Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian dengan Menggunakan Media Pembelajaran Konkret
DOI:
https://doi.org/10.31539/judika.v8i3.15319Abstract
This study aims to improve the learning outcomes of mathematics multiplication material for second-grade students at SD GKST Talabosa using concrete learning media. The study involved 12 students, consisting of 9 male students and 3 female students, and employed a classroom action research method with Problem-Based Learning (PBL) approach. The concrete media used were stick pieces and straws. In the first cycle, the results showed 75% classical completeness and an average score of 88.33%, with 9 students achieving the competency standard and 3 students not yet achieving it, with the lowest score being 65 and the highest score being 97.5. Based on these findings, adjustments and improvements were made for the second cycle. In the second cycle, all students achieved the minimum completeness criteria, with the lowest score being 97.5 and the highest score being 100, and an average score of 99.79%. Based on the research conducted in cycles I and II, it shows that the use of concrete media in mathematics learning for second-grade students at SD GKST Talabosa can improve student learning outcomes.
Keywords: Learning Outcomes, learning media, Concrete Learning Media, Mathematics Learning, Multiplication
References
Adams, G., & Briscoe, J. (2022). Innovative Approaches in Mathematics Education: Bridging Theory and Practice. Journal Of Education Research. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00220671.2024.2446898
Anggraini, M., & Mahmudah, I. (2023). Penggunaan Media Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI pada Mata Pelajaran Matematika. Journal Of Educational Integration and Development 3(2), 125-131 https://embada.com/index.php/jeid/article/view/301
Antari , J. E. K. L. N., Sudarsana, K. I., & Mahendradani, R. A. A. G. (2023). Penggunaan Media Benda Konkret dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Sd negeri 6 Mas. Pasupati,10 (1). http://dx.doi.org/10.37428/pasupati.v10i1.346
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Ekosistem. Educativo: Jurnal Pendidikan 1(1), 307-317. : https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.54
Handayani, A., Rohikmah, & Wahyudi. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Media Konkret untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Tentang Pecahan Pada Siswa Kelas III SD. Jurnal Ilmiah Kependidikan 12(3). https://doi.org/10.29408/kpj.v2i1.762
Mahmudi, A. (2023). Analisis Penggunaan Media Konkret dalam Pembelajaran Matematika Kelas 2 Materi Pengukuran di SD Supriyadi 02 Kota Semarang. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP, 9 (2). https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1086
Mariyani, N., Kresnadi, H., & Tampubolon, B. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Kantong Bilangan pada Pembelajaran Matematika terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SDN 36 Pontianak Kota. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 3614-3620. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/
Mawarini, D., Cahyadi, F., & Rahmawati, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Project Basic Learning terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Materi Bangun Ruang Kubus dan Balok Kelas V. Wawasan Pendidikan, 2(2) 459-468. https:doi.org/10.36877/wp.v2i2.9885
Rohima, N. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar pada Siswa. Seri Publikasi Pembelajaran,1 (1) https://doi.org/10.31219/osf.io/acxe2
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarso, S. (2021). Pemanfaatan Alat Peraga Benda Konkret untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1526-1539. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.992
Setiawan, W. (2021). Matematika Pada Sekolah Dasar di Era Pandemi. Majamath: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(1), 12-22. https://ejurnal.unim.ac.id/index.php/majamath/article/view/888
Setyawan, D. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Realistic Mathematics Education (RME) Berbantuan Media Konkret. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(2), 155-163. https://doi.org/10.21067/jbpd.v4i2.4473
Setyowati, L. ( 2023 ). Pengaruh Media Konkret dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV MIN 1 Gunungkidul. Indonesian Journal of Action Research, 02 (2). https://doi.org/10.14421/ijar.2023.22-13
Siregar, H. T., Tarigan, J. E., & Tarigan, H. Y. (2022). Perbaikan Pembelajaran IPA dengan Menggunakan Media Pembelajaran Konkret pada Materi Jenis-Jenis Daun di Kelas IV SD Negeri 068007 Medan Tuntungan. Curere, 6(1), 77-88. http://dx.doi.org/10.36764/jc.v6i1.720
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society: The Development of HigherPsichologycal processes. Harvard University Press.
Wijaya, E., Irianti, N. (2021) Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Realistic Mathematic Education (rme). Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10 (02) . ttp://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3103
Wahyuningsih, N. T., Syawaludin,A., & Dahlan, M. (2021). Penggunaan Media Konkret Dalam Model Pembelajran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajat Siswa. Pinisi Journal PGSD 1(3), 809-820. https://eprints.unm.ac.id/25440/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Meyland Rikhar Mengkido, Yusdin Bin M Gagaramusu, Khairunnisa Khairunnisa, Zulnuraini Zulnuraini, Ammar Abdullah Joni Guci

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.