Peningkatan Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Siswa SD sebagai Kader Cilik Pengawas Jajanan Anak Sekolah melalui Pelatihan

  • Oslida Martony Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Medan

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of the training in improving the knowledge, attitudes, and behavior of elementary school students as a cadre of school hawker supervisors in Lubuk Pakam. The method in this study uses the action research method, using the student facilitator and explaining the training model. The results of the empowerment research with the student facilitator and teaching training model can improve the knowledge, attitudes, and actions of the young cadres, there are significant differences in the values of knowledge, attitudes and activities based on cycle I namely (p = 0.001, p = 0.001, and p = 0.001), and in the second cycle (p = 0.001, p = 0.001, and p = 0.001). In conclusion, the training carried out on Muhammadiyah elementary school students is useful as a cadre of child food supervisors of school snacks.

 

Keywords: Snacks for School Children, Young Cadres, Knowledge, Behavior, Attitudes

References

Aini, N. (2017). Mengubah Perilaku Jajan Sembarangan pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Penyuluhan Kesehatan (Changing the Behaviour Street Food Consumption for School Children at Elementary School Klurak Candi Sidoarjo by Health Education). Journal Nursing Care and Biomolecular, 1(1), 28. https://doi.org/10.32700/jnc.v1i1.7

Anggiruling, D. O., Ekayanti, I., & Khomsan, A. (2019). Analisis Faktor Pemilihan Jajanan, Kontribusi Gizi dan Status Gizi Siswa Sekolah Dasar. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia, 15(1), 81. https://doi.org/10.30597/mkmi.v15i1.5914

Anugraheni, H. D., Afrikhah, U., & Prihatiningrum, B. I. (2018). Pemberdayaan Siswa Sekolah Dasar dalam Upaya Meningkatkan Status Kesehatan Warga Sekolah. Jurnal Info, 19(2), 95–103

Briawan, D. (2016). Perubahan Pengetahuan, Sikap, dan Praktik Jajanan Anak Sekolah Dasar Peserta Program Edukasi Pangan Jajanan. J. Gizi Pangan, 11(3), 201–210. https://doi.org/10.25182/jgp.2016.11.3.%p

Fahleni, R., & Tahlil, T. (2016). Perilaku Pemilihan Makanan Jajanan pada Anak Usia Sekolah di Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keperawatan, 1(1), 1–6

Febryanto, M. A. B. (2016). Hubungan antara Pengetahuan dan Sikap dengan Perilaku Konsumsi Jajanan di MI Sulaimaniyah Jombang. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 1(2), 7–17

Fridayanti, D. V., & Prameswari, G. N. (2016). Peran Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) Dalam Upaya Penanggulangan Obesitas Anak Usia Sekolah. Journal of Health Education, 1(2), 8–14. https://doi.org/10.1080/10556699.1992.10616274

Handayani, D., Herdiani, N., & Ayu, F. (2018). Pelatihan Pembuatan Bekal Sehat Secara Mandiribagi Anak Usia Sekolah di SDN Margorejo V Surabaya. Community Development Journal, 2(1), 55–63. https://journal2.unusa.ac.id/index.php/CDJ/article/view/378

Husna, A. R., & Reliani. (2016). Streetfood Cards sebagai Media Merubah Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku Anak Usia Sekolah dalam Mengkonsumsi Jajanan di SDN 1 Wonorejo Rungkut Surabaya. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 1, 7–14

Magfiroh, E., & Sudibjo, P. (2016). Pelaksanaan Program Dokter Kecil dalam Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) di Sekolah Dasar Se-Kecamatan Pundong Kabupaten Bantul Tahun 2016. Universitas Negeri Yogyakarta

Mudiani, N. P. R., Nursanyato, H., & Gumala, N. M. Y. (2018). Status Gizi dan Kontribusi Konsumsi Makanan Jajajan Anak Sekolah di SD 2 Penatih Denpasar Timur. Jurnal Ilmu Gizi, 7(1), 26–28

Padila, P., Andari, F. N., & Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244–256. https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809

Panzilion, P., Padila, P., Amin, M., & Andri, J. (2020). Perkembangan Motorik Prasekolah antara Intervensi Brain Gym dengan Puzzle. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 510–519. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1120

Purwantiningsih, E., Rifai, R., & Kurdi, F. (2017). Hubungan Peran Kader UKS (Tiwisada) dengan Absensi Sakit Siswa di SDN Jombatan 5 Jombang. Jurnal Ilmiah Keperawatan, 3(2), 1–6

Rosenkranz, R. R., Rodicheva, N., Updike, N., Rosenkranz, S. K., & Dzewaltowski, D. A. (2017). Behaviorally Oriented Nutrition Education at a Russian Summer Camp Improves Children’s Dietary Choices: A Quasi-Experimental Study. Nutrire, 42(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s41110-017-0044-z

Sayekti, N. S., & Istikomayanti, Y. (2017). Pendidikan Perilaku Makan Sehat melalui Pengembangan Kantin Sehat di SMP/MTS Kota Malang. Jurnal Akses Pengabdian Indonesia, 1(2), 49–58

Syam, A., Indriasari, R., & Ibnu, I. (2018). Gambaran Pengetahuan dan Sikap Siswa terhadap Makanan Jajanan Sebelum dan Setelah Pemberian Edukasi Kartu Kwartet pada Anak Usia Sekolah Dasar di Kota Makassar. Jurnal Tepat, 1(2), 127–136

Tambunan, G. N., Asriwati, A., & Syamsul, D. (2019). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Perilaku Jajan Anak di SD Wilayah Kerja Puskesmas Matiti Kecamatan Doloksanggul Kabupaten Humbang Hasundutan. Promotif: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 9(1), 65–75. http://jurnal.unismuhpalu.ac.id/index.php/PJKM

WHO. (2017). Early Child Development. https://www.tandfonline.com/loi/gecd20?open=187&year=2017&repitition=0#vol 187_2017

Wowor, P., Engkeng, S., & Kalesaran, A. F. (2018). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Konsumsi Jajanan pada Pelajar di Sekolah Dasar Negeri 16 dan Sekolah Dasar Negeri 120 Kota Manado. Jurnal Kesmas, 7(5), 1–10
Published
2020-06-04
How to Cite
Martony, O. (2020). Peningkatan Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Siswa SD sebagai Kader Cilik Pengawas Jajanan Anak Sekolah melalui Pelatihan. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 727-738. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1189
Abstract viewed = 14 times
pdf downloaded = 14 times