Kurikulum IMAD (`Idaad Almu'allimin Wa Ad-Duah) di Pesanan Islam Terpadu Daarul Fikri

  • Murtaqiatusholihat Murtaqiatusholihat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Mohammad Ali Universitas Pendidikan Indonesia
  • Laksmi Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Andria Pragholapati Universitas Pendidikan Indonesia

Abstract

This study aims to explore the IMAD Curriculum (`Idaad Almu'allimin wa Ad-duah) at the Daarul Fikri Integrated Islamic Boarding School. This research is a library approach. The Daarul Fikri Integrated Islamic Boarding School, the Qobasat An-nur Foundation, implements a curriculum with the Superior Program for memorizing the Koran with mutqin, Linguistics, IMAD MD 4 (Muallim wa Ad-Duah) Dirosah Islamiyah (DI) curriculum or Islamic Science and equipped with a curriculum service (MIPA, Information Technology) and Living Skills. The typical curriculum of IMAD MD 4 (Muallim wa Ad-Duah) Dirosah Islamiyah (DI) or Islamic Sciences and equipped with an official curriculum (MIPA, Information Technology) and Living Skills. The concept of holistic Islamic education is able to touch the main objects: Ruhiyah, Aqliyah and Jasadiyah. Which aims to bring students who are able to achieve success in this world and the hereafter.

References

Abidin, Z. (2017). Implementasi Pendidikan Life Skill Di Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Banyuwangi. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 6(1), 162–173.

Agama, K. (2012). Kementerian Agama. Al-Qur’an Dan Terjemahan.

Alwi, B. M. (2013). Pondok pesantren: ciri khas, perkembangan, dan Sistem Pendidikannya. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 16(2), 205–219.

Bahri, S. (2017). Pengembangan kurikulum dasar dan tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15–34.

Chamisijatin, L., & Permana, F. H. (2020). Telaah Kurikulum (Vol. 1). UMMPress.

Chotimah, K. N. (2020). Pengembangan Kurikulum Pondok Pesantren. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 6(1), 45–68.

Dakir, D., & Anwar, H. (2020). Nilai-nilai pendidikan pesantren sebagai core value; dalam menjaga moderasi islam di indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 495–517.

Darman, R. A. (2021). Telaah Kurikulum. GUEPEDIA.

Dhofier, Z. (2011). Tradisi pesantren: studi pandangan hidup kyai dan visinya mengenai masa depan Indonesia. Lp3es.

Earley, M. A. (2014). A synthesis of the literature on research methods education. Teaching in Higher Education, 19(3), 242–253.

Fachrudin, Y. (2021). STRATEGI PENINGKATAN MUTU SEKOLAH BERBASIS PESANTREN. Dirasah: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 91–108.

Halimah, S. (2016). Analisis Pendidikan Pondok Pesantren Sidogiri Pasuruan. Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 1(2), 190–205.

Hasbullah, M. (2012). Sejarah Sosial Intelektual Islam di Indonesia. Pustaka Setia.

Hasbullah, M. (2017). Islam & Transformasi Masyarakat Nusantara. Prenada Media.

Hermawan, Y. C., Juliani, W. I., & Widodo, H. (2020). Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 34–44.

Huda, N. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 52–75.

Indonesia, P. R. (2006). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

INDONESIA, P. R. (n.d.). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 55 Tahun 2007 Tentang Pendidikan Agama Dan Pendidikan Keagamaan.

Izza, Y. P. (2019). Epistemologi Pendidikan Islam:(Mengurai Pendidikan Islam sebagai Suatu Sistem Ilmu Pengetahuan). At-Tuhfah: Jurnal Studi Keislaman, 8(1), 121–135.

Kementerian Hukum, H. A. M. (2015). PP Nomor 55 Tahun 2007.

Khoiriyah, I. K., Roziqin, M. M., & Ulfa, W. K. (2020). Pengembangan Kurikulum Pesantren dan Madrasah; Komponen, Aspek dan Pendekatan. Qudwatuna, 3(1), 25–46.

Khumaidah, S. (2021). Perbandingan Pemikiran Ibnu Khaldun dan Al-Ghazali tentang Pendidikan Islam dan Relevansinya Terhadap Pendidikan dI Indonesia. Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 4(2), 144–176.

Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar. Bumi Aksara.

Maarif, M. A., & Rofiq, M. H. (2018). Pola pengembangan kurikulum pendidikan pesantren berkarakter: Studi pondok pesantren nurul ummah mojokerto. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 1–16.

Maarif, M. A., & Rofiq, M. H. (2019). Dzikir Dan Fikir Sebagai Konsep Pendidikan Karakter: Telaah Pemikiran KH. Munawwar Kholil Al-Jawi. Tadrib, 5(1), 1–20.

Mustofa, I. (2020). Formulasi Pendidikan Pesantren Dalam Uu Nomor 18 Tahun 2019 Tentang Pesantren (Tinjauan Kebijakan Pendidikan). Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 20–35.

Muzakki, H. (2019). Mengukuhkan Islam Nusantara: Kajian Sosiologis-Historis. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 6(2), 215–239.

Nazri, E., Azmar, A., & Neliwati, N. (2022). Komponen-komponen Kurikulum Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1), 1289–1298.

Nurdin, S. (2018). Pengembangan kurikulum dan rencana pembelajaran semester (RPS) berbasis KKNI di perguruan tinggi. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 21–30.

Prananingrum, A. V, Hidayati, R. E., & Rossydah, F. (2021). Kajian Teoritis Organisasi dan Pengembangan Kurikulum. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(3), 28–40.

Qurtubi, M., & Hudi, S. (2020). Peran Kiai dalam Mengembangkan Kurikulum Lokal di Pesantren Nurul Islam 1 Jember. JURNAL Pendidikan Dan Kajian Aswaja, 6(1).

Rifai, A. S. (2017). Pembaharuan pendidikan pesantren dalam menghadapi tantangan dan hambatan di masa modern. INSPIRASI: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(1), 21–38.

Ristanti, O., Suri, A., Choirrudin, C., & Dinanti, L. K. (2020). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Telaah Terhadap UU No. 20 Tahun 2003. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 152–159.

Ritonga, M. (2017). Pengaruh Klasifikasi Ilmu Terhadap Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dalam Perspektif Ulama. EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam (e-Journal), 5(2), 1–24.

Setyawan, W. H. (2015). Eksistensi Kurikulum Pesantren Mu’adalah di Era Global. Jurnal Lisan Al-Hal, 9(2), 407–416.
Syafe’i, I. (2017a). Model Kurikulum Pesantren Salafiyah dalam Perspektif Multikultural. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 127–143.

Syafe’i, I. (2017b). Pondok pesantren: Lembaga pendidikan pembentukan karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 61–82.

Syafii, A., & A’yuni, S. Q. (2019). Politik Kebijakan Pendidikan Agama Dan Keagamaan: Revitalisasi Upaya Pemerintah Terhadap Pendidikan Keagamaan. Tadrib, 5(1), 104–121.

Taufik, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 17(02), 81–102.

Toni, H. (2016). Pesantren Sebagai Potensi Pengembangan Dakwah Islam. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 1(1).

Wafi, A. (2017). Konsep dasar Kurikulum Pendidikan Agama Islam. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 133–139.

Wiguna, M. (2018). REVITALISASI KURIKULUM PONDOK PESANTREN DALAM MENGHADAPI TANTANGAN PERUBAHAN ZAMAN. Annual Conference on Madrasah Studies, 1(1), 100–108.

Zakaria, G. A. N. (2010). Pondok pesantren: changes and its future. Journal of Islamic and Arabic Education, 2(2), 45–52.
Published
2022-08-16
How to Cite
Murtaqiatusholihat, M., Ali, M., Dewi, L., & Pragholapati, A. (2022). Kurikulum IMAD (`Idaad Almu’allimin Wa Ad-Duah) di Pesanan Islam Terpadu Daarul Fikri. Journal of Elementary School (JOES), 5(2), 142-150. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joes.v5i2.4288
Abstract viewed = 0 times
PDF downloaded = 0 times