Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Peserta Didik Autis

  • Lia Utari Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Kurniawan Kurniawan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Irwan Fathurrochman Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This study aims to find out how the role of teachers in instilling religious education to children with autism or children with special needs, education for children with special needs is not the same as other normal children's education here the role of the teacher is very important in conveying material to be given to students. This research is a type of library research using the approach of Islamic religious education. The results showed that the morals of students included a very important and major element in the process of Islamic education, in this case the role of Islamic religious education teachers was very important in shaping the character of autistic children so that they could play a role as a pointer, controller, directing the behavior and actions of students. Moral development must be supported with comprehensive Islamic knowledge, faith and at the same time true faith so that it can develop the basic potential of humans to be kind, think well and behave well. Conclusion, Islamic education teachers have an important role in directing and guiding the morals of autistic children, moral development in autistic children is also one step to educate autistic children so that they can develop according to their age.

Keywords: Islamic Religious Education, Morals, Autistic Students

References

Abdul Majid. (2012). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Ahmad, T. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ahmadi, A. (2017). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membina Para Remaja (Doctoral dissertation) Uin Sultan Maulana Hasanudin Banten.

Amin, A. (2015). Metode dan Pembelajaran Agama Islam (Vol. 1). IAIN Bengkulu.

Aqila Smart. (2010). Anak Cacat Bukan Kiamat: Metode Pembelajaran dan Terapi Praktis. Yogyakarta: Katahati.

Atmaja, J. R. (2018). Pendidikan Dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Caplan, B., Feldman, M., Eisenhower, A., & Blacher, J. (2016). Student–teacher relationships for young children with autism spectrum disorder: Risk and protective factors. Journal of autism and developmental disorders, 46(12), 3653-3666.

Delphie Bandie. (2015). Bimbingan Konseling Untuk Perilaku Non-Adaptif. Bandung : Pustaka Bani Quraisy.

Firdaus, A., Maulida, A., & Sarbini, M. (2018). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik Di SDN Cibereum 4 Bogor Selatan. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1B), 178-191.

Gunawan, A. (2014). Efektifitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dengan Model Discovery Learning Di Kelas VII SMP Negeri 15 Yogyakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. (Skripsi). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Yogyakarta, tidak di publikasikan

Gusman, A. P. (2017). Sistem Pakar Untuk Mendiagnosa Gangguan Autis pada Anak dengan Metode Forward Chaining. Pendidikan Teknologi Informasi UPI-YPTK, 2(1).

Hardiansyah, R. (2017). Relevansi Konsep Ulul Albab dalam Qs Ali Imron 190-195 dengan Tujuan Pendidikan Islam (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Hidayat, N. (2015). Peran dan Tantangan Pendidikan Agama Islam di Era Global. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 61-74.

HW, Teguh Wangsa Gandhi. (2017). Filsafat Pendidikan : Mazhab-Mazhab Fisafat Pendidikan. Yogyakarta: ar-ruzz media.

Ilyas, M. (2016). Upaya Meningkatkan Akhlakul Karimah dalam Pelaksanaan Pendidikan Agama Islam Di SMPN I Pajarakan. Humanistika, 2(1), 57-88.

Jamaris, M. (2013). Orientasi Baru Dalam Psikologi Pendidikan. Bogor: Ghalia Indonesia.

Lestari, S. (2014). Konsep Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga (Studi Atas Pemikiran Hasan Langgulung) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Majid & Dian. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Martini Jamaris. (2013). Orientasi Baru dalam Psikologi Pendidikan. Bogor : Ghalia Indonesia.

Muchlas Samani & Hariyanto. (2012). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Muhibbin Syah. (2013). Psikologi Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Ngalimun. (2017). Kapita Selekta Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Parama Ilmu.

Nugraheni, S. A. (2012). Menguak Belantara Autisme. Buletin Psikologi, 20(1-2), 9-17.

Padila, Andari, F. N., Harsismanto J, & Andri, J. (2019). Tumbuh Kembang Anak Usia Toddler Berbasis Research. Lubuk Linggau: Yayasan Asadi Rahmah (ASRA)

Soejono Soekanto. (2012). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rineka Cipta.

Susiyani, A. S. (2017). Manajemen Boarding School dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam di Muhammadiyah Boarding School (MBS) Yogyakarta. Jurnal pendidikan madrasah, 2(2), 327-347

Syarboini, S. (2017). Pendidikan Aqidah dan Akhlak Dalam Surat An-Naba’. Sarwah: Journal of Islamic Civilization and Thought, 16(1).

Ahmad, T. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung, Remaja Rosdakarya.

Wangsa, T., & Gandhi, H. W. (2017). Filsafat Pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor Dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 79-96

Yuniarto, B. (2016). Upaya Meningkatkan Perilaku Moral Melalui Panggung Boneka pada kelompok A TK Islam Bina Karima Desa Ujungnegoro Kecamatan Kandeman Kabupaten Batang (Doctoral dissertation) Universitas Negeri Semarang.

Zuhairini. et al. (2004). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Malang: UIN Press.
Published
2020-06-29
How to Cite
Utari, L., Kurniawan, K., & Fathurrochman, I. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Peserta Didik Autis. JOEAI:Journal of Education and Instruction, 3(1), 75-89. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v3i1.1304
Abstract viewed = 13 times
pdf downloaded = 3 times