Analisis Kepraktisan Modul Usaha dan Energi Berbasis Problem Based Learning
Abstract
Abstract: This study aims to determine: Practicality of Problem Based Learning based energy and business module in terms of practicality. The method used in this research is a research and development approach which is usually known as the R&D research method. In this study using the 4D model design. The results showed that: 1) the average validity assessment of the three experts was 0.86 (very valid); 2) The limited group trial obtained 89% (very practical), the large group trial obtained 93% (very practical). Thus the learning module developed is valid, practical and feasible to use.
Keywords: Module, Practicality, Problem-based learning.
References
Asfiah, N., Mosik, M., & Purwantoyo, E. (2013). Pengembangan Modul Ipa Terpadu Kontekstual Pada Tema Bunyi.
USEJ - Unnes Science Education Journal, 2(1), 188–195.
Hariyanti, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (Pbl)Pada Kelas X Dpib 1 Di Smk Negeri 2 Ciamis. Diksatrasia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v4i1.3285
Imamora, M., Fitri, D. W., & Lizelwati, N. (2020). Pengembangan Modul Gejala Pemanasan Global Berbasis Pendekatan SETS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Fisika Kelas XI SMAN 7 Sijunjung. Sainstek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 12(2), 51. https://doi.org/10.31958/js.v12i2.2625
Komang, I., Hermawan, W., Subagia, W., & Juniartina, P. P. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Berbantuan Laboratorium Virtual Pada Materi Tata Surya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(1), 83–92. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPPSI/article/view/24632
Lovisia, E., & Febrianti, Y. (2024). Analisis Kevalidan Modul IPA Berbasis Problem Based Learning. Science and Physics Education Journal (SPEJ, 7(1), 20–31. https://doi.org/10.31539/spej.v7i1.8611
Lubis, M. F., Sunarto, A., & Walid, A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Berbasis Etnosains Materi Pemanasan Global Untuk Melatih Kemampuan Literasi Sains Siswa Smp. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 206. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i2.4957
Monica, R., Ricky, Z., & Estuhono, E. (2021). Pengembangan Modul IPA Berbasis Model Research Based Learning pada Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4470–4482. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1470
Poedjiadi, A. (2010). Sains Teknologi Masyarakat Model Pembelajaran Kontekstual Bermuatan Nilai. Remaja Rosdakarya.
Prastowo, A. (2017). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Kencana.
Rosa, F. O. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Smp Pada Materi Tekanan Berbasis Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1). https://doi.org/10.24127/jpf.v3i1.21
Sarip, M., Amintarti, S., & Utami, N. H. (2022). Validitas Dan Keterbacaan Media Ajar E-Booklet Untuk Siswa SMA/MA Materi Keanekaragaman Hayati. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 43–59. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol1.iss1.30
Sudewi, N. L., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Studi Komparasi Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Dan Kooperatif Tipe Group Investigation (Gi) Terhadap Hasil Belajar Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1), 1–9.
Sugianto, S. D., Ahied, M., Hadi, W. P., & Wulandari, A. Y. R. (2018). Pengembangan Modul Ipa Berbasis Proyek Terintegrasi Stem Pada Materi Tekanan. Natural Science Education Research, 1(1), 28–39. https://doi.org/10.21107/nser.v1i1.4171
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan ke-24. Alfabeta.
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kencana.
Widoyoko, E. P. (2019). Evaluasi Program Pembelajaran. Pustaka Belajar.
Copyright (c) 2024 Endang Lovisia, Yuli Febrianti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.