Respon Guru Dan Siswa Terhadap E-Modul Gelombang Bunyi Berbantuan Aplikasi Phyphox Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA MAN 2 Lubuklinggau
Abstract
Abstract: The research of this study was to see the response of teachers and students after participating in learning using the sound wave e-module assisted by the Phyphox application. The research method used is descriptive research type. The subjects of this study were physics teachers and students of class XI IPA MAN 2 Lubuklinggau. The data collection technique was carried out in the form of a response questionnaire. The results of the physics teacher's response analysis obtained 74% with the "Positive" criterion. The results of the analysis of student responses in small groups of 9 students were obtained with a percentage of 71%, included in the "Positive" criteria and the results of student response analysis in large group trials with a total of 23 students, so that a percentage of 71% was obtained, this percentage was included in the criteria of "Positive" . Based on the research data obtained, it can be concluded that the sound wave e-module assisted by the Phyphox application gets a good response in learning activities.
Keywords: Phyphox, E-module,Sound Wave, Response
References
Amin, A., & Sulistiyono, S. (2021). Pengembangan Handout Fisika Berbasis Contextual Teaching And Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika UNDIKSHA, 11(1), 29-38.
Apriyani, N., Ariani, T., & Arini, W. (2020). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Discovery Learning Pada Materi Fluida Statis Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2019/2020. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. 2(1), 41-54.
Arikunto, & Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Aryansi, D & Yolanda,Y (2020). Pengembangan Buku Ajar Fisika Berbasis Kontekstual Pada Materi Medan Magnetik Siswa Kelas XII SMA Negeri 2 Muara Beliti. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. 2(2), 107-118.
Haris, Muhammad., 2015., Pendidikan Islam dalam Perspektif Prof. H.M Arifin., Ummul Qura., 6(2).
Hidayat, R & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, Teori Dan Aplikasinya. Medan: LPPPI.
Lahra,A, S., M. Hasan, M., & Mursal. (2017). Pengembangan Modul Praktikum Berbasis Pendekatan Open Ended Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 5(1), 36-43.
Langi, Swita., Djeli Alvi Tulandi, dan Sixtus Iwan Umbo., 2022., Efektivitas Eksperimen Pada Pegas Menggunakan Aplikasi Phyphox Sebagai Media Pembelajaran., Jurnal Pendidikan Fisika, 3(3).
Nurfadilah, Ishafit, Herawati, R., & Nurulia, E,. (2019). Pengembangan Panduan Eksperimen Fisika Menggunakan Smarthphone Dengan Aplikasi Phyphox Pada Materi Tumbukan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika 10(2),101–7.
Restu, I. A., & Arini, W. (2020). Pengembangan LKS Fisika Berbasis Contextual Teaching And Learning Materi Suhu Dan Kalor Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Lubuklinggau. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika. 2(2), 92-106.
Rusmayana, T. (2021). Model Pembelajaran ADDIE INTEGRASI PEDATI di SMK PGRI Karisma Bangsa. Bandung: Widina Bhakti Persada.
Sujana, I Wayan Cong., 2019., Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia., ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1).
Sukariasih, L., Sahara, L., Hariroh, L., & Fayanto, S. (2019). Studies The Use Of Smartphone Sensor For Physics Learning. 10, 862-870.
Suriansyah, Ahmad., 2011., Landasan Pendidikan., Banjarmasin: Comdes.
Yolanda,Y (2021). Pengembangan Modul Ajar Fisika Termodinamika Berbasis Kontekstual. Jurnal Jendela Pendidikan. 1(3), 81-95.