Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika dengan Model Blendd Learning

  • Nike Astiswijaya Universitas Sjahkyakirti
  • Rahma Siska Utari Universitas Sjahkyakirti

Abstract

This study aims to produce learning multimedia with the Blended Learning model on Opportunity material for Grade VIII students of SMP/MTs. The product to be made is learning multimedia using Microsoft Power Point which is then processed into videos, Google Classroom and Google Forms. This research was developed using the steps of the Tessmer model (1993). The stages carried out are the preliminary stage and the prototyping stage which consists of self evaluation, expert review, one to one, small group and field tests. The posttest results of students after carrying out mathematics learning with the Blended Learning model using learning multimedia in the form of learning videos, google classroom, google form show that 74% of students use multimedia learning mathematics that integrates learning videos, google classroom and google form and applies Blended Learning in one learning unit has been successful. In conclusion, learning multimedia developed using the Blended Learning model on opportunity material for Grade VIII junior high school students can be said to be valid, practical and successful in increasing students' posttest scores.

 

Keywords: Learning Media, Multimedia, Opportunity, Development

References

Amallia, N., & Unaenah, E. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Attadib: Journal Of Elementary Education, 2(2), 123-133. DOI: Https://Doi.Org/10.32507/Attadib.V2i2.414

Annur, M. F., & Hermansyah, H. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 195-201. DOI: Https://Doi.Org/10.31764/Paedagoria.V11i2.2544

Borba, M. C., Askar, P., Engelbrecht, J., Gadanidis, G., Llinares, S., & Aguilar, M. S. (2016). Blended Learning, E-Learning And Mobile Learning In Mathematics Education. ZDM, 48, 589-610. Https://Doi.Org/10.1007/S11858-016-0798-4

Budi, B. S., & Qohar, A. (2021). Pengembangan Media Putaran Peluang pada Materi Peluang Kelas VIII. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 6(3), 505-512. DOI: Http://Dx.Doi.Org/10.28926/Briliant.V6i3.639

Darmawan, Yuda. 2019. Penggunaan Aplikasi Google Classroom Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas X Sma Jurusan Ips. Skripsi. Tidak Diterbitkan. [Online] Tersedia Pada : : Http://Eprints.Ums.Ac.Id/76921/12/NASKAH%20PUBLIKASI.Pdf.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 165-175. DOI: Https://Doi.Org/10.33394/Jk.V6i2.2654

Hardiyana, Andri. (2015). Implementasi Google Classroom Sebagai Alternatif dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Sekolah. Karya Tulis Ilmiah. Cirebon : SMA Negeri 1 Losari.

Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. DOI: Https://Doi.Org/10.21009/Jtp.V22i1.15286

Matondang, E.S. Sarumaha, J.W & Juliana 2016. [Online]. Available: Http://Jennysarumaha.Blogspot.Com/2016/04/Makalah-Tentang-Microsoft-Office.Html.

Ningsih, Y. L., Misdalina, M., & Marhamah, M. (2017). Peningkatan Hasil Belajar dan Kemandirian Belajar Metode Statistika Melalui Pembelajaran Blended Learning. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 155-164. DOI: Https://Doi.Org/10.24042/Ajpm.V8i2.1633
Nurel, E., Nursalim, N., Saifuddin, M., Fitri, A., & Akhyar, Y. Efektivitas Pembelajaran Online Menggunakan Media Zoom Cloud Meeting Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 37 Pekanbaru Pada Masa Covid-19. Instructional Development Journal, 4(1), 34-43. DOI: Http://Dx.Doi.Org/10.24014/Idj.V4i1.10939

Sari, M., & Asmendri, A. (2019). Analisis Model-Model Blended Learning Di Lembaga Pendidikan. Natural Science: Jurnal Pendidikan IPA Dan Pendidikan IPA, 5(2), 835-847. DOI:10.15548/Nsc.V5i2.1082

Sasasi, Windu. 2021. Implementasi Model Blended Learning Dalam Rumpun Mata Pelajaran Pai Di MI Darul Ulum Tinggarjaya Sidareja Cilacap. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Purwokerto. IAIN Purwokerto.

Waryanto, N. H., & Insani, N. (2013). Tingkat Kesiapan (Readiness) Implementasi E-Learning Di Sekolah Menengah Atas Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 1(2), 117-124. DOI: Https://Doi.Org/10.21831/Jpms.V2i2.2478

Yunitasari, I., Sahrudin, A., Kartasasmita, B. G., & Prakoso, T. B. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dengan Memanfaatkan Program Geogebra Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Kemandirian Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar. Journal Of Mathematics Learning, 2(2), 1-11. DOI: Https://Doi.Org/10.30653/004.201922.41
Published
2023-02-09
Abstract viewed = 98 times
pdf downloaded = 134 times