Pengembangan E-Modul Berbasis PMRI pada Materi Segi Empat

  • Novianti Mandasari Universitas PGRI Silampari
  • R. Angga Bagus Kusnanto Universitas PGRI Silampari

Abstract

This research aims to develop an e-module product based on PMRI on class VII quadrilateral material, Class VII SMP IT AN-NIDA Lubuklinggau in accordance with the 2013 curriculum and to produce an e-module that is valid, practical and has potential effects. This development research method uses the ADDIE (Analysis-Design-Develop-Implement-Evaluate) development model. The research was conducted at AN-NIDA Lubuklinngau IT Middle School so that the population and sample or research subjects were class VII students with a total of 28 students. Data collection techniques in this research used interviews, questionnaires and tests. The research results show that the data analysis technique uses the validity of language experts with a value of 0.75, media experts with a value of 0.72 and material experts with a value of 0.68, so that the results of the analysis of the three validators get a value of 0.71 in the valid category. Furthermore, the analysis of the practicality of teachers and students received a score of 92.07% in the very practical category and had a potential effect of 92.85%. So it can be concluded that the PMRI-based e-module on class VII quadrilateral material for Class VII SMP IT AN-NIDA Lubuklinggau has met the criteria of being valid, practical and having potential effects.

 

Keywords: E-module, PMRI, Quadrilateral Material

References

Adha, I., & Refianti, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia Berbasis Konteks Sumatera Selatan. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.31539/judika.v2i1.729

Anshary, I., & Edidas, E. (2018). Pengembangan Trainer Mikrokontroler sebagai Media Pembelajaran dengan Metode Fault-Finding. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 6(2), 80-84. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v6i2.102123

Bilqis, S. R., & Dwina, F. (2021). Pengembangan E-Modul dengan Masalah Kontekstual pada Materi Perbandingan Kelas VII Smp. Jurnal: Edukasi dan Pendidikan Matematika, 10(2). 8-13. https://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pmat/article/download/11490/4577

Febriana, S., Refianti, R., & Luthfiana, M. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis PMRI pada Materi Segi Empat Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 6(2), 165-171. https://doi.org/10.31539/judika.v6i2.7493

Hidayat, A. (2017). Pengembangan LKS Berbasis RME dengan Pendekatan Problem Solving Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Cendekia, 1(2), 51-63. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.20

Irkhamni, I., Izza, A. Z., Salsabila, W. T., & Hidayah, N. (2021). Pemanfaatan Canva Sebagai E-Modul Pembelajaran Matematika terhadap Minat Belajar Peserta Didik. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 2, 127-134. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/view/714

Jalaludin, M., Rohaeti, E. E., & Afrilianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa MTs Kelas VII pada Materi Segitiga dan Segiempat. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 695-702. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p695-702

Muslimah, L. L. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Tematik Berbasis Outdoor Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (4), 1926-1939. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1069

Nisa, H. A., Mujib, M., & Putra, R. W. Y. (2020). Efektivitas E-Modul dengan Flip Pdf Professional Berbasis Gamifikasi Terhadap Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 13–25. https://doi.org/10.33369/jpmr.v5i2.11406

Nusaibah, N., & Murdiyani, N. M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia pada Materi Lingkaran untuk Siswa Kelas VII SMP. In Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika (pp. 475-482). http://seminar.uny.ac.id/semnasmatematika/sites/seminar.uny.ac.id.semnasmatematika/files/full/M-70.pdf

Prastowo, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Mata Pelajaran Matematika Berdasarkan Prinsip Kreatif dan Menarik di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 754-763. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/6642.

Refianti, R. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel (SPLTV) Kelas X SMA Negeri Selangit. Jurnal MIPA & Pembelajaran, 1(2), 79-89. https://jariah.or.id/index.php/MIPAP/article/view/40

Agusta, E. S. (2020). Peningkatan Kemampuan Matematis Siswa melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Algoritma: Journal of Mathematics Education, 2(2), 145-165. https://doi.org/10.15408/ajme.v2i2.17819

Rohmatullah, R., Pujiastuti, H., & Fathurrohman, M. (2022). Integrasi E-Modul dalam Pembelajaran Matematika: Systematic Literature Review. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 2656-8071. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4238

Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287-298. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article

Susanti, E. D., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Pdf Corporate pada Materi Luas dan Volume Bola. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 37-46. https://doi.org/10.32938/jpm.v3i1.1275

Widyastuti, N. S., & Pujiastuti, P. (2014). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Logis Siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 183-193. https://doi.org/ 10.21831/jpe.v2i2.2718

Wulandari, N. P. R., Dantes, N., & Antara, P. A. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Open Ended terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 131-142. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25103
Published
2024-02-03
Abstract viewed = 10 times
pdf downloaded = 15 times