Kompetensi Guru dan Strategi Instruksional dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa

  • Fadli Afriansyah UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Sirajuddin Sirajuddin UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Zulkarnain Zulkarnain UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • A. Suradi A. Suradi UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu

Abstract

The purpose of this research is to find out how the competence and instructional strategies of teachers in improving the quality of student learning. The method used is library research, in the form of literature review of relevant sources from books and research journals. The research results obtained information that teacher competence, pedagogic abilities and teacher motivation to students are components that play an important role in improving the quality of student learning, which ultimately determines the ability of teacher instructional strategies. The conclusion of a teacher's professionalism can be seen in his ability to apply instructional strategies in learning. The more competent and professional a teacher is, the more maximal the instructional strategy will be in an effort to improve the quality of student learning,

Keywords: Teacher Competence, Teacher Professionalism, Instructional Strategy

References

Al-Qur`an dan Terjemahnya, diterjemahkan oleh Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Pentafsir Al-Qur’an. 1993. Jakarta: Intermasa.

Budiman, A. (2013). Efisiensi Metode dan Media Pembelajaran dalam Membangun Karakter Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. At-Ta'dib, 8(1).

Carey W. Dick, and Carey, L & Carey, J. O. (2009). The Systematic Design of Instruction. New Jersey: Pearson.

Gagne, Robert M., Wager, Walter W., Golas, Katharine C., Keller, Jhon M. (2005). Principles of Instructional Design. (5 th ed). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning.

Halim, A. (2012). Pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar fisika siswa SMP N 2 Secanggang Kabupaten Langkat. Jurnal Tabularasa, 9(2), 141-158.

Isjoni. (2006). Gurukah yang Dipersalahkan: Menakar Posisi Guru di Tengah Dunia Pendidikan Kita, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jalal, Fasli. (2006). Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan di Indonesia Saat Ini dan ke Depan, Makalah Disajikan dalam Seminar Memperkokoh Posisi dan Peran Fakultas Tarbiyah Sebagai LPTK di UIN Syarif Hidayatulah, Jakarta.

Kholifah, N., Subakti, H., Saputro, A. N. C., Nurtanto, M., Ardiana, D. P. Y., Simarmata, J., & Chamidah, D. (2021). Inovasi Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.

Mulyana, Rohmat, et al. (2003). Profil Dosen Fakultas Tarbiyah, Jakarta: Pusat Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Agama dan Keagamaan.

Mulyasa, E. (2006). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, Bandung: Remaja Rosdakarya.

, 2007. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru, Bandung: Remaja Rosdakarya.

PP. No. 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Sahertian, Piet A., 1994. Profil Pendidik Profesional, Yogyakarta:

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas pembelajaran. Jurnal pendidikan usia dini, 9(1), 15-32.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (1997). Pengembangan Kurikulum, Teori dan Praktek, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suparman, Atwi. (2012). Desain Instruktur Modern.Jakarta: Erlangga.

Surya, H. (2013). Strategi jitu mencapai kesuksesan belajar. Elex Media Komputindo.

Sutrisno. (2006. Standarisasi, Sertifikasi, dan Kompetensi Guru dan Dosen. Makalah Disajikan dalam Seminar Nasional di Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

UU. No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Wijaya, Cece dan Tabrani Rusyan. (1992). Kemampuan Dasar Guru Dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Published
2022-12-31
Abstract viewed = 49 times
pdf downloaded = 64 times

Most read articles by the same author(s)