & Intan Andriana Saputri. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Whole Language Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 2 Di SD Al Alawi Langkat. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 267–278. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.823

Norhaliza, N., Nurmeidina, R., & Djamilah, S. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika Banjar Materi Segiempat Dan Segitiga. Hipotenusa Journal of Research Mathematics Education (HJRME), 5(2), 105–118. https://doi.org/10.36269/hjrme.v5i2.980

Octavyanti, N. P. L., & Wulandari, I. G. A. A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 66–74. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32223

Prayoga, T., Agustika, G. N. S., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Materi Pengenalan Bangun Datar Berbasis Etnomatematika Peserta Didik Kelas I SD. Mimbar Ilmu, 27(1), 99–108. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.44777

Purwati, N. K. R., Erawati, N. K., Sunita, N. W., Dwiani, N. K. P., Asih, N. P. R. T., Asni, M. F., & Bili, O. (2023). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Etnomatematika. Puan Indonesia, 5(1), 35–44. https://doi.org/10.37296/jpi.v5i1.143

Rahmawati, D., & Afriansyah, E. A. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Proses Planning, Execution, Dan Revision Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 191–208. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i2.1336

Rofiq, I., & Rohman, M. G. (2024). Lembar kerja peserta didik berbasis etnomatematika jajanan tradisional materi bangun ruang sisi lengkung. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2), 135–145. https://doi.org/10.33373/pyth.v13i2.6383

Rohimah, U. S., & Rahmawati, I. (2024). Pengembangan Lkpd Berbasis Etnomatematika Materi Luas Permukaan Bangun Ruang Pada Kelas Vi Sekolah Dasar. Jpgsd, Volume 12, 294–304. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/60012

Sari, L., Taufina, T., & Fachruddin, F. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Menggunakan Model PJBL di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 813–820. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.434

Siswa, M. B., Khairani, A., & Hendikawati, P. (2025). Penggunaan LKPD dan PhET Simulation pada Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Penalaran Matematis berdasarkan. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science Technology and Educational Research, 2(2). https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.2937

Syafmen, W., & Wati, I. (2021). Pengembangan LKPD Berilustrasi Komik dengan Konteks Budaya Jambi untuk Meningatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII. Focus ACTion Of Research Mathematic, 4(1), 105–124. https://doi.org/10.30762/factor-m.v4i1.3261

Unonongo, P., Ismail, S., & Usman, K. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar di Kelas IX. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 43–49. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10591

Usada, N. I., Hakim, A., & Qadar, R. (2022). LKPD Berbasis Stem-5E Learning Cycle untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Siswa SMA. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 18–29. https://doi.org/10.59052/edufisika.v7i1.17357

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Yulianto, A., Yulianto, S., & Hidayanto, E. (2022). Pembelajaran Matematika Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 403–414. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.731

Downloads

Published

2025-08-09