Hasil Belajar IPA Berdasarkan Gaya Belajar Siswa

  • Tri Ambarwati Adawiyah Universitas Flores
  • Aloisius Harso Universitas Flores
  • Adrianus Nassar Universitas Flores

Abstract

This study aims to determine the differences in science learning outcomes of class VIII students of SMP Negeri 1 Larantuka who have visual, auditory and kinesthetic learning styles for the 2019/2020 academic year. The samples in this study were class VIII I and VIII J SMP Negeri 1 Larantuka. The research method used is quantitative with data analysis techniques using One Way Anova. Student learning styles are measured using a questionnaire that has been tested for validity and reliability first. Meanwhile, the learning outcome variable used the documentation method. The results of the F test showed that the value of Fcount <Ftable is 0.198 <2.53 with a significance value of 0.821> 0.05. In conclusion, there is no significant difference in science learning outcomes between students who have visual, auditory and kinesthetic learning styles.

Keywords: Learning Style; Science Learning Outcomes

References

Asriyanti, F. D., & Jannah, L. A. (2018). Analisis Gaya Belajar Ditinjau dari Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 3(2), 183-187

Deporter, B., & Hernacki, M. (2016). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: PT. Mizan Pustaka

Gunawan, A. W. (2006). Genius Learning Strategy Petunjuk Praktis untuk Menerapkan Accelarated Learning. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Haryati, M. (2013). Model dan Teknik Penilaian pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Ciputat Mega Mall

Hasrul, H. (2009). Pemahaman tentang Gaya Belajar. Jurnal Medtek, 1(2), 1-9

James, W. B., & Gardner, D. L. (1995). Learning Style: Implications for Distance Learning. New Direction for Adult and Continuing Education, (67), 19-32

Keefe, J. W. (1979). An Overview In Nassp’s Student Learning Style Diagnosis And Prescribing Program. JSTOR, 24(2), 138-144

Lincoln, F., & Rademocher, B. (2006). Learning Style of ESL Student in Community Colleges. Community College Journal of Research and Practice, 30(5-6), 485-500

Maisaroh, M., & Rostrieningsih, R. (2010). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Active Learning Tipe Quiz Team pada Mata Pelajaran Keterampilan Dasar Komunikasi di SMK Negeri 1 Bogor. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 7(2), 157-172

Nasution, S. (2010). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Nurmayani, M. Z. (2016). Pengaruh Gaya Belajar VAK pada Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar IPA Fisika Siswa SMP Negeri 2 Narmada Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(1), 13-21

Pujiarti, A. (2013). Hubungan antara Gaya Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN Percobaan 4 Wates Kulon Progo. Thesis. Universitas Negeri Yogyakarta

Restianim, V., Pendy, A., & Merdja, J. (2020). Gaya Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Flores Dalam Pemahaman Konsep Fungsi. Spej (Science and Phsics Education Journal), 3(2), 48-56

Rusman, R. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta

Slameto, S. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo

Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Sugihartono, S. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press

Syofyan, H. (2018). Analisis Gaya Belajar dan Motivasi Berprestasi terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Eduscience, 3(2), 76-85

Wijaya, A. E. (2014). Pengaruh Kreativitas dan Gaya Belajar terhadap Hasil Tugas Akhir Siswa Mata Pelajaran Pengoperasian dan Perakitan Sistem Kendali di SMKN 2 Yogyakarta. Thesis. Universitas Negeri Yogyakarta

Wiyani, N. A. (2013). Manajemen Kelas Teori dan Aplikasi untuk Menciptakan Kelas yang Kondusif. Yogyakarta: Ar-Ruz Media
Published
2020-12-31
Abstract viewed = 430 times
pdf downloaded = 607 times