Pengaruh Citra Merek Dan Harga Terhadap Minat Beli Ulang Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan Sunscreen Nivea Di Kota Bandung

  • Della Yoanda Universitas Jenderal Achmad Yani
  • Tania Adialita Universitas Jenderal Achmad Yani

Abstract

The study aims to analyze the influence of brand image and price on repurchase intention mediated by customer satisfaction for Nivea sunscreen customers in Bandung. Methods of quantitative approach using surveys based on deductive reasoning. Nivea female sunscreen users who are resident in Bandung city, especially those who are in a productive age, that is, 17 years of age, are the population in this study. The convenience sampling technique is used to collect samples of as many as 120 people for this study. The data used comes from online surveys using cross-sectional data collection techniques or shot studies. The results of the research showed that brand image and price had a positive and significant influence on repurchase intention. Then, customer satisfaction plays a role in mediating the influence of brand image and price on repurchase intention. Based on the results, it is known that interest in resale is directly or indirectly influenced by brand image and price, this can be a serious concern for managers to be able to improve the brand image and price so that it can increase the interest of resale or repurchase intention for the Nivea sunscreen.

Keywords : Brand Image, Price, Customer Satisfaction, Repurchase Intention

 

References

Aprilia, Y., & Andarini, S. (2023). Pengaruh Product Quality dan Brand Trust terhadap Repurchase Intention Melalui Customer Satisfaction sebagai Variabel Intervening pada Produk Kecantikan Brand Somethinc. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6), 3193–3205. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i6.3649
Catriana, E. (2023). Cuaca Panas Melanda Indonesia, Penjualan AC, Topi, sampai “Sunscreen” Pun Meningkat. https://amp.kompas.com/money/read/2023/05/19/073000426/cuaca-panas-melanda-indonesia-penjualan-ac-topi-sampai-sunscreen-pun-meningkat
Dennisa, E. A., Santoso, S. B., & Manajemen, J. (2016). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, dan Citra Merek terhadap Loyalitas Pelanggan melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Intervening (Studi pada Klinik Kecantikan Cosmedic Semarang). Diponegoro Journal of Management, 5(3), 1–13. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr
Ferdinand. (2002). Structural equation modeling dalam penelitian manajemen (Pustaka Ku). Semarang BP Undip , 2002.
Kotler, P. (2009). Manajemen pemasaran / Philip Kotler, Kevin Lane Keller ; penerjemah, Bob Sabran ; editor, Adi Maulana, Wibi Hardani (Ed. 13 ind). Jakarta : Erlangga, 2009.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran (p. 45).
Meftahudin, & Trihudiyatmanto, M. (2023). Kepuasan pelanggan sebagai variabel intervening dalam hubungan kualitas produk terhadap minat beli ulang. Jurnal Ekobis Dewantara, September. https://doi.org/10.26460/ed
Murniasih, N. N., & Telagawathi, N. L. W. S. (2023). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk terhadap Minat Beli Ulang Produk Skincare Ms Glow di Singaraja. Prospek: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 5(1), 140–148. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/Prospek/article/view/58952
Nael Hashem Associate Professor, T., Nimer Ali, N., & Allan, M. (2020). Influence of Emotional Marketing on Brand Loyalty Among Females in the Field of Cosmetics: Mediating Role of Customer Satisfaction. International Journal of Management (IJM, 11(9), 1245–1260. https://doi.org/10.34218/IJM.11.9.2020.120
Nivea. (2023). Kebaikan Sunscreen untuk kulitmu. Nivea.Co.Id. https://www.nivea.co.id/saran/sunscreen
Peter, J. P., & Olson, J. C. (2014). Perilaku konsumen dan strategi pemasaran edisi. 9 buku. 2. Salemba Empat , 2014.
Prasetyo, M., & Wibowo, S. (2022). Analisis Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Konsumen dan Minat Pembelian Ulang. JurnaL Manajemen Dinamis, 3(2), 36–45. https://doi.org/10.59330/jmd.v1i2.14
Pratiwi, rian sara, & Wadrianto, G. k. (2023). Tren Kecantikan Global dan Lokal Tahun 2023, Lebih Natural dan Mindful. Kompas.Com. https://lifestyle.kompas.com/read/2023/02/20/190000920/tren-kecantikan-global-dan-lokal-tahun-2023-lebih-natural-dan-mindful?page=all
Quamila, A. (2023). Perbedaan Sunscreen dan Sunblock yang Perlu Diketahui. Hellosehat. https://hellosehat.com/penyakit-kulit/perawatan-kulit/manfaat-pakai-sunscreen/
Salsabila, A. nadhifa, Saidani, B., & Rivai p, agung kresna mukti. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Minat Beli Ulang melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Intervening: Studi Kasus Pada Pelanggan Gen Z. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Keuangan, 3(8.5.2017), 2003–2005.
Sari, A. E., & Trisnowati, J. (2023). Pengaruh Harga, Kualitas Produk, dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Konsumen Produk Skicare Merek Wardah. 21(2), 150–158.
Sari, R. K., & Hariyana, N. (2019). Pengaruh Harga, Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Pembelian Ulang Dan Kepuasan Pelanggan Online Shopping Pada Remaja Di Situbondo. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 6(2), 107–116. https://doi.org/10.26905/jbm.v6i2.3674
Sekaran, U., & Bougi, R. (2017). penelitian untuk bisnis: pendekatan pengembangan-keahlian (6th ed.). Salemba Empat.
Siti Nurhasanah, Yohana, C., & Monoarfa, T. A. (2023). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Pelayanan terhadap Niat beli Ulang Pelanggan melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Mediasi (Studi pada Jasa Layanan Logistik). Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Keuangan, 3(3), 738–749. https://doi.org/10.21009/jbmk.0303.10
Tjiptono. (2016). Pemasaran Strategik Management Marketing (Ed. ke-2). Yogyakarta: Andi , 2012.
Top Brand Index. (2023). Top Brand Index. https://www.topbrand-award.com/top-brand-index/
Winoto, H., Tecoalu, M., & Ferryday. (2022). Peran Kepuasan Pelanggan Dalam Memediasi Pengaruh Brand Image Dan Harga Terhadap Minat Beli Ulang. COSTING: Journal of Economic, Business and Accounting, 5(2), 1690–1697. www.oto.com
Zap Beauty Index. (2023). Zap Beauty Index 2023. https://zapclinic.com/zapbeautyindex/2023
Published
2024-02-08
Abstract viewed = 36 times
pdf downloaded = 39 times