Analisis Self-Efficacy Mahasiswa Universitas Nurtanio pada Mata Kuliah Kalkulus Integral

Authors

  • Herlina Simangunsong Universitas Sisingamaraja XII Tapanuli
  • Rifka Agustianti Universitas Nurtanio Bandung

DOI:

https://doi.org/10.31539/78n0th38

Keywords:

Keyakinan Diri; Mahasiswa; Kalkulus Integral

Abstract

This study aims to analyze student self-efficacy where the research subjects are third semester students of Nurtanio University Bandung in the Integral Calculus course. This study uses a descriptive quantitative method where the sample is taken using a purposive sampling technique. The results of the study show that in general the majority of students in the Integral Calculus course have self-efficacy in the medium category, which is 53.33% of the total number of students with the conclusion that most of the self-efficacy in the magnitude and generality dimensions shows a medium category of 70% and 56.67% of the total number of students, while most of the students' self-efficacy in the strength dimension shows a high category of 40% of the total number of students.

 

Keywords : Self-Efficacy; Integral Calculus; Student

References

Agustianti, R., & Simangunsong, H. (2025). Analisis Disposisi Matematis Mahasiswa Universitas Nurtanio Bandung Melalui Metode Video Based Learning (VBL). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 8(2), 141–148. https://doi.org/10.22460/jpmi.v8i2.27031

Azizah, S. N., Sari, M. P., & Asrori, M. M. (2023). Analisis Self Efficacy Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Tingkat Kemampuan Siswa. MAXIMA : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 32–38. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30739/maxima.v1i1.2510

Baihaki, Maknun, L., & Nurmeidina, R. (2022). Self-Efficacy Siswa dalam Pembelajaran Matematika Secara Daring di MA Miftahul ’Ulum Tuyau. EMTEKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/emteka.v3i1.1243

Erma Monariska. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Materi Integral. Jurnal Analisa, 5. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4181

Fitriani, R. N., & Pujiastuti, H. (2021). Pengaruh Self-Efficacy terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2793–2801. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.803

Hanifah, Waluya, S. B., Asikin, M., & Rochmad. (2020). Analisis Self-Efficacy dalam Pembelajaran Matematika Dilihat dari Gender. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 3(1), 262–267. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/612

Imaroh, A., Umah, U., & Asriningsih, T. M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Self-Efficacy Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 843–856. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.843-856

Ningsi, G. P., Nendi, F., Jehadus, E., Sugiarti, L., & Kurnila, V. S. (2022). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Kalkulus Integral Berdasarkan Newman’s Error Analysis dan Upaya Pemberian Scaffolding. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2698–2712. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1469

Pratiwi, A. F., & Imami, A. I. (2022). Analisis self-Efficacy Dalam Pembelajaran Matematika pada Siswa SMP. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(3), 403–410. https://doi.org/https://doi.org/10.26877/aks.v13i3.13973

Rahayu, D. P. (2019). Pengaruh Efikasi Diri dan Motivasi Usaha terhadap Keberhasilan Usaha pada Pemilik Distro Pakaian di Plaza Parahyangan Bandung (Doctoral dissertation, Universitas Komputer Indonesia). https://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/1293/

Rahmawati, E., Sari, I. M., Analisis, S., Efficacy, S., & Didik, P. (2025). Analisis Self efficacy Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika di Salah Satu SMA Kabupaten Cianjur. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) FKIP UM Metro, 13(1), 1–13. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v13i1.11679

Rahmawati, R., & Isnarto. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa pada Mata Kuliah Kalkulus Integral Melalui Pembelajaran Daring. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 106–113. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Rosmida. (2020). Analisis Self Efficacy (Efikasi Diri) Siswa dalam Pembelajaran Biologi Kelas X MIPA di Kabupaten Indragiri Hulu (SMA Negeri 1 Peranap, SMA Negeri 1 Kelayang, SMA Negeri 1 Sungai Lala). In Program Pendidikan Biologi Universitas Islam Riau. Pekanbaru. http://repository.uir.ac.id/id/eprint/7835%0Ahttps://repository.uir.ac.id/7835/1/156510889.pdf

Saniah, L., Anggiana, A. D., & Rustiawan, I. (2023). Analisis Self-Effficacy melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Siswa Sekolah Menengah. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.23969/symmetry.v7i1.4998

Suyitno, H. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Self-Efficacy Siswa pada Model Pembelajaran Mea. Unnes Journal of Mathematics Education Research Analisis, 6(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1892

Untari, E., Astuti, I. P., Susanto, D., & Nita, S. (2025). Korelasi Efikasi Diri ( Self Efficacy ) terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Teknik Informatika pada Mata Kuliah Kalkulus. JERKIN, 3(4), 4898–4902. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jerkin.v3i4.1088

Wiguna, M. B., Sutisnawati, A., & Uswatun, D. A. (2022). Analisis Self-Efficacy dalam Pembelajaran Matematika pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2489–2497. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1603

Zelya, A. P., Lestari, R. A., Khanafiah, M., & Izzati Nadya, Wika Nadilah, Yusuf Hartono, K. L. (2025). Analisis Deskriptif Tingkat Self Efficacy Siswa SMA di Kabupaten Ogan Hilir. Jurnal Edu Research Indonesian Institute For Corporate Learning And Studies (IICLS), 6, 1950–1956. https://doi.org/https://doi.org/10.47827/jer.v6i1.723

Downloads

Published

2025-10-31