Pengaruh LKPD Model APOS Berbantuan Quizizz terhadap Berfikir Kritis dan Minat Belajar

Authors

  • Elimardiana Lubis Universitas Bengkulu
  • Hanifah Hanifah Universitas Bengkulu
  • Effie Efrida Muchlis Universitas Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.31539/judika.v8i2.13488

Abstract

The purpose of this study was to determine whether the APOS model LKPD assisted by Quizizz affects students' critical thinking skills and their interest in learning. This study used a quantitative research method and was analyzed descriptively using the true experimental design research method. The study population consisted of all students of class XI SMAN 1 Kota Bengkulu, with 26 students in class XI.7 as the experimental class and 26 students in class XI.8 as the control class. The results of the learning interest questionnaire study showed that 92 percent of people were in the fairly interested category and 8 percent of people were in the fairly interested category, with an Asymp. Sig (2-tailed) value of 0.001 <0.05, which indicates that the APOS model LKPD assisted by Quizizz affects critical thinking skills.

 

Keywords: LKPD, APOS, Quizizz, Critical Thinking, Interest in Learning

References

Ariani, N. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Widina Bhakti Persada Bandung.

D Danial, M., & Sanusi, W. (2020). Penyusunan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Investigasi bagi Guru Sekolah Dasar Negeri Parangtambung II Kota Makassar. In Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (pp. 615-619). https://www.academia.edu/download/109623712/7003.pdf

Dinn Wahyudin. (2024). Kajian Akademik Kurikulum Merdeka. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran.

Hanifah. (2019). Buku Model Apos Pembelajaran Berbantuan Komputer. Cv.Zigie Utama.

Khoiroh, A., & Indriwardhani, S. P. (2022, May). Penerapan Liveworksheets Sebagai E-Lkpd untuk Menunjang Pembelajaran Bahasa Jerman Kelas X IPS 1 Di SMA Negeri 1 Lawang. In SEMINAR NASIONAL Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 6(1). 249-253. Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang. http://jerman.sastra.um.ac.id/selasar/proceeding/.

Istikomar, I., Hanifah, H., & Sumardi, H. (2022). Pengaruh Penggunaan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Model Apos Berbantuan Geogebra terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Matematika. Absis: Mathematics Education Journal, 4(2), 40–50. Https://Doi.Org/10.32585/Absis.V4i2.2500

Jong, A., & Tacoh, Y. T. B. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 131-147. https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/7344.

Linda Zakiah. (2019). Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. Erzatama Karya Abadi.

Ningrum, M., Karsono, K., & Adi, F. P. (2023). Hubungan Antara Minat Belajar dengan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(4). Https://Doi.Org/10.20961/Ddi.V11i4.77153

Pramiandar, G. A. (2020). Profil Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Fungsi Kuadrat Berdasarkan Teori Apos (Action, Process, Object, Schema) Ditinjau Dari Gaya Belajar (Doctoral dissertation). https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/97867.

Putri, F. M., & Susanti, E. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Teori Apos. Peteka, Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 2(1). 1–11. https://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk/article/view/1892

Ramadhan, S., & Untari, R. S. (2024). Mengoptimalkan Pembelajaran Siswa dengan Pembelajaran Berbasis Masalah dan Quizizz. Indonesian Journal of Applied Technology, 1(2), 1-11. https://doi.org/10.47134/ijat.v1i2.2916

Sintawati,. (2023). Kemampuan Berpikir Dalam Pembelajaran Matematika. K-Media, 1.

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953-13960. https://pdfs.semanticscholar.org/5b90/014763c5ae64240670dd513f5f6d90ee8077.pdf.

Sodiq, M., Mahfud, H., & Adi, F. P. (2021). Persepsi Guru dan Peserta Didik terhadap Penggunaan Aplikasi Berbasis Web" Quizizz" sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(5), 50-55. https://jurnal.uns.ac.id/JDDI/article/view/49324. Aplikasi Quizizz

Soekamto, H. (2020). Panduan Penyusunan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD). Sistem Pengelolaan Pembelajaran Universitas Negeri Malang (Issue February). https://www. researchgate. net/publication/349256221

Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). Penerapan Aplikasi Quizizz dalam Pembelajaran Daring di Era Covid-19. Jurnal Cakrawala Mandarin, 5(1), 42-51. http://dx.doi.org/10.36279/apsmi.v5i1.101.g62

Wilda Susanti. (2020). Pemikiran Kritis dan Kreatif. Cv. Media Sains Indonesia.

Downloads

Published

2024-04-30