Kinerja Guru dalam Menyiapkan dan Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP)
Abstract
This study aims to describe teachers' performance in compiling and preparing lesson plans. This research method is carried out with a qualitative approach with a descriptive design. The sample in this study amounted to 15 high school biology teachers in OKU Regency. Data collection methods are done using observation sheets, interviews, and documentation. The results showed that: 1) the behavior of teachers in preparing and compiling lesson plans was largely independent, only relying on lesson plans obtained from other parties such as downloads from the internet, then the lesson plans that were used as references were copied or adopted only; 2) teachers have good knowledge of lesson plans and the steps for their preparation, and teachers prepare lesson plans at the beginning of each semester which is submitted to the school; 3) the quality of the lesson plans prepared by the teacher directly has an average value of 5. In conclusion, the teacher's quality of the lesson plans is still in the poor category.
Keywords: Teacher, Performance, Lesson Plans
References
Alwi, M., Ibrohim, I., & Dahlia, D. (2017). Pengembangan Pembelajaran Biologi Berbasis Inkuiri Terbimbing Bersumber Belajar Lingkungan Lokal Pesisir Pantai Bajoe. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan. 2(8). 1123-1131. https://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i8.9884
Arifa, F. N., & Prayitno, U. S. (2019). Peningkatan Kualitas Pendidikan: Program Pendidikan Profesi Guru Prajabatan dalam Pemenuhan Kebutuhan Guru Profesional di Indonesia. Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 10(1), 1-17. https://doi.org/10.46807/aspirasi.v10i1.1229
Chotib, S. H. (2018). Prinsip Dasar Pertimbangan Pemilihan Media Pembelajaran. Jurnal PGMI, 1(2), 109-115. https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/awaliyah/article/download/351/283
Depdiknas. (2017). Supervisi Akademik dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan
Heriyansyah, H. (2018). Guru adalah Manajer Sesungguhnya di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 116-127. http://dx.doi.org/10.30868/im.v1i01.218
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2016). Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud. http://repositori.Kemendikbud.go.id/4790/
Kristiani, N., Hasanah, U., Hunaenah, N., Moroki, E. S. G., Kadariyah, N., & Ibayati, Y. (2018). Modul Pelatihan Kurikulum 2013 Bagi Kepala Sekolah Tahun 2018 Manajemen Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. http://repositori.Kemendikbud.go.id/11315/
Maryunis, M. (2017). Peningkatan Disiplin Guru dalam Mengumpulkan Perangkat Pembelajaran melalui Sistem Reward dan Punishment di SDN 29 Sungai Limau. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 487-496. https://dx.doi.org/10.34125/mp.v2i2.210
Mawardi, M. (2019). Optimalisasi Kompetensi Guru dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Didaktika, 20(1), 69-82. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v20i1.3859
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI No 6. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2018 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah. https://lppksps.kemdikbud.go.id/upload/unduhan/Permendikbud_Nomor6_Tahun2018.pdf
Mukmin, M. (2019). Desain Pembelajaran. Yogyakarta: Program Pasca Sarjana (UNY)
Ndapaloka, V., Hardyanto, W., & Prihatin, T. (2017). Pengaruh Supervisi Akademik Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah melalui Motivasi Berprestasi sebagai Mediasi terhadap Kinerja Guru SMK Negeri Kabupaten Ende. Educational Management, 5(2). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eduman/article/view/12956
Pane, A, & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333-352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Pratama, R. S., & Anwar, W. S. (2018). Penerapan Pendekatan Saintifik melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tema selalu Berhemat Energi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2018, 33-39. https://journal.unpak.ac.id/index.php/proceedings/article/view/1134/978
Ratumanan, R., & Rosmiati, I. (2019). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press
Rosilawati, T. (2017). Supervisi Akademik dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Guru Menyusun Perangkat Persiapan Pembelajaran. Jurnal Penelitian Tindakan sekolah dan Kepengawasan, 1(2), 57-62. https://i-rpp.com/index.php/jptsk/article/view/180/178
Suhana, C., & Hanafiah, N. (2018). Konsep Strategi Pembelajaran. Jakarta: Refika Aditama
Supinah, S. (2018). Pembelajaran Matematika SD dengan Pendekatan Kontekstual dalam Melaksanakan KTSP. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika. http://p4tkmatematika.org/fasilitasi/11-Pembelajaran-matematika-kontekstual-sd-ktsp-supinah.pdf
Surnadi, S., & Sujadi, I. (2017). Sumber Belajar Calon Peserta Program PLPG. https://www.usd.ac.id/fakultas/pendidikan/f1l3/PLPG2017/Download/materi/Pedagogik-PLPG2017.pdf
Sulistiawati, M., & Rahman, I. K (2017). Hubungan Kreativitas Guru dan Motivasi Guru dengan Kinerja Guru di Sekolah Islam Terpadu Al-Madinah Cibinong. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 25-41. http://dx.doi.org/10.32832/tek.pend.v6i2.508
Widodo, & Suparno, E. (2017). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar