Literature Review : Evaluasi Program Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dengan Model CIPP untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik

Authors

  • Inda Mey Lufita Universitas Negeri Surabaya
  • Kanlatl Amalia Universitas Negeri Surabaya
  • Erny Roesminingsih Universitas Negeri Surabaya
  • Amrozi Khamidi Universitas Negeri Surabaya
  • Mochamad Nursalim Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.31539/alignment.v8i3.14771

Abstract

This research alms to analyze the evaluatlon of the lmplementation of Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) using CLPP model’s, wlth a focus on improving the character of students. The type of research used is Literature Review or library study. Data was collected through journals taken from Google Scholar, while data analysis was cariled out using a Systematic Literature Review (SLR) approach. Evaluatlon carried out using the CIPP model include evaluation of context, lnput, process and product. Thls evaluation process is very important to gather valuable informatlon regarding successes and challenges in implementlng the P5 program, as well as to provlde recommendatlons for future lmprovements.

 Keywords: Literature Review, Evaluation, CIPP Model, Pancasila Student Profile

References

Albert Efendi Pohan. (2020). Konsep Pembelajaran Darlng Berbasls Pendekatan llmlah (Pertama). CV Sarnu Untung.

Arlfln, Z. (2017). Evaluasl Pembelajaran, Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2007). Evaluasl Program Pendidikan (Cetakan 2). Jakarta: Buml Aksara.

Budi Bhakti, Y., Tola, B., & Trlana, D. D. (2022). Altpo (Antecedent, Input, Transaction, Product, Outcomes): Mixed Model Evaluasi CIPP Dan Countenace Sebagai Pendekatan Evaluasl Program Kampus Mengajar. JURNAL HURRLAH: Jurnal Evaluasl Pendldlkan Dan Penelltlan, 3(1), 11–24. https://doi.org/10.56806/jh.v3l1.61

Danlel L. Stufflebeam, G. Z. (2017). The CIPP Evaluatlon Model: How to Evaluate for Improvement and accountablllty. the gullford press. https://books.google.co.id/books?ld=5ltldaaaqbaj&pg=pa1&hl=ld&source=gbs_toc_r&cad=2#v=onepage&q&f=false

Darmawan, L. P. A. (2021). Total Quality Management Dalam Dunia Pendidikan “Model, Teknik Dan ImpementasI.” Bandung: Widina Bhakti Persada.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Ekayana, A. A. G., & Ratnaya, L. G. (2022). Evaluasi Kurikulum Program Sarjana Sistem Komputer Menggunakan Model CIPP Stufflebeam. Jurnal Penelltlan Dan Pengembangan Pendidilkan, 6(3), 366–376. https://doi.org/10.23887/jppp.v6l3.49622

Eko Putro Wldoyoko. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran: Panduan Praktis bagi Calon Pendidik (Cet. 9). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hakan, K., & Seval, F. (2011). CIPP Evaluation Model Scale: Development, Reliability and Validity. In Proceedlngs of the 20th USENLX Securlty Symposlum (pp. 395–410). Elsevier.

Hasan, H. (2021). Evaluasl Kurlkulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Heni Prasetyowati. (2024). Evaluasi Program P5 (Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Menggunakan Cipp: 1, 37–48.

Hutari, T., Yulastri, A., & Yuliana, Y. (2020). Evaluasi Program Mahasiswa Wirausaha Universitas Negeri Padang. Ensiklopedia Sosial Review, 2(1), 58–68. https://doi.org/10.33559/esr.v2l1.457

Igant Erlsza Maudyna, Erny Roesminingsih, & Karwanto. (2023). Evaluasi Kesiapan Pendidik dalam Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5). EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 637–648. https://doi.org/10.62775/edukasla.v4l1.322

Khomsariyani, E., Alfarisa, F., & Robiansyah, F. (2024). Evaluasi Pembelajaran Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dengan Model CIPP Pada Sekolah Dasar Di SDIT Bina Bangsa. Elementary School, 11(2), 315–332.

M Chabib Thoha. (2003). Teknik Evaluasi Pendidikan. Depok: Raja Grafindo.

Mualifa, L., Wardatussa’idah, L., & Wardhani, P. A. (2024). Evaluasi Program Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Aksi Detektif Lingkungan Di Kelas 4 SDN Cilangkap. Jurnal Ilmiah PGSD Fkip Unlversitas Mandiri, 10, 653–663.

Mutiara Eka Betari. (2024). Evaluasi Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sd. 2211129.

Nasution. (2012). Kurlkulum dan Pengajaran. Jakarta: Buml Aksara.

Nurhayani, Yaswinda, M. A. M. (2022). Model Evaluasi CIPP Dalam Mengevaluasi Program Pendidikan. Jurnal Lnovasl Penelltlan, 2(8), 2353–2361. https://www.neliti.com/publications/469925/model-evaluasi-cipp-dalam-mengevaluasi-program-pendidikan-karakter-sebagal-fungs

Prof. Dr. M. Soenardi Djiwandono. (2011). Tes bahasa : Pegangan bagl pengajar bahasa (Cetakan 1). PT Indeks.

Rahayu, E., Sitepu, M. S., & Sarl, M. L. (2023). The Role of Character Education in Public Elementary Schools. 4(2). https://doi.org/10.30596/ljems.v4l2.15036

Reny Azraeny. M, Hasanah Nur, & Anas Arfandi. (2023). Evaluasi Implementasi Kurikulum Merdeka pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan di Kota Sorong. Seminar Nasional Dies Natalis 62, 1, 412–416. https://doi.org/10.59562/semnasdles.v1l1.1014

Ruwaida, L. M., Hamball, M., Rlzal, M. S., Ilmu, F., Unlversltas, B., & Malang, K. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Program Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Kearifan Lokal Batik Malangan di SMAN 1 Malang. 15(2), 232–245. https://doi.org/10.35457/konstruk.v15l2.2838

Sabbardi, M., Sukma, D. P., & Rahman, H. (2024). Evaluasi penanaman karakter melalui keglatan P5 di SMKN 1 Dukuhturi dengan Model CIPP. 6(2), 337–345. https://doi.org/10.26555/jg.v6l2.10822

Satria, M. R., Adiprima, P., Jeanindya, M., Anggraena, Y., Anitawati, Kandi, S., & Tracey, Y. H. (2024). Buku Panduan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. 207. https://kurlkulum.kemdlkbud.go.id/flle/1720050654_manage_flle.pdf

Simamora, S., & Gaffar, V. (2024). Systematic Literatur Review Dengan Metode Prisma: Dampak Teknologi Blockchain Terhadap Periklanan Digital. Jurnal Ilmiah M-Progress, 14(1). https://doi.org/10.35968/m-pu.v14l1.1182

Stufflebeam, D. L. (2007). Cipp Evaluatlon Model Checklist. Evaluatlon, June.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa pendldlkan karakter? 47–58.

Susanto, H. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah (Isu, Gagasan dan Strartegi Pembelajaran). Yogyakarta : Aswaja Preslsndo. www.aswajapresslndo.co.ld

Susilawatl, N., Fadhillya, L., & Widoyoko, S. E. P. (2024). Implementasi projek penguatan profll pelajar pancaslla (p5) tema kewirausahaan di sma negeri 8 purworejo. URYA EDUNOMICS, 10(1).

Suttrisno, S., & Rofi’ah, F. Z. (2023). Integrasl Nilai-Nilai Kearifan Lokal Guna Mengoptimalkan Projek Penguatan Pelajar Pancasila Madrasah Ibtidaiyah di Bojonegoro. Plonir: Jurnal Pendidikan, 12(1), 54–76. https://doi.org/10.22373/pjp.v12l1.17480

Suwarti. (2023). Evaluasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Kurlkulum Merdeka Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Dengan Model Cipp Pada Smps Kalam Kudus.

Syamsiar, H., Muzakki, L Gede Ratnaya, & Widiana, L. W. (2023). Evaluasi Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Cipp. Joeal (Journal Of Education And Instruction), 6, 536–544. Https://Doi.Org/Https://Dol.Org/10.31539/Joeal.V6l2.6802

Utami, T. Y., & Agustina Tyas Asri Hardini. (2024). Evaluasi Program Kegiatan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Fase B Di Sd Negeri Kali Cacing 02 Salatiga. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 7769–7780.

Veronika, F., Khoslyono, B. H. C., Cahyanl, B. H. C., & Nisa, A. F. (2023). Evaluasi Efektivitas Penanaman Karakter Melalui Proyek P5 di SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08 Nomor 0, 4106. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/10879/4806

Yusuf Aditya, D., & Kencanawaty, G. (2024). Analisis Kebijakan Program Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan (SMK PK) di Indonesia dengan CIPP. Jurnal Bintang Manajemen (JUBLMA, 2(1), 85–100.

Downloads

Published

2025-06-30