Orientasi Kewirausahaan Dan Inovasi Dalam Meningkatkan Kinerja Pemasaran Di Masa Pandemi Covid-19

  • Maria Ulpah Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Erry Sunarya Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Asep Muhamad Ramdan Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Abstract

This study aims to determine the effect of entrepreneurial orientation and innovation variables on marketing performance. This study uses quantitative methods. The population in this study is the owner of MSME cake in the city of Sukabumi and the sample used is 36 respondents. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis and the sample technique used is probability sampling. The results of this study indicate that simultaneously and partially the variables of entrepreneurial orientation and innovation have a positive and significant influence on marketing performance. The results of the f test, which is known from the value of Fcount 44,229 > 3.28, shows that the value of Fcount is greater than Ftable and from the correlation results in this study, it has a very strong and high value of 0.737. Meanwhile, from the results of the t-test value, namely Tcount 3,555 > 1,692, it shows that Tcount is greater than Ttable, so it can be concluded that the entrepreneurial orientation and innovation variables have an influence on marketing performance.

 

Keywords: Entrepreneurship orientation, Innovation, Marketing Performance

 

References

Dani S. (2020). Menyelamatkan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah dari Dampak Pandemi Covid-19. Fokus Bisnis : Media Pengkajian Manajemen dan Akuntansi, 19(1), 76–86. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v19i1.575

Deni, A., Priansa, J., Suhartanti, I., Saribanon, E., Siswanto, A., Sumaryadi, S., & Ramdan, asep muhamad. (2020). Organizational Competency and Innovation Capability : The Influence of Knowledge Management on Business Performance. 21.
Despian N. (2020, August). 90% Omzet UMKM Turun Akibat Pandemi, Ini Strategi Pemerintah. Media Indonesia.
Diskominfo. (2020). SUKABUMI UPDATE.COM.
Fajrin A. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Dan Inovasi Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Kasus Pada UMKM Kerajinan Logam di Kabupaten Tegal). Journal of Social And Political Science.
Hadiyati, E. (2010). Kreativitas dan Inovasi Berpengaruh Terhadap Kewirausahaan Usaha Kecil.
Hendrayati & Gaffar. (2016). Innovation and Marketing Performance of Womenpreneur in Fashion Industry in Indonesia. Social and Behavioral Sciences.
Hutagalung & Hermawan. (2018). Membangun Inovasi Pemerintah Daerah. Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama).
Khaiz P, W. A. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar dan Inovasi terhadap Kinerja Pemasaran UMKM kuliner. BENEFIT Jurnal Manajemen dan Bisnis, 4, Nomor 1.
Miftakhul J. (2019). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Inovasi produk Terhadap Kinerja UMKM Batik Gedong Khas Turun.
Nadya P. (2017). Meningkatkan kinerja pemasaran melalui orientasi pasar, orientasi pembelajaran dan inovasi pada umkm tenun di kabupaten jepara skripsi.
Nyoman, N., & Yasa, K. (2017). Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana , Bali , Indonesia oleh BPS selama 10 tahun dari tahun 2006-2016.

Oscardo, J., Purwati, A. A., & Hamzah, M. L. (2021). Inovasi Produk, Persepsi Harga, Pengalaman Konsumen dan Strategi Positioning dalam Meningkatkan Keputusan Pembelian Pada PT. Cahaya Sejahtera Riau Pekanbaru. INVEST: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), 64-75.
Penderita, M. P., Hall, P., Wahdi, N., Semarang, P. W., Wahdi, N., Achmad, N., Ainaini, M., Kualitas, A., Pada, P., Puskesmas, P., Surakarta, D., Quality, S., Sitaniapessy, R. H., Sitaniapessy, H. A. P., Dalam, K. J., Peningkatan, U., Konsumen, K., Lupiyoadi, R., Irfan, S. M., … Hamali, S. (2012). Pengaruh inovasi terhadap kinerja bisnis pada industri kecil pakaian jadi kota bandung. 311–323.
Purwati, A., Budiyanto, B., Suhermin, S., & Hamzah, M. (2021). The effect of innovation capability on business performance: The role of social capital and entrepreneurial leadership on SMEs in Indonesia. Accounting, 7(2), 323-330.
Rasyidi & Sudjatno. (2016). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Mediasi. Journal Of Checimal Information and Modelling.
Rizki Aulia, Wiguna Astuti, H. R. (2019). Meningkatkan Kinerja Pemasaran melalui Orientasi Pasar dan Orientasi Kewirausahaan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 20(1), 27–38. https://doi.org/10.30596/jimb.v20i1.2397
Rosyadi, A., Sunarya, E., & Komariah, K. (2020). Komunikasi Pemasaran Sebagai Upaya Pelestarian Kain Batik Sukabumi. Journal of Chemical Information and Modeling, 43(1), 7728. https://online210.psych.wisc.edu/wp-content/uploads/PSY-210_Unit_Materials/PSY-210_Unit01_Materials/Frost_Blog_2020.pdf%0Ahttps://www.economist.com/special-report/2020/02/06/china-is-making-substantial-investment-in-ports-and-pipelines-worldwide%0Ahttp://www.
Siti F.,F. (2018). Pengaruh Strategi Inovasi Terhadap Kinerja Operasional Perusahaan.
Witjaksono, H. P. (2014). Sumber daya internal melalui keunggulan bersaing( Studi pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah Furniture Kabupaten Jepara ). 23(1).
Yantina D. (2020). Riwayat Kasus Corona di Indonesia dari Maret hingga September 2020. Tirto.Id.
Yohana A.,U. (2020). Hampir Seluruh UMKM di Indonesia Turun Penjualannya di Masa Pandemi. Kompas.Com.
Published
2022-04-10
Abstract viewed = 226 times
PDF downloaded = 197 times