Penerapan Model Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) pada Pembelajaran Matematika

  • Dita Rahmayanti Universitas PGRI Silampari
  • Drajat Friansah Universitas PGRI Silampari
  • Armi Yuneti Universitas PGRI Silampari

Abstract

The aim of this research is to determine the completeness of the mathematics learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 17 Lubuklinggau after implementing the Team Assisted Individualization (TAI) type cooperative model. This type of research is quasi-experimental research carried out without a comparison class with a pre-test and post-test group design. The population is class V of SD Negeri 17 Lubuklinggau for the 2022-2023 academic year, which consists of 17 students. Data collection was taken using test techniques. The collected data was analyzed using the t-test. Based on the results of the t-test analysis at the significance level α = 0.05, it is obtained (2.600) > (1.75). In conclusion, the mathematics learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 17 Lubuklinggau after implementing the Team Assisted Individualization (TAI) type cooperative model were significantly complete.

 

Keywords:  Cooperative Model, Team Assisted Individualization (TAI), Mathematics Learning

References

Ahmad, S. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI (Team Assisted Individualization) di Kelas XI SMK Negeri 1 Baso. Riemann: Research of Mathematics and Mathematics Education, 5(2), 61-72. https://doi.org/10.38114/riemann.v5i2.11

Amral. (2020). Penerapan Every is A Teacher Here (ETH) melalui penelitian Tindakan Kelas (PTK). Makasar: Guepedia.

Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Asmara, Y., & Nindianti, D. S. (2019). Urgensi Manajemen Kelas untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran. Sindang: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah, 1(1), 12-24. https://doi.org/10.31540/sdg.v1i1.192

Cahyaningsih, U. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI (Team Assisted Individualization) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(1). https://www.unma.ac.id/jurnal/index.php/CP/article/view/707

Cahyaningsih, U., & Nahdi, D. S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika SD Berbasis Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education yang Berorientasi Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 598-604. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.622

Dakhi, A. S. (2020). Kiat Sukses Meningkatkan Disiplin Siswa. Deepublish.

Haris, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa SD IT Al Hasanah. eL-Muhbib: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 7(1), 99-107. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v7i1.1351

Kusumawati, N., & Maruti, E. S. (2019). Strategi Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Cv. Ae Media Grafika.

Maisun, M. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization (TAI) pada Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 6 Kerinci. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 115-122. http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1304

Mertayasa, I. W. (2021). Aplikasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dengan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 5(3), 301-308. https://doi.org/10.23887/jear.v5i3.34999

Noor, N., & Munandar, I. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif (Tipe TAI dan TPS) dan Aktivitas Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika: Eksperimen Pada Kelas X SMK Kosgoro Karawang. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 11(1), 65-75. https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/jip/article/view/89

Nugraha, A. J., Suyitno, H., & Susilaningsih, E. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Keterampilan Proses Sains dan Motivasi Belajar Melalui Model PBL. Journal of Primary Education, 6(1), 35-43. 10.15294/JPE.V6I1.14511

Panjaitan, B. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Matematika Siswa pada Materi Statistika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization (TAI) Kelas XII IPS 1 Semester Ganjil SMA Negeri 5 Kota Jambi Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 10(1), 52-65. http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v10i1.159

Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari, R. A. (2023). Belajar dan Pembelajaran. PT. Raja Grafindo

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927

Supriani, Y., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 1(1), 1-10. https://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/90

Tanggele, H., Hairun, Y., & La Nani, K. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Persamaan Kuadrat. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 3(1). https://doi.org/10.33387/jpgm.v3i1.5738
Published
2023-12-20
Abstract viewed = 7 times
pdf downloaded = 2 times