Pengaruh LKPD Model APOS Berbantuan Quizizz terhadap Berfikir Kritis dan Minat Belajar
DOI:
https://doi.org/10.31539/judika.v8i2.13488Abstract
The purpose of this study was to determine whether the APOS model LKPD assisted by Quizizz affects students' critical thinking skills and their interest in learning. This study used a quantitative research method and was analyzed descriptively using the true experimental design research method. The study population consisted of all students of class XI SMAN 1 Kota Bengkulu, with 26 students in class XI.7 as the experimental class and 26 students in class XI.8 as the control class. The results of the learning interest questionnaire study showed that 92 percent of people were in the fairly interested category and 8 percent of people were in the fairly interested category, with an Asymp. Sig (2-tailed) value of 0.001 <0.05, which indicates that the APOS model LKPD assisted by Quizizz affects critical thinking skills.
Keywords: LKPD, APOS, Quizizz, Critical Thinking, Interest in Learning
References
Ariani, N. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Widina Bhakti Persada Bandung.
D Danial, M., & Sanusi, W. (2020). Penyusunan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Investigasi bagi Guru Sekolah Dasar Negeri Parangtambung II Kota Makassar. In Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (pp. 615-619). https://www.academia.edu/download/109623712/7003.pdf
Dinn Wahyudin. (2024). Kajian Akademik Kurikulum Merdeka. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran.
Hanifah. (2019). Buku Model Apos Pembelajaran Berbantuan Komputer. Cv.Zigie Utama.
Khoiroh, A., & Indriwardhani, S. P. (2022, May). Penerapan Liveworksheets Sebagai E-Lkpd untuk Menunjang Pembelajaran Bahasa Jerman Kelas X IPS 1 Di SMA Negeri 1 Lawang. In SEMINAR NASIONAL Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 6(1). 249-253. Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang. http://jerman.sastra.um.ac.id/selasar/proceeding/.
Istikomar, I., Hanifah, H., & Sumardi, H. (2022). Pengaruh Penggunaan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Model Apos Berbantuan Geogebra terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Matematika. Absis: Mathematics Education Journal, 4(2), 40–50. Https://Doi.Org/10.32585/Absis.V4i2.2500
Jong, A., & Tacoh, Y. T. B. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 131-147. https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/7344.
Linda Zakiah. (2019). Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. Erzatama Karya Abadi.
Ningrum, M., Karsono, K., & Adi, F. P. (2023). Hubungan Antara Minat Belajar dengan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(4). Https://Doi.Org/10.20961/Ddi.V11i4.77153
Pramiandar, G. A. (2020). Profil Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Fungsi Kuadrat Berdasarkan Teori Apos (Action, Process, Object, Schema) Ditinjau Dari Gaya Belajar (Doctoral dissertation). https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/97867.
Putri, F. M., & Susanti, E. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Teori Apos. Peteka, Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 2(1). 1–11. https://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk/article/view/1892
Ramadhan, S., & Untari, R. S. (2024). Mengoptimalkan Pembelajaran Siswa dengan Pembelajaran Berbasis Masalah dan Quizizz. Indonesian Journal of Applied Technology, 1(2), 1-11. https://doi.org/10.47134/ijat.v1i2.2916
Sintawati,. (2023). Kemampuan Berpikir Dalam Pembelajaran Matematika. K-Media, 1.
Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953-13960. https://pdfs.semanticscholar.org/5b90/014763c5ae64240670dd513f5f6d90ee8077.pdf.
Sodiq, M., Mahfud, H., & Adi, F. P. (2021). Persepsi Guru dan Peserta Didik terhadap Penggunaan Aplikasi Berbasis Web" Quizizz" sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(5), 50-55. https://jurnal.uns.ac.id/JDDI/article/view/49324. Aplikasi Quizizz
Soekamto, H. (2020). Panduan Penyusunan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD). Sistem Pengelolaan Pembelajaran Universitas Negeri Malang (Issue February). https://www. researchgate. net/publication/349256221
Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). Penerapan Aplikasi Quizizz dalam Pembelajaran Daring di Era Covid-19. Jurnal Cakrawala Mandarin, 5(1), 42-51. http://dx.doi.org/10.36279/apsmi.v5i1.101.g62
Wilda Susanti. (2020). Pemikiran Kritis dan Kreatif. Cv. Media Sains Indonesia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elimardiana Lubis, Hanifah Hanifah, Effie Efrida Muchlis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.