Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Pra Sekolah 4-5 Tahun dengan Kegiatan Montase

  • I Made Sundayana Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Buleleng
  • Kadek Yudi Aryawan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Buleleng
  • Putu Cyndy Fransisca Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Buleleng
  • Ni Made Dwi Yunica Astriani Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Buleleng

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of montage activities on the fine motor development of pre-school aged children 4-5 years. The research method used was pre-experimental with one group pre and post test design. The results showed an average pre-test value was 43.44 and the post-test mean value was 68.21. Paired Sample T-test results obtained ρ-value (0,000) <α (0.05), there is the effect of montage activity on fine motor development in pre-school age children 4-5 years. Conclusion, fine motor is a limited movement of parts that include small muscles, especially movements of the fingers such as writing, drawing, and holding something.

 

Keywords: Children 4-5 Years Old, Montage Activities, Fine Motor Development

References

Alif, M. N. (2019). Identifikasi Keterampilan Motorik Halus Anak. Journal of Early Childhood Care & Education, 2(1), 14–20

Cahyaningrum, B. A. (2019). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus melalui Kegiatan Montase di Kelompok B3 TK Kencana Putra Pengasih Kulon Progo

Diana, W. (2019). Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. (di PAUD Harapan Bunda Surabaya). J-Hestech (Journal Of Health Educational Science And Technology), 2(1), 51–60. https://doi.org/10.25139/htc.v2i1.1660

Intan. N. W I. N. (2018). Pengaruh Kegiatan Mozaik terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun. “Ceria” Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 12–25

Irma, O. A. S., & Aziz, A. (2018). Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan 3M (Mewarnai, Menggunting, Menempel) dengan Metode Demonstrasi. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(3), 191–204

Maghfuroh, L. (2018). Metode Bermain Puzzle Berpengaruh pada Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. Jurnal Endurance, 3(1), 55–60

Dewi, N. L. D. (2019). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Motorik Halus pada Anak Usia Prasekolah di TK Ra Diponegoro Desa Ngajum Kabupaten Malang. Mesencephalon Jurnal Kesehatan, 5(2), 133–143

Padila, P., Andari, F. N., & Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244–256. https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809

Rakimahwati, R., Lestari, N. A., & Hartati, S. (2018). Pengaruh Kirigami terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 98. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.13

Susilawati, S. (2019). Peningkatan Kecerdasan Interpersonal. 1–9

Titi, R. M. H. (2018). Optimalisasi Kreativitas Anak melalui Aktifivitas Montase pada Usia Taman Kanak-Kanak. Jurnal iImiah Indonesia, 3(3), 161–168
Published
2020-04-07
How to Cite
Sundayana, I., Aryawan, K., Fransisca, P., & Astriani, N. M. (2020). Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Pra Sekolah 4-5 Tahun dengan Kegiatan Montase. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 446-455. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1052
Abstract viewed = 31 times
pdf downloaded = 44 times