Pengembangan E-Modul Berbasis PMRI pada Materi Segi Empat Kelas VII SMP

  • Suci Febriana universitas PGRI silampari
  • Rani Refianti Universitas PGRI Silampari
  • Maria Luthfiana Universitas PGRI Silampari

Abstract

This study aims to develop an PMRI-based e-module product on rectangular class VII class VII SMP IT AN-NIDA Lubuklinggau according to the 2013 curriculum and to produce e-modules that are valid, practical and have potential effects. This development research method uses the ADDIE development model (Analysis-Design-Develop-Implement-Evaluate). The research was conducted at SMP IT AN-NIDA Lubuklinngau so that the population and sample or research subjects were class VII students with a total of 28 students. Data collection techniques in this study used interviews, questionnaires and tests. The data analysis technique uses the validity of linguists with a value of 0.75, media experts with a value of 0.72 and material experts with a value of 0.68, so that the results of the analysis of the three validators get a value of 0.71 in the valid category. Furthermore, the practicality analysis of teachers and students gets a score of 92.07% in the very practical category and has a potential effect of 92.85%. So it can be concluded that the PMRI-based e-module on rectangular class VII class VII SMP IT AN-NIDA Lubuklinggau has met the criteria of being valid, practical and has a potential effect.

 

Keywords: e-module, PMRI, Quadrilatera

References

Adha, I., & Refianti, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia berbasis Konteks Sumatera Selatan. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.31539/judika.v2i1.729

Direktorat SMA. (2017). Pedoman Praktis Penyusunan e-modul. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. https://penilaian-sma.kemdikbud.go.id:4363/emodulsma/

Anshary, I., & Edidas, E. (2018). Pengembangan Trainer Mikrokontroler debagai Media Pembelajaran dengan Metode Fault-Finding. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 6(2), 80-84. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v6i2.102123

Bilqis, S. R., & Dwina, F. (2021). Pengembangan E-Modul dengan Masalah Kontekstual pada Materi Perbandingan Kelas VII SMP, Jurnal Edukasi dan Pendidikan Matematika, 10(2), 8-13. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pmat/article/download/11490/4577

Hidayat, A. (2017). Pengembangan LKS Berbasis RME dengan Pendekatan Problem Solving untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Cendekia, 1(2), 51-63. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.20

Hidayati, A., Saputra, A., & Efendi, R. (2020). Development of E-Module Oriented Flipped Classroom Strategies in Computer Network Learning. Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem Dan Teknologi Informasi), 4(3), https://doi.org/10.29207/resti.v4i3.1641

Jalaludin, M., Rohaeti, E. E., & Afrilianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa MTs Kelas VII pada Materi Segitiga dan Segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 695-702. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p695-702

Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah, 18(2), 91-100. 10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Meliana, W. (2020). Pengembangan E-Modul Format Epub untuk Pembelajaran Matematika Kelas X pada Materi Trigonometri. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.18592/ptk.v6i1.3778

Muslimah, L. L. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Tematik Berbasis Outdoor Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (4), 1926-1939. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1069

Nusaibah, N., & Murdiyani, N. M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia pada Materi Lingkaran untuk Siswa Kelas VII SMP. In Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika (pp. 475-482). http://seminar.uny.ac.id/semnasmatematika/sites/seminar.uny.ac.id.semnasmatematika/files/full/M-70.pdf

Puspitasari, R. Y., & Airlanda, G. S. (2021). Meta-analisis Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1094-1103. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/878

Puspitasari, R., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis HOTS Berbantuan Flipbook Marker sebagai Bahan Ajar Alternatif Siswa SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 3(3), 247-254. https://doi.org/10.33369/jkf.3.3.247-254

Refianti, R. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) gterhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel (SPLTV) Kelas X SMA Negeri Selangit. Jurnal MIPA & Pembelajaran, 1(2), 79-89. https://jariah.or.id/index.php/MIPAP/article/view/40

Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri berdasarkan Tahapan berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287-298. https://e-mosharafa.org/

Susanti, E. D., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Pdf Corporate pada Materi Luas dan Volume Bola. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 37-46. https://doi.org/10.32938/jpm.v3i1.1275

Widyastuti, N. S., & Pujiastuti, P. (2014). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Logis Siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 183-193. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2718
Published
2023-12-31
Abstract viewed = 14 times
pdf downloaded = 13 times