Peran Pembelajaran Differensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Bangun Ruang

Authors

  • Nurul Hafiqah STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya
  • Lia Hamimi STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya

DOI:

https://doi.org/10.31539/apza3e68

Keywords:

Kata kunci: pembelajaran berdeferiansiasi, hasil belajar, bangun ruang.

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes in mathematical solid geometry material through differentiated learning. The method used is quantitative with a Pre-experimental Design in the form of One Group Pretest-Posttest model. The sample consisted of 22 students from class VIII SMP Negeri 1 Susoh. Data were collected through pretest and posttest assessments. The data were analyzed using the Wilcoxon Test. The results of this study show a significant improvement in student learning outcomes in solid geometry material through differentiated learning, with the average pretest score is 25.06 and  posttest score 74.45, where α = 0.001, which is less than 0.05. The conclusion suggest that differentiated learning can improve the learning outcomes of class VIII students at SMP Negeri 1 Susoh in solid geometry material.

 

Keywords: Solid Geometry, Learning Outcome, Differentiated Learning.

References

Ariso, J. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 6 SDN 30 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(1), 43–52. https://doi.org/10.69775/jpia.v4i1.168

Astari, N. C., Zawawi, I., & Janahi, S. R. (2024). Peningkatan Minat Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kelas VIII A SMP Negeri 2 Kencong. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 30(1), 154. https://doi.org/10.30587/didaktika.v30i1.7433

Hamimi, L. (2024). Penggunaan Media Papan Pecahan Pada Materi. 9(2). https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/mesuisu

Jannah, R., Darmiany, & Nurmawanti, I. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbasis Experiential Learning terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Kelas IV. Journal of Classroom Action Research, 6(1), 119–127. http://jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/index___________

Kamal, S. (2021). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dalam upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika siswa kelas xi mipa sma negeri 8 barabai. Jurnal Pembelajaran https://www.julak.online/index.php/Jurnal/article/view/46 Dan Pendidik, 1(1), 409651.

Lestariani, S., Zahari, C. L., Salayan, M., & Destiani, R. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdifferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Mathematic Paedagogic, 9(1), 55–64. https://doi.org/10.36294/jmp.v9i1.4527

Muslimin, M., Hirza, B., Nery, R., Yuliani, R. E., Heru, H., Supriadi, A., & Khairani, N. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 8(2), 22–32. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jpmrafa

Natsir, N., Tandiayuk, M. B., & Karniman, T. S. (2016). Profil Kesalahan Konseptual dan Prosedural Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Himpunan di Kelas VII SMPN 1 Siniu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 3(4), 440-453. https://jurnalfkipuntad.com/index.php/jpmt

Novitasari, S. (2023). Upaya Meningkatkanhasil Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Menggunakan Problem Based Learning Ppada Materi Bangun Ruang Kelas VII A. In Proceeding International Conference on Lesson Study, 1(1), pp. 628-634).https://doi.org/10.30587/icls.v1i1.7723

Ryan, J., & Bowman, J. (2022). Teach Cognitive and Metacognitive Strategies to Support Learning and Independence. High Leverage Practices and Students with Extensive Support Needs, 3(3), 170–184. https://doi.org/10.4324/9781003175735-15

Swandewi, N. P. (2021). Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran Teks Fabel pada Siswa Kelas VII H SMP Negeri 3 Denpasar. Jurnal Pendidikan Deiksis, 3(1), 53–62.https://doi.org/10.59789/deiksis.v3i1.54

Syarifuddin, S., & Nurmi, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX Semester Genap SMP Negeri 1 Wera Tahun Pelajaran 2021/2022. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(2), 35–44. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v2i2.184

Endang Eriyanti, E. E. (2021). Dampak Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Iklim Sekolah terhadap Kepuasan Kerja Guru di Smp Pesantren Modern Datok Sulaiman (PMDS) Putri Palopo (Doctoral Dissertation, Institut Agama Islam Negeri Palopo). https://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/3485/1/Skripsi%20Endang%20Eriyanti.pdf

Yunita, E., Rachmawati, F., & Hilaliyah, T. (2023). Meta Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 7499–7505. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i10.2971

Downloads

Published

2025-08-15