Pengembangan E-Modul Matematika Materi Barisan dan Deret dengan Pendekatan Problem Based Learning (PBL) Kelas XI SMA

  • Eti Fitri Nurhandayani Universitas PGRI Silampari
  • Dodik Mulyono Universitas PGRI Silampari
  • Yufitri Yanto Universitas PGRI Silampari

Abstract

This study aims to produce learning media in the form of e-module in mathematics with sequence and series material with a Problem Based Learning (PBL) approach that is valid, practical, and has a potential effect on student learning outcomes. This type of research is research and development with Rowntree development model consisting of planning, development, and evaluation which has been modified by Tessmer’s evaluation (self evaluation, expert review, one-to-one, small group, and field test). The results showed that the quality of learning media in terms of the validity of language, media, and material was 0,75 (valid), 0,93 (very valid), and 0,79 (valid). From the aspect of practicality result of 71,7%. The potential effect of learning media is categorized as very good where as many as 25 students (86,21%) are included in the complete category, while as many as 4 students (13,79%) have not completed the Minimum Completeness Criteria (KKM) of 70.

 

Keywords: E-Module development, Line and Series, PBL

References

Abidin, Z. (2016). Penerapan Pemilihan Media Pembelajaran. Edcomtech, 1(1), 9–20.
Anshary, I., & Edidas. (2018). Pengembangan Trainer Mikrokontroler sebagai Media Pembelajaran dengan Metode Fault - Finding. VOTEKNIKA Jurnal Vokasional Teknik Elektronika & Informatika, 6(2), 1–5.

Apsari, P. N., & Rizki, S. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Program Linear. Aksioma, 7(1), 161–170.

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas. Pustaka Pelajar.

Ghaliyah, S., Bakri, F., & Siswoyo. (2015). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Model Laerning Cycle 7E pada Pokok Bahasan Fluida Dinamik untuk Siswa SMA Kelas XI. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2015, IV(May 2018), 149–154.

Hardiyanti, A. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Kelas IX SMP Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Barisan Dan Deret. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian Matematika Dan Pembelajarannya (KNPMP I), 2(2), 78–88.

Hartati, S. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMA Dalam Memahami Materi Barisan Dan Deret. SUPERMAT Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 85–95.

Laili, I., Ganefri, & Usmeldi. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306–315. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/21840/13513

Norsanty, U. O., & Chairani, Z. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Materi Lingkaran Berbasis Pembelajaran Guided Discovery Untuk Siswa SMP Kelas VIII. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 12–23.

Putri, S., Husna, A., & Agustyaningrum, N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Berdasarkan Teori Newman ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1548–1561.

Rahma, F. N., Wulandari, F., & Husna, D. U. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 bagi Psikologis Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2470–2477.

Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Alfabeta.

Salsabila, U. H., Sari, L. I., Lathif, K. H., Lestari, A. P., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi dalam Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188–198. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138

Sari, W., Rifki, A. M., & Karmila, M. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Implementasi Pembelajaran Pada Masa Darurat Covid 19. Jurnal Mappesona, 3(2). https://doi.org/10.33751/jmp.v9i2.4238

Sriwijayanti, R. P., Qomariyah, R. S., & Nurma, I. F. (2020). Pengembangan Media Adobe Flash Berbasis Pakem di Sekolah Dasar. PEDAGOGY, 7(2), 92–105.

Suarsana, I. M., & Mahayukti, G. A. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 264–275.

Sulistyani, N., & Retnawati, H. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang di SMP dengan Pendekatan Problem-Based Learning. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 197–210.

Suryani, A. E., Basir, M. D., & Ar, R. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Komputer Model Permainan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Muhammadiyah 1 Palembang. Jurnal Profit, 1(1), 1–13.
Published
2022-12-31
Abstract viewed = 220 times
pdf downloaded = 258 times