Analisis Perencanaan Strategis Sumber Daya Dosen di STKIP Yayasan Abdi Pendidikan

Authors

  • Sri Mures Walef STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh 1
  • Poni Ernis STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Sufia Retti STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh

DOI:

https://doi.org/10.31539/alignment.v8i3.15273

Abstract

This study aims to analyze the performance measurement of lecturers at STKIP Yayasan Abdi Pendidikan in the fields of teaching, research, and community service. The method used is a qualitative approach through observation, interviews, and documentation studies. The results of the study indicate that although lecturers have carried out tridharma activities according to their workload, there are still shortcomings in performance measurement, especially in terms of data validity and the inconsistency of research or community service with the scientific field. In addition, there are no performance indicators that explicitly support the achievement of the institution's vision and mission. By using the Guidance Scorecard, the relationship between lecturer performance indicators and the institution's strategic goals is analyzed, which shows the importance of strengthening the lecturer performance evaluation system based on relevant indicators and integrated with the institution's strategic direction.

 Keywords: Lecturer Performance, Guidance Scorecard, Performance Measurement

References

Amri, U., Ganefri, G., & Hadiyanto, H. (2021). Perencana Pengembang Dan Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2025–2031. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/751

Desimarnis. (2022). Perencanaan Strategis Sumber Daya Manusia. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8848(1), 9–18.

Ermanita, R. (2015). Perencanaan Strategik Sumber Daya Dosen Pada Universitas Syiah Kuala. Agustus, 3(3), 147.

Fortega, G. F. Dela. (2022). Perencanaan Strategis Sumber Daya Manusia Pada Industri Perbankan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(2), 65–70.

Fransina Wattimena. (2010). Implementasi Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia dan Dukungan Organisasi Terhadap Peningkatan Kualitas Dosen Fakultas Ekonomi Universitas Pattimura Ambon. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 12(2), pp.195-208. http://puslit2.petra.ac.id/ejournal/index.php/man/article/view/18177

Fuad. (2021). Perencanaan strategis dan pengelolaan sumber daya manusia. Jumanis Baja, 2(2), 99–111.

Hanifa, M., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.

Hidayat, M. C., & Syam, R. (2020). Urgensitas perencanaan strategis dan pengelolaan sumber daya manusia madrasah era revolusi industri 4 . 0 Setelah perencanaan yaitu perencanaan yang mampu meramalkan kehidupan , dirumuskan , perencanaan tersebut harus ketahanan , dan kemajuan madrasah pad. Al-Asasiyya, 4(1), 1–13.

Ichsan, F. N., & Hadiyanto. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Bangsa melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(3), 541–551.

Istiantara, D. T. (2019). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Berbasis Kompetensi Guna Meningkatkan Kinerja Pegawai Dan Dosen Polikteknik Perkeretaapian Indonesia. Jurnal Perkeretaapian Indonesia (Indonesian Railway Journal), 3(2). https://doi.org/10.37367/jpi.v3i2.89

Khakim, N. (2020). Perencanaan Strategis Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia (Sdm) Di Universitas Islam “45” (Unisma) Bekasi.

Kurniawati, E., & Srikalimah. (2021). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia pada Universitas Islam Kadiri. SEIKO : Journal of Management & Business, 4(2), 81–87. https://doi.org/10.37531/sejaman.v4i2.1211

Manalu, M. H. (2021). Pengaruh Perencanaan Strategi Dan Kompensasi Terhadap Learning And Growth Pada Perguruan Pendidikan Advent Bandung. Jurnal Terapan Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 4(1), 34–51.

Maria, R., & Hadiyanto, H. (2021). Urgensi Perencanaan Strategis dalam Meningkatkan Pengembangan dan Mutu Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2012–2024. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/742

Masbullah, & Salmi Yuniar Bahri. (2022). Analisis Perencanaan Sumber Daya Manusia (SDM) Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sma Muhammadiyah Selong. MAMEN: Jurnal Manajemen, 1(1), 79–90. https://doi.org/10.55123/mamen.v1i1.26

Norita, E., & Hadiyanto. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(2), 561–570.

Nuryasin, M., & Mitrohardjono, M. (2019). Strategi Perencanaan Pengembangan Pendidikan Islam Di Indonesia. Jurnal Tahdzibi : Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 77–84. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.4.2.77-84

Palupi, M., & Kurnianto Tjahjono, H. (2018). Pengintegrasian Perencanaan Sumberdaya Manusia Dan Strategi Organisasional : Catatan Kecil. JBTI : Jurnal Bisnis Teori Dan Implementasi, 9(1), 89–93. https://doi.org/10.18196/bti.91102

Rahmawati, R., Pujilestari, S., & Hamidatun, H. (2022). Strategi Pengembangan Sdm Dalam Mendukung Kebijakan Mbkm Di Fakultas Teknologi Pangan Dan Kesehatan. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(3), 10721–10727. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i3.2770

Roberto, T., Nofelia, L., Murni, T., & Marsidin, S. (2022). Perencanaan Sumber Daya Manusia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 11232–11240.

Syarifudin, G. (2013). Perencanaan Strategis Sistem Informasi Pengukuran Kinerja Dosen Dengan Menggunakan It-Balance Scorecard. 3(1), 61.

Turmidzi, I. (2022). Implementasi Perencanaan Strategis Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah. Tarbawi, 5(2), 90–100.

Ummami, W. (2022). Analisis Perencanaan Strategis. Dedikasi Pendidikan, 6(1), 1–8.

Utami, Y., Nugroho, A., & Wijaya, A. F. (2018). Strategic Planning Of Information Systems And Information. 5(3). https://doi.org/10.25126/jtiik.201853655

Wandra, D., & Hadiyanto, H. (2021). Perencanaan Pembiayaan Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2898–2904. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1005

Downloads

Published

2025-06-19