Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Power Point dalam Teknik Pembelajaran Passing Bawah pada Materi Bola Voli SMP Negeri 2 Lubuklinggau

  • Endang Sulistiowati Universitas PGRI Silampari
  • Muhammad Suhdy Universitas PGRI Silamapri
  • Muhammad Supriyadi Universitas PGRI Silamapri

Abstract

This study aims to develop PowerPoint-based interactive learning media in the technique of passing under volleyball material. The research method used by ADDIE with five steps, namely 1) Analysis , 2) Design , 3) Development, 4) Implementation, 5) Evaluation. Data collection techniques observation, interviews, questionnaires. The data analysis technique used validity analysis with 3 experts, media expert validity analysis 0.84, language validity analysis 0.84, material validity analysis 0.89 so that what was obtained from the 3 media experts developed was very valid, then practical analysis by testing athletes with a one to one test getting a score of 81.21%, small group getting a score of 80.40% and coaches getting a score of 85.88% so that the media made is very practical, then analyzing the effectiveness by doing a pre test and post test as well as observations on students of SMP Negeri 2 Lubuklinggau for the pre test of 33 students only 1 student who fit the criteria and for the post test of 32 students only 31 students who fit based on the observation sheet.

Keywords: Volleyball, Development, Interactive Powerpoint

References

Agustina, A. 2018. Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Menerapkan Bahan Ajar di SMA Negeri 3 Ogan Komering Ulu. Jurnal Educative : Journal Of Educational Studies. 3(1) : 16-29.Amanda, N., Fine, R. Dan Prasena, A. 2019. Pengembangan Media Budel (Buku Berjendela) pada Tema Keluargaku. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 3(2). 97-104.
Arif, I. (2018). Pengembangan Buku Ajar Sejarah Berbasis Situs Sejarah Bima (Studi Kasus pada Siswa Kelas X MAN 2 Kota Bima). Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan. 2(3) : 102-107.
Cahyadi, R. A.H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model.Halaqa : Islamic Education Journal. 3(1) : 35-43).
Dahlia, A., Sri, R., Endang, I. dan Nurmaliza. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Microsoft Powerpoint Sebagai Video Pembelajaran Bagi Guru-Guru MGMP Matematika SMP/MTs Kota Pekanbaru. Jurnal Kanigara. 2(1) : 132-138.
Dewi, M. D dan Izzati, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis RME Materi Aljabar Kelas VII SMP. Delta : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 8(2) : 217.
Dewi, P. M. dan Erwin. (2021). Pengaruh Media Audio Visual Berbasis Google Meet terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar.Jurnal Basicedu 5(5) : 3697-3704.
Fernando, J. (2022). Media Pembelajaran Bola Voli Interaktif Berbasis Android. Jurnal Olahraga dan Kesehatan Indonesia. 2(2) :94-99.
Haqibillah, Z.M. (2022). Pemanfaatan Teknologi (LCD Dan Aplikasi Power Point) Dengan Model Pembelajaran Talking Stick Dalam Pembelajaran Sejarah, Jurnal Kalpataru. 1(8), 50.
Hikmah, S.N. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Microsoft Powerpoint pada siswa SMP dalam Pembelajaran Koordinar Kartesius. Jurnal Ilmiah Matematika. 1(1) : 15-19.
Hutahaean, W. E. (2020). Pelatihan Aplikasi Powerpoint Bagi Guru dan Staff SD Negeri 010240 Pematang Cengkring. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat). 3(1) : 147-154.
Kardiyanto, D. dan Sunardi. (2020). Kepelatihan Bola Voli. Sidoarjo : Zifatama Jawara.
Karim, A.D., Ginanjar. A., & Sugiyanto. D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Team Games TournamentTerhadap Teknik Dasar Passing BawahPermainan Bola Voli. Jurnal Sains Keolahragaan & Kesehatan. 2(2), 3.
Koesnandar, A. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Inovatif Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Sesuai Kurikulum 2013.Jurnal Teknologi Pendidikan. 08(01) : 33-61).
Kurnia, L.D., Dina, O. Dan Tika, D. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interakif Menggunakan Powerpoint pada Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia. 07(01) :84-92.
Kurniawan dan Wijaya, M. R. (2019). Pengaruh Latihan Passing Bawah Menggunakanmediadinding Dan Berpasangan Terhadap Peningkatanteknik Passing Bawah Bolavoli Pada Ekstrakurikuler SMP Al-Irsyad Cikukulu Kabupatensukabumi Tahun 2018/2019. Jurnal Utile. 5(2) : 160-164.
Lailiyah, N., & Sukartiningsih. W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Flash UntukPembelajaran Keterampilan Menuliskan Kembali Cerita Siswa Kelas IV SD. Jurnal JPGSD. 7(6), 1151.
Latifah, S., Eka, S. dan Abdul, B. 2016. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Nilai-Nilai Agama Islam Melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing Pada Materi Suhu Dan Kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni. 05(1) : 43-51.
Maulidia, R.T., & Ridwan, M. (2021). Efektivitas penerapan media pembelajaran interaktifterhadap sikap kritis pendidikan jasmani, olahraga, dankesehatan. Jurnal Ilmu Olahraga dan Kesehatan. 2(10), 211-212.
Mile, S., Hadjarati, H., & Haryanto, I.A. (2022). Survei Sarana dan Prasarana Bola Voli di SMA/SMK Se-Kecamatan Suwawa Kabupaten Bone Bolango. Jurnal Jendela Olahraga. 1(7), 52.
Mislan., Danang, A. S. (2019). Peran Pengembangan Media Terhadap Keberhasilan Pembelajaran PJOK di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional IPTEK Olahraga. 12-16.
Nurrita, T. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat. 3(01) :171-187.
Panggabean, N. H. dan Amir, D. 2020. Desain Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Sains. Medan : Yayasan Kita Menulis.
Panjaitan, J. G. dan Agung, W. Analisa Kemampuan Servis Bola voli Tim Pelajar Indonesia dan Malaysia pada ASEAN School Games 2019.Indonesian Journal for Physical Education and Sport. 1(1) : 147-155.
Ritonga, A. P., Nabila, P. dan Layla, I. (2022). Pengembangan Bahan Ajaran Media. Jurnal Multidisiplin Dahasen. 1(3) : 343-348.
Saputra, M.I.D., & Gusniar. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Melalui Bermain Melempar Bola. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga. 1(3), 66.
Sholikhah. 2017. Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kreatif Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Karangan Kelas V SDN Rowoharjo Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Simki Pedagogja. 01(08) : 2-8.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung : CV. Alfabeta.
Suriadi., Dewi, R., & Daulay. B. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Passing Bolavoli Berbasis Digital. Jurnal Prestasi. 1(4), 9.
Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar.50-67.
Suryandaru, N. A. (2020). Penerapan Multimedia dalam Pembelajaran yang Efisien. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar. 03(02) : 88-91.
Taqwim, R. I., Winarno. Dan Roesdiyanto. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan. 5(3) : 395-400.
Totales, T. A., Lina, T. A. dan Beru, S. (2020). Pengukuran Tingkat Kemampuan Passing Bawah Siswa Kelas VII pada Permainan Bola Voli. JDER Jurnal Of Dehasen Education Review. 2(1) : 17-22.
Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. 1(2) :26-32.
Wulandari, R. Supriyanto. Dan Perdima, F.E. (2022). Analisis Tingkat Keterampilan Dasar Bermain Bola Voli pada Klub Siswi di SMP Negeri 19 Bengkulu Selatan.Jurnal Educative sportif.3(2) : 46-50.
Vai, A., Jawak, F.J., Wijayanti, N. P. N., & Gusdernawati, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Teknik Passing Bawah Menggunakan Media Gambar Dalam Pada Permainan Bola Voli Di SMP Santa Veronika. Jurnal Of Sport Education(JOPE). 2(3), 3.
Published
2024-01-13
Abstract viewed = 20 times
pdf downloaded = 8 times