Pengaruh Self Efficacy terhadap Kemampuan Pemahaman Relasional Mahasiswa Matematika
Abstract
Every individual must have self-efficacy as a form of belief in themselves. Self efficacy can affect the ability of understanding, knowledge and reasoning in problem solving both daily life problems and mathematical problems. In this study we want to see the effect of self efficacy on the ability of relational understanding of mathematics students at Fatmawati Sukarno State Islamic University Bengkulu. The approach of this research is quantitative by using simple regression method and the population is mathematics students of Fatmawati Sukarno State Islamic University Bengkulu with a sample of 32 students using stratified random sampling technique. The instruments applied in this study were questionnaires and tests. Based on the results of the study, it is concluded that 43% of relational understanding ability is positively and significantly influenced by self efficacy. The higher the value of self efficacy, the higher the level of relational ability in students in working on a math problem.
Keywords: Self-Efficacy, Relational Comprehension Skills
References
Ahmad, F. N., Usman, S., & Kasim, A. (2022). Pengaruh Self Efficacy terhadap Prestasi Belajar Bahasa Arab Peserta Didik di MTS Al-Ikhwan Baubau. Jurnal UIN Alauddin, 225. https://doi.org/10.24252/ip.v11i1.31446
Asmiati, M. (2020). Pengaruh Self-Efficacy terhadap Hasil Belajar Matematka Siswa SD Negeri 147 Pelali Kecamatan Curio Kabupaten Enrekang. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Makassar. from Wikipedia: https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/19426-Full_Text.pdf
Farmer, H., Xu, H., & Dupre, M. E. (2022). Self-efficacy. In Encyclopedia of Gerontology and Population Aging (pp. 4410-4413). Cham: Springer International Publishing.
Fitriyah, L. A., Wijayadi, A. W., Manasikana, O. A., & Hayati, N. (2019). Menanamkan Efikasi Diri dan Kestabilan Emosi. Jombang: LPPM Unhasy Tebuireng Jombang.
Isnaniyah. (2021). Hubungan Self-Efficacy dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Determinan dan Invers Matriks Siswa Kelas XI SMK PGRI 2 Salatiga Tahun Pelajaran 2020/2021. E-ropsitory Universitas Islam Negeri Salatiga, 10-12. https://jurnal.unimor.ac.id/index.php/JPM/article/view/4851
Kristiyani, T. (2016). Self Regulated Learning. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.
M. H., & Utomo, D. P. (2020). Pemahaman Relasional Analisis Proses Pembuktian Menggunakan Induksi Matematika. Malang: Bildung.
Mardiana, S., Susiswo, & Hidayanto, E. (2016). Pemahaman Instrumental dan Relasional Mahasiswa dalam Menyelesaikan Masalah Turunan. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FKIP UNS (p. 67). Jurnal FKIP UNS. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snmpm/article/download/10794/7717
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Maulani, M. I. Analsis Self Efficacy Matematis Ditinjau Dari Faktor yang Mambangunnya (Mastery Experience, Vicarious Experience, Verbal Persuation, Psyological and Emotionl State) (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/59186
Novita, Y. (2021). Analisis Pemahaman Relasional Siswa dalam Menyelesaikan Masalah pada Materi Himpunan (Doctoral dissertation, IAIN Ambon). http://repository.iainambon.ac.id/id/eprint/1748
Nuraiman, M. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Matematika dalam Menyelesaikan Masalah Barisan dan Deret Ditinjau dari Self Efficacy Siswa SMA Muhammadiyah 1 Makassar. COMPASS: Journal of Education and Counselling, 1(2), 248-259. https://asianpublisher.id/journal/index.php/compass/article/view/338
Rokhmawati, L. N., & Rahayu, D. V. (2023). Mengoptimalkan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik pada Materi Jarak dalam Ruang Berbantuan Video Pembelajaran Berbasis Geogebra. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 5(1), 66-76. https://doi.org/10.37058/jarme.v5i1.6502
Ruqoyyah, S., Murni, S., & Linda, L. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep dan Resiliensi Matematika dengan VBA microsoft excel. Purwakarta: CV. Tre Alea Jacta Pedagogie.
Saparida, C., Yusmin, E., & Nursangaji, A. (2013). Pemahaman Relasional Siswa dalam Menyelesaikan Soal Program Linear di Kelas XI MAN 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(1).http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v11i1.51897
Septhiani, S. (2022). Analisis Hubungan Self-Efficacy terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3078-3086. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/1423
Sudrajat, S. (2022). Pemahaman Relasional dan Instrumental: Bagaimana Pengaruhnya dalam Pembelajaran Matematika Ditinjau dari Pemecahan Masalah Matematis?. ELIPS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 45-52. https://doi.org/10.47650/elips.v3i1.393
Sunaryo, Y. (2017). Pengukuran Self-Efficacy Siswa dalam Pembelajaran Matematika di MTs N 2 Ciamis. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 1(2), 39-44. http://dx.doi.org/10.25157/teorema.v1i2.548
Yuliyani, R., Handayani, S. D., & Somawati, S. (2017). Peran Efikasi Diri (Self-Efficacy) dan Kemampuan Berpikir Positif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2). http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i2.2228
Zaini, A. P., Nengsi, H. S. W., & Halki, M. F. I. (2023). Pengaruh Self-efficacy terhadap Kemampuan Pemahaman Relasional Mahasiswa Tadris Matematika Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 158-167. https://jurnal.unimor.ac.id/index.php/JPM/article/view/4851
Copyright (c) 2023 Anissa Putri Zaini, Heny Sri Widarna Nengsi, M. Febri Ikhsan Halki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.