Etnomatematika: Pengenalan Geometri Bangun Datar dan Bangun Ruang Melalui Bangunan Bersejarah Tjong A Fie

Authors

  • Fathiyah Rahma Hamali Zega Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Suci Dahlya Narpila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.31539/8g4xp151

Keywords:

Kata kunci: etnomatematika, geometri, Tjong A Fie

Abstract

This study aims to describe the introduction of ethnomathematics geometry of flat and spatial shapes through the historical building of Tjong A Fie in North Sumatra. The method used is a qualitative method with an ethnographic approach. Data collection techniques in this study used observation, interviews and documentation. The data analysis technique uses the Milles and Huberman model, namely data reduction, presentation, and data verification. The results showed that there were many links between Tjong A Fie and mathematical concepts, especially in flat geometry materials such as squares, rectangles, trapezoids, rhombuses, kites, circles, polygons and spatial shapes such as cubes, beams, tubes, spheres, and hexagon prisms. In conclusion, it is highly recommended that teachers utilize or use the Tjong A Fie building as a tool for the continuity of the teaching and learning process at school so that students can directly relate mathematical concepts in the real world.

 

Keywords: Ethnomathematics, Geometry, Tjong A Fie

References

Ajmain, Herna, & Masrura, S. I. (2020). Implementasi Pendekatan Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 12, 45–54. https://www.academia.edu/download/85022828/3910-11722-1-SM.pdf

Anita Nungki Ernawati. (2024). Matematika SD/MI Kelas V (S. A. N. Dewi (ed.)). PT. Bumi Aksara.

Budhi, W. S. (2023). Matematika SD/MI Kelas 6. ERLANGGA.

Cholilah, M. (2023). Profil Kemampuan Spasial Siswa SMP pada Pembelajaran Matematika yang Berkaitan dengan Geometri dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 3(3), 178–188. https://doi.org/10.51878/science.v3i3.2449

Danoebroto, S. W. (2020). Kaitan Antara Etnomatematika dan Matematika Sekolah: Sebuah Kajian Konseptual. Indonesia Digital Journal of Mathematics and Education, 7(1), 37–48. Digital Journal of Mathematics and Education Volume 7 Nomor 1 2020. http://p4tkmatematika.kemdikbud.go.id/journals/index.php/idealmathedu/

Darmono, P. B., Wijayadi, M., & Kurniasih, N. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMA dengan Gaya Belajar Visual dalam Menyelesaikan Soal HOTS. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(2). https://doi.org/10.30998/sap.v6i2.9814

Fatonah, R., Irma, I., Maulana, M. Z., & Yasin, M. (2024). Hubungan Masyarakat dan Budaya Lokal dalam Interaksi Sosial Masyarakat. Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial (Sinova), 2(01), 41–50. https://doi.org/10.71382/sinova.v2i01.65

Hanan, M. P., & Alim, J. A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar pada Materi Geometri. AL-IRSYAD:Journal of Mathematics Education, 2(2), 59–66. https://doi.org/10.58917/ijme.v2i2.64

Hasibuan, E. K., Rambe, N. A., & Saleh, S. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII Mts. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 10(1), 61. https://doi.org/10.30821/axiom.v10i1.8532

Ismail, H. H., Dewi, I., & Simamora, E. (2023). Keterkaitan Antara Filsafat Matematika dengan Model Pembelajaran Berbasis Budaya. Paradikma Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 538–549. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1921

Jainuddin, J., Dipalaya, T., & Mangampang, E. T. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Terhadap Pola Geometri pada Rumah Adat Tongkonan di Toraja. Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 4(3), 627-640. https://doi.org/10.52208/klasikal.v4i3.328

Jannah, R., Putra, E. D., Murtinasari, F., Pgri, U., & Jember, A. (2024). Analisis Kemampuan Visual Spatial Thingking dalam Menyelesaikan Soal Berbasis Etnomatematika pada Permainan Kelereng. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 7(1), 82–98. https://doi.org/10.33503/prismatika.v7i1.194

Lisnani, Zulkardi, Putri, R. I. I., & Somakim. (2021). Etnomatematika: Pengenalan Bangun Datar Melalui Konteks Museum Negeri Sumatera Selatan Balaputera Dewa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 359-370.. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.618

Maharani, I. (2024). Integrasi Budaya dan Matematika: Studi Etnomatika pada Kerawang Gayo. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 7(3), 138–143. https://doi.org/10.37081/mathedu.v7i3.6562

Maulyda, M. A. (2020). Paradigma Pembelajaran Matematika NCTM. In Paradigma Pembelajaran. CV IRDHI.

Maysarah, S., Saragih, S., & Elvis Napitupulu. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Matematik dengan Menggunakan Model Project-Based Learning. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 1536–1548. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6627

Mochamad Surya, C., Zulvian Iskandar, Y., & Marlina, L. (2021). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Dasar pada Anak Kelompok A Melalui Metode Tebak Gambar. Jurnal Tahsinia ( Jurnal Karya Umum Dan Ilmiah), 2(1), 78–89. https://doi.org/10.57171/jt.v2i1.294

Mullis, I. V. ., Martin, M. O., Foy, P., & Hopper, M. (2016). Timss 2015 International Results in Mathematics. In TIMSS & PIRLS International Study Center. http://timss2015.org/timss-2015/science/student-achievement/distribution-of-science-achievement/

Narpila, S. D., & Sihotang, S. F. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Model Pembelajaran Inquiry Berbantuan Kalkulator. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(2), 76–85. https://doi.org/10.31851/indiktika.v4i2.7625

Nita, A., Blegur, I. karlina S., & Dominikus, W. S. (2023). Etnomatematika pada Aktivitas Berladang di Indonesia dan Implementasinya pada Pembelajaran Matematika. SANTIKA: Seminar …, 169–182. https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1431%0Ahttps://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/download/1431/561

Fithri, C. A., Nur, D. M., & Saputra, E. (2024). Identitas akulturasi furniture pada Tjong A Fie Mansion di Kota Medan. Pawon: Jurnal Arsitektur, 8(02), 203-218. https://mail.ejournal.itn.ac.id/index.php/pawon/article/view/6643

Nursetyani, W., & Hendriyanto, A. (2025). Geometri dalam Etnomatematika: Studi Kasus Masjid Agung Darul Falah Pacitan. Jurnal Pendidikan, 17(1). https://doi.org/10.21137/jpp.2025.17.1.5

Panjaitan, A., & Siregar, T. J. (2024). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Berbasis Inkuiri Berbantuan Software Geogebra. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 7(5), 901–912. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i5.26063

Permatasari, K. G. (2021). Problematika Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84. http://www.jurnal.staimuhblora.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/96

Pertiwi, I. J., & Budiarto, M. T. (2020). Eksplorasi Etnomatematika pada Gerabah Mlaten. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 438–453. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.257

Simamora, I. Y., Afriani, R., Imelda, P., Supriadi, T., Komunikasi, S., Dakwah, F., Islam, U., & Sumatera, N. (2024). Analisis Perkembangan Rumah Tjong A Fie di Kota Medan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 4890–4895. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.13144

Sipahutar, W., & Reflina, R. (2023). Etnomatematika : Pengenalan Bangun Ruang Melalui Konteks Museum Negeri Sumatra Utara. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 1604. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.7054

Solihin, A., & Habibie, R. K. (2024). Pengaruh Integrasi Budaya Karapan Sapi Berbasis Etnomatematika terhadap Hasil Belajar Geometri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(8), 1466–1475. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/61971

Sumarni, T., Nugraha, A. E., & Haryadi, E. F. (2023). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak dengan Menggunakan Media Alam Sekitar pada Materi Bentuk Geometri. Masa Keemasan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 27–33. https://doi.org/10.46368/mkjpaud.v3i1.1033

Susanti, E., & Kurniawan, H. (2020). Geometri Dan Permasalahannya dalam Pembelajaran Mahasiswa Pendidikan Matematika. Nabla Dewantara, 5(1), 9–14. https://doi.org/10.51517/nd.v5i1.164

Yuningsih, N., Nursuprianah, I., & Manfaat, B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Rancang Bangun Rumah Adat Lengkong. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v3i1.19517

Downloads

Published

2025-08-10