Analisis Kevalidan Modul IPA Berbasis Problem Based Learning
Abstract
Abstract: This research aims to 1) Design a Problem Based Learning based science module 2) Measure the feasibility of a Problem Based Learning based science module in terms of validity, practicality and effectiveness. The method used is a research and development approach which is usually known as the R&D research method. The development design used is a 4D model development design. The research results show that from the analysis of the three validators, namely material, media and language experts, they obtained a value of 0.89, which is in the very valid category.
Key word: Analysis, Science Module, Problem Based Learning
References
Hendryadi (2017) ‘Validitas Isi : Tahap Awal Pengembangan Kuesioner. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis’, 2(2).
Anshary, I., & Edidas, E. (2018). Pengembangan Trainer Mikrokontroler Sebagai Media Pembelajaran Dengan Motode Fault-Finding. (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 6(2).
Astra, I. M., & Setiawan, A. D. (2008). Fisika Untuk SMA dan MA Kelas X. Jakarta: Erlangga.
Astuti, M.W, Hartini, S & Mastuang. 2017. Pengembangan Modul IPA dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Materi Suhu dan Kalor untuk Melatih Keterampilan Proses Sains. Jurnal: Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika (6).
Asyhar, Rayandra. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.
Prastowo, Andi. 2014. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Prastowo, Andi. 2017. Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan dan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tanudidjaja, B. 2015. Ilmu Pengetahuan Bumi dan Antariksa. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Trianto. 2012. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana. Prenada Media Group.
Yaumi, Muhammad. 2018. Media & teknologi pembelajaran. Jakarta : Prenada media Group (Divisi Kencana).
Copyright (c) 2023 Endang Lovisia, Yuli Febrianti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.