Penerapan Model Problem Based Learning Berbasis Kolaboratif

  • Niken Niken universitas PGRI silampari
  • Anna Fauziah Universitas PGRI Silampari
  • Drajat Friansah Universitas PGRI Silampari

Abstract

This study aims to determine the improvement of student learning outcomes after learning using a collaborative-based problem-based leaning model in grade VIII students of SMP Negeri 13 Lubuklinggau on the material of building a flat side room. The research method uses quantitative research with quasi-experimental research design. The sample in the study was grade VIII.3 students consisting of 20 students. The results showed that the average pre-test score (30.85) and post-test average score (78.3) increased learning outcomes with an average score of 47.45. It was concluded that descriptively the mathematics learning outcomes of grade VIII students of SMP Negeri 13 Lubuklinggau after the application of the collaborative-based problem-based learning model increased.

 

Keywords: Collaborative, Learning Outcomes, Problem Based Learning

References

Arnidha, Y., & Noerhasmalina, N. (2018). Model Problem Based Learning (Pbl) Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal E-Dumath, 4(2), 46. https://doi.org/10.26638/je.755.2064

Diana, P. Z., Sulistiyono, R., & Pradani, R. A. (2019). Implementation of Collaborative Learning Models in Indonesian Subject at Universities. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 60-70. https://jurnal.ppjb-sip.org/index.php/bahasa/article/view/11

Fauziah, A., & Putri, R. I. I. (2022). Desain Pembelajaran PMRI Melalui Lesson Study pada Materi Menentukan Luas Permukaan Balok. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 5(2), 73–83. https://doi.org/10.31539/judika.v5i2.4048

Fitriyani, D., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Penggunaan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Dan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(3), 77–87. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JBT/article/view/17480

Friansyah, D., & Luthfiana, M. (2018). Desain lembar kerja siswa materi sistem persamaan dua variabel berorientasi etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 1(2), 83-92. https://doi.org/10.31539/judika.v1i2.322

Jumaisyaroh, T., & Hasratuddin, E. E. N. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kemandirian Belajar Siswa Smp Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 5(1). https://doi.org/10.12928/admathedu.v5i1.4786

Mahendra, I. W. E., Jayantika, I. G. A. N., & Mintarti, N. G. P. (2018). Pengaruh model pembelajaran kolaboratif terhadap hasil belajar matematika dengan mengontrol bakat numerik peserta didik. Journal of Songke Math, 1(1), 26-36. https://jurnal.unikastpaulus.ac.id/index.php/jsm/article/view/369

Meke, K., & Wondo, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Problem Based Learning Melalui Penggunaan Bahan Manipulatif. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 588-600. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2861

Nuramalina, N., Basuki, I. A., & Suyono, S. (2019). Pengaruh Model Kolaboratif Berbasis Masalah terhadap Kepuasan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(1), 29. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i1.11846

Prasutri, D. R., Muzaqi, A. F., Purwati, A., Nisa, N. C., & Susilo, H. (2019). Penerapan model pembelajaran problem based learning (Pbl) untuk meningkatkan literasi digital dan keterampilan kolaboratif siswa SMA pada pembelajaran biologi. In Prosiding Seminar Nasional Dan Workshop Biologi-IPA Dan Pembelajarannya Ke-4 (Vol. 53, No. 9, pp. 489-496)

Putri, I. D. C. K., & Widodo, S. A. (2018). Hubungan antara minat belajar matematika, keaktifan belajar siswa, dan persepsi siswa terhadap prestasi belajar matematika siswa. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/etnomatnesia/article/view/2408

Rahmawati, R., & Heleni, S. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII-B SMP PGRI Pekanbaru Tahun Pelajaran 2019/2020. Journal for Research in Mathematics Learning) P, 3(4), 375–384. http://dx.doi.org/10.24014/juring.v3i4.10218

Mulyani, S., Gani, A., Syukri, M., Tarmizi, T., Elisa, E., Nurhasanah, N., & Fajriani, F. (2020). Penerapan model problem based learning pada materi alat-alat optik untuk meningkatkan kepercayaan diri dan kemampuan menyelesaikan masalah kontekstual. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(1), 105-113. https://jurnal.unsyiah.ac.id/JPSI/article/view/15666

Safitri, S. R. E., & Setyawan, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Materi Bangun Ruang Kelas V SDN Banyuajuh 6 Tahun Ajaran 2019/2020. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1). https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1057

Surati, S. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 2(1), 1-7. https://doi.org/10.30596/jmes.v2i1.6745

Utami, N. M. Y., Margunayasa, I. G., & Kusmariyatni, N. N. (2019). Pengaruh model pembelajaran kolaboratif berbantuan peta pikiran terhadap hasil belajar ipa ditinjau dari motivasi berprestasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 139-151. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i2.19178

Wahyuni, R., & Efuansyah, E. (2018). Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Menggunakan Strategi Think Talk Write (TTW) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Pemecahan Masalah. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 24. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.778
Published
2023-12-23
Abstract viewed = 5 times
pdf downloaded = 3 times