Eksplorasi Penggunaan Pendekatan Konstruktivis dalam Proses Perkuliahan

  • Yendrita Yendrita STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Sri Nengsih STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh

Abstract

This study aims to explore the use of a constructivist approach in the lecture process in the Biology Education study program, STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh. The method used is the descriptive method. The instrument of this research is a set of questionnaires distributed to all students of the Biology Education study program at the Abdi Pendidikan Payakumbuh Foundation who are registered in the even semester of the 2019/2020 academic year. The results showed that the use of a constructivist approach in general in lectures at the Biology Education Study Program of the Abdi Pendidikan Foundation was carried out by 76.25%, the process of forming concepts based on constructivists was 77.08%, the use of constructivist learning principles was 75.27%, the use of unique characteristics constructivist by 74.72% and the implementation of learning with a constructivist approach of 78.03%. In conclusion, the constructivist approach has been used well in the lecture process at the Biology Education Study Program STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh.

Keywords: Exploration, Constructivist, Lecture

References

Aprilia, R. (2021). Pendekatan Konstruktivisme dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Mahasiswa Program Studi Matematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 4(2), 48–53. https://jurnal.pascaumnaw.ac.id/index.php/JMN/article/view/155/135

Dewi, L., & Darsinah, D. (2021). Implementasi Pembelajaran IPA Berbasis Konstruktivisme dalam Menumbuhkan Sikap Ilmiah Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Sains Lentera Arfak, 1(1), 41–46. https://ejournaljla.stkipmuhmanokwari.ac.id/index.php/jla/article/view/47

Kusuma, A. S. H. M., & Nisa, K. (2018). Hubungan Keterampilan Metakognitif dengan Hasil Belajar Mahasiswa S1 PGSD Universitas Mataram pada Pembelajaran Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3(2), 140–145. http://www.jipp.unram.ac.id/index.php/jipp/article/view/23/23

Lihu, M. A., Zulfikar, R. N., & Yusuf, S. M. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika dengan Pendekatan Konstruktivisme. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 50–58. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/mega/article/view/266

Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49–57. https://siducat.org/index.php/ghaitsa/article/view/188

Muhibin, M., & Hidayatullah, M. A. (2020). Implemntasi Teori Belajar Konstruktivisme Vygotsky pada Mata Pelajaran PAI di SMA Sains Qur`An Yogyakata. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 113-130. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i1.1423

Riyanti, R., Cahyono, E., Haryani, S., & Mindyarto, B. N. (2021). Konstruktivisme dalam Pembelajaran IPA Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 203-208. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/849

Sari, R. T. (2017). Uji Validitas Modul Pembelajaran Biologi pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Melalui Pendekatan Konstruktivisme untuk Kelas IX SMP. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 6(1), 22–26. https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/sceducatia/article/view/1296

Sugrah, N. (2020). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme dalam Pembelajaran Sains. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274

Suprapti, E. (2018). Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Matematika Dasar. MAJAMATH: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 24–32. https://doi.org/10.36815/majamath.v1i1.116

Surawan, K., Nurhayata, I. G., & Sutaya, I. W. (2018). Penerapan Model Self Regulated Learning untuk Pekerjaan Dasar Elektromekanik pada Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 7(3), 113–122. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPTE/article/download/20860/12937

Utami, I. G. A. L. P. (2016). Teori Konstruktivisme dan Teori Sosiokultural: Aplikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris. Prasi, 11(1), 4–11. https://doi.org/10.23887/prasi.v11i01.10964
Published
2022-06-30
Abstract viewed = 125 times
pdf downloaded = 75 times