Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung
DOI:
https://doi.org/10.31539/2sg7pr19Keywords:
Pengembangan LKPD; Etnomatematika; Bangun ruang sisi lengkung.Abstract
This study aims to 1) Develop Student Worksheets (LKPD) based on ethnomathematics on curved surface shapes for ninth grade junior high school/MTs students, 2) Test their feasibility through validation and practicality tests. The method used is ADDIE, which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The research results indicate that the LKPD validation score averaged 4.5 for content and 4.5 for media, both falling into the “highly valid” category. Meanwhile, the questionnaire results showed a practicality level of 100% from educators and 90% from students, categorized as “very practical.” In conclusion, the ethnomathematics-based LKPD with a North Sumatra cultural context on curved-sided geometric shapes developed is deemed valid and practical for use in the mathematics learning process.
Keywords: Curved Side Space Building, Ethnomathematics, Development of LKPD
References
Ananda, R., & Rafida, T. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Evaluasi Pembelajaran Berbasis Transdisipliner. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 109–122. https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i1.370
Andriani, S., & Septiani, I. (2020). Etnomatematika Motif Ceplokan Batik Yogyakarta Dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 81–92. https://doi.org/10.31941/delta.v8i1.966
Andriliani, L., Amaliyah, A., Putry Prikustini, V., & Daffah, V. (2022). Analisis Pembelajaran Matematika Pada Materi Geometri. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(7), 1169–1178. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i7.138
Anwar, A., & Ramadhani, S. (2025). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika Budaya Lokal Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa SMP Negeri 1 Yogyakarta. Journal of Science and Mathematics Education, 1(2), 46–53. https://doi.org/10.70716/josme.v1i2.175
Aprilianti, P. P., & Astuti, D. (2020). Pengembangan lkpd berbasis stem pada materi bangun ruang sisi datar smp kelas viii. JPMI (Jurnal Pembelajaran …, 3(6), 691–702. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i6.691-702.
Astuti, A., Zulfah, Z., & Rian, D. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Negeri 11 Tapung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9222–9231. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2452
Az Zahra, F., & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Sma Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Pasca Pembelajaran Jarak Jauh. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 7(2), 425. https://doi.org/10.25157/teorema.v7i2.7221
Cesaria, A., Herman, T., & Dahlan, J. A. (2021). Level Berpikir Geometri Peserta Didik Berdasarkan Teori Van Hiele pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Elemen, 7(2), 267–279. https://doi.org/10.29408/jel.v7i2.2898
Destami, L., Baidowi, B., Kertiyani, N. M. I., & Sripatmi, S. (2025). Pengembangan LKPD Berkarakteristik Budaya Lokal pada Materi SPLDV untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 5(1), 263–274. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v5i1.1426
Fairuz, F. R., Fajriah, N., & Danaryanti, A. (2020). Pengembangan Lkpd Materi Pola Bilangan Berbasis Etnomatematika Sasirangan Di Kelas Viii Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 29–38. https://doi.org/10.20527/edumat.v8i1.8343
Fajria Septiani, P. Y. (2024). Pembelajaran Dengan Etnomatematika Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Abstrak. Inovasi Pendidikan, 11(1), 59–64. https://doi.org/10.31869/ip.v11i1.5649
Indriani, U. D., & Ananda, R. (2024). DESIMAL : JURNAL MATEMATIKA. 7(1), 95–102. https://doi.org/10.24042/djm
Laksmi, N. W., Wirata, I. W., & Saridewi, D. P. (2024). Strategi Pembelajaran Menggunakan Media Video Dalam Peningkatan Kompetensi Guru Agama Hindu Sekolah Menengah Atas Negeri Kota Mataram. Widya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 110-118. https://doi.org/10.63577/wid.v1i2.31.
Luthfi, H., & Rakhmawati, F. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas IX. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 98–109. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1877
Maryono, & Budiono, H. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Masitoh, I., & Prabawanto, S. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Matmatika dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Eksploratif. Eduhamanion: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 1–11.https://www.doi.org/10.17509/eh.v7i2.2709.
Nasution, M. A., Rosjanuardi, R., & Kurniawan, S. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar: Systematic Literature Review. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, Volume 6, No. 4(4), 1685–1698. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.17889
Nazuwa Laili, & Intan Andriana Saputri. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Whole Language Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 2 Di SD Al Alawi Langkat. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 267–278. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.823
Norhaliza, N., Nurmeidina, R., & Djamilah, S. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika Banjar Materi Segiempat Dan Segitiga. Hipotenusa Journal of Research Mathematics Education (HJRME), 5(2), 105–118. https://doi.org/10.36269/hjrme.v5i2.980
Octavyanti, N. P. L., & Wulandari, I. G. A. A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 66–74. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32223
Prayoga, T., Agustika, G. N. S., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Materi Pengenalan Bangun Datar Berbasis Etnomatematika Peserta Didik Kelas I SD. Mimbar Ilmu, 27(1), 99–108. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.44777
Purwati, N. K. R., Erawati, N. K., Sunita, N. W., Dwiani, N. K. P., Asih, N. P. R. T., Asni, M. F., & Bili, O. (2023). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Etnomatematika. Puan Indonesia, 5(1), 35–44. https://doi.org/10.37296/jpi.v5i1.143
Rahmawati, D., & Afriansyah, E. A. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Proses Planning, Execution, Dan Revision Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 191–208. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i2.1336
Rofiq, I., & Rohman, M. G. (2024). Lembar kerja peserta didik berbasis etnomatematika jajanan tradisional materi bangun ruang sisi lengkung. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2), 135–145. https://doi.org/10.33373/pyth.v13i2.6383
Rohimah, U. S., & Rahmawati, I. (2024). Pengembangan Lkpd Berbasis Etnomatematika Materi Luas Permukaan Bangun Ruang Pada Kelas Vi Sekolah Dasar. Jpgsd, Volume 12, 294–304. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/60012
Sari, L., Taufina, T., & Fachruddin, F. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Menggunakan Model PJBL di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 813–820. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.434
Siswa, M. B., Khairani, A., & Hendikawati, P. (2025). Penggunaan LKPD dan PhET Simulation pada Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Penalaran Matematis berdasarkan. Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science Technology and Educational Research, 2(2). https://doi.org/10.32672/mister.v2i2.2937
Syafmen, W., & Wati, I. (2021). Pengembangan LKPD Berilustrasi Komik dengan Konteks Budaya Jambi untuk Meningatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII. Focus ACTion Of Research Mathematic, 4(1), 105–124. https://doi.org/10.30762/factor-m.v4i1.3261
Unonongo, P., Ismail, S., & Usman, K. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar di Kelas IX. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 43–49. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v2i2.10591
Usada, N. I., Hakim, A., & Qadar, R. (2022). LKPD Berbasis Stem-5E Learning Cycle untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Siswa SMA. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 18–29. https://doi.org/10.59052/edufisika.v7i1.17357
Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141
Yulianto, A., Yulianto, S., & Hidayanto, E. (2022). Pembelajaran Matematika Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 403–414. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.731
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tasya Aulia Faisal, Reflina Reflina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.