Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan di Sekolah Dasar

  • Yoga Adi Pratama Universitas Negeri Semarang
  • Wagiran Wagiran Universitas Negeri Semarang
  • Haryadi Haryadi Universitas Negeri Semarang

Abstract

As a language skill, reading is a complex thing to master. A person's reading ability is passed through the stages of initial reading and advanced reading. Beginning reading is given to students I and II while continuing reading is given to students in grades III, IV, V, and VI. Beginning reading ability is the competency possessed by students in reciting symbols in a clear and precise voice. Therefore, beginning reading becomes something that is important for students to master before acquiring/learning advanced reading. Beginning reading mastery is strongly influenced by how the teacher is able to develop various approaches, methods and strategies used in teaching beginning reading.

Keywords; Role, Teacher, Parents, Beginning Reading Ability, Elementary School

References

Andhika, Rachmanah. 2022. “Literasi Kita dan Miskinnya Buku,”User Story. Diaksses 24 April 2022, dalam: https://kumparan.com/andhika-rachmanah ayahfatimahandianipuspa/literasi-kita-dan-miskinnya-buku-1505192071012.
As-Siba’i. Mustafa.2000. Cakrawala Jendela Dunia. Jakarta: Intimedia Cipta Nusantara.
Dewi Safitri. 2019. Menjadi Guru Profesional,. Riau : PT. Indragiri.
Jazuli, dkk, Abacaga Cara Praktis Belajar Membaca untuk Anak. Jakarta: Kawan Pustaka.
MI-Al-Amin Pejeruk Ampenan, Observasi. 15 Februari 2020.
Multazam, Wali Kelas III C, Wawancara, 15 Februari 2020.
Munandar, Utami. 2009. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat, Jakarta: Rineka Cipta.
Muthiah, Diana. 2010. Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Ciputat: Kencana Prenada Media Group
Nurhadi. 2017. Handbook of Writing Panduan Lengkap Menulis. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Okti Liliani. 2016. “Identifikasi Kesulitan Belajar Membaca Pemahaman pada Siswa Tunagrahita Kategori Ringan Kelas 5 di Sekolah Dasar Negeri Bangunrejo 2”. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Yogyakarta.
Rahim, Farida. 2005. Pengajaran Membaca Sekolah Dasar, Padang: Bumi Aksara.
Rini Utami Aziz. 2006. Jangan Biarkan Anak Kita Berkesulitan Belajar.Solo: Tiga Serangkai
Safari. 2022. M.A.Pengujian dan Penilaian Bahasa dan Sastra Indonesia. Jakarta: CV Roda Pengetahuan.
Siti Aminah dan Fitri Yuliawati. 2018.Pengaruh Metode Struktur Analitik Sintetik (SAS) terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Kelas I di SD Muhammadiyah Kleco 1 Yogyakarta, Al-Bidayah Jurnal Pendidikan Dasar Islam,Volume 10, Nomor 1, Juni.
Slameto, 2010. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta
Tarigan, Henry Guntur. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tarigan, Henry Guntur. 2011. Membaca dalam Kehidupan Edisi Revisi. Bandung: Angkasa.
Umi Ulfa Sakinatun. 2014. “Bimbingan Belajar untuk Siswa Berkesulitan Belajar Membaca di SD Negeri Gembongan Kecamatan Sentolo Kabupaten Kulon Progo”, Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta
Published
2022-12-31
How to Cite
Pratama, Y., Wagiran, W., & Haryadi, H. (2022). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Journal of Elementary School (JOES), 5(2), 348-360. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joes.v5i2.4291
Abstract viewed = 0 times
PDF downloaded = 0 times