Disiplin Kerja dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru dengan Moderasi Supervisi Akademik pada Guru Smk Swasta

Authors

  • Muslikin Muslikin Universitas Stikubank
  • Ceacilia Srimindarti Universitas Stikubank

DOI:

https://doi.org/10.31539/alignment.v8i3.16028

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of work discipline and work motivation on teacher performance with academic supervision moderation on private vocational high school teachers in Mijen District, Semarang City. This type of research is explanatory research. The results of the study, Work discipline, has a coefficient of 0.298 with a t value of 2.624 and a significance of 0.010. This shows that work discipline has a significant positive effect on teacher performance. Work Motivation, has a coefficient of 0.269 with a t value of 4.483 and a significance of 0.000. This shows that work motivation also has a very significant positive effect on teacher performance. Academic Supervision does not moderate the effect of work discipline and is not significant on teacher performance, and Academic supervision moderates the effect of work motivation and has a positive and significant effect on teacher performance. Conclusion, work discipline and work motivation have a positive effect on teacher performance, while academic supervision is not a moderating factor that influences work discipline and motivation on teacher performance.

 

Keywords: Work Discipline, Teacher Performance, Academic Supervision Moderation, Work Motivation

References

Anam, M. (2018). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 123-134.

Bakker, A. B., & Ball, S. (2010). Work Engagement and Job Performance: The Role of Motivation. Journal of Organizational Behavior, 31(7), 953-967.

Damanik, R. (2019). Hubungan Disiplin Kerja dan Kinerja Guru di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(3), 45-59. https://doi.org/xxxxxxx

Fachrurazi, & Azhari, M. (2022). Pengaruh Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru SMK di Kota Bandung. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(1), 88-101.

Fauzi, A. (2021). Disiplin Kerja dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Nasional, 9(4), 200-213.

Hamalik, O. (2011). Psikologi Belajar dan Proses Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hasibuan, M. S. P. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Kusumawati, D. (2022). Motivasi Kerja dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 75-83.

Lubis, H. (2020). Motivasi Kerja dan Kinerja Guru: Studi pada Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 67-78.

Mangkunegara, A. A. A. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Murat, & Sibel, T. (2010). Supervisi Akademik dan Perkembangan Profesional Guru. Journal of Educational Supervision, 3(1), 22-35.

Noor, S., et al. (2021). Motivasi Kerja sebagai Faktor Penentu Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 16(3), 150-160.

Ramefa, H., et al. (2018). Pengaruh Supervisi Akademik Terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(2), 45-54.

Ristanto, B. (2019). Analisis Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 29-38.

Rosmawati, et al. (2020). Disiplin Kerja dan Kinerja Guru SMK di Wilayah Perkotaan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(2), 101-112.

Sudriyah, S., & Liana, E. (2015). Peran Supervisi Akademik dalam Memoderasi Motivasi Kerja dan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(1), 20-30.

Sugeng, A. (2021). Pengaruh Supervisi Akademik Terhadap Kedisiplinan dan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 75-85.

Sumarno, et al. (2023). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 17(1), 55-66.

Tarigan, J., & Panggabean, T. (2022). Motivasi Kerja dan Hubungannya Dengan Kinerja Guru di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 12(1), 70-79.

Untara, A., & Liana, E. (2014). Efektivitas Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 11(3), 120-130.

Winardi dalam Kusumawati, D. (2022). Motivasi Kerja dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 75-83.

Yope, M., & Isma, R. (2022). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 18(1), 45-55.

Downloads

Published

2025-06-30