Pengaruh Penggunaan LKPD Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Bangun Ruang

Authors

  • Adinda Puspita STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya
  • Rismawati Rismawati STKIP Muhammadiyah Aceh Barat Daya

DOI:

https://doi.org/10.31539/k9x7rz25

Abstract

This study aims to examine the effect of using differentiated Student Worksheets (LKPD) on students' learning outcomes in the topic of three-dimensional shapes at SD Negeri 3 Susoh. The issue stems from conventional teaching methods that overlook students' diverse learning styles and interests, resulting in a low understanding of geometric concepts. This research employed a quantitative approach using a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest model. The sample consisted of 17 fourth-grade students, grouped according to their learning styles: visual, auditory, and kinesthetic. Data were collected through essay-format pretests and posttests. The Wilcoxon test yielded a significance value of 0.000 (< 0.05), indicating a statistically significant difference between the pretest and posttest results after implementing the differentiated LKPD. The students' average scores increased from 35.76 to 77.65. These findings suggest that the use of differentiated LKPD positively influences students' learning outcomes in geometry, offering a more inclusive and adaptive approach that aligns with learners' individual characteristics.

 

Keywords: Differentiated LKPD, Learning outcomes, Three-dimensional shapes, Learning styles


References

Ariso, J. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 6 SDN 30 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(1), 43–52. https://doi.org/10.69775/jpia.v4i1.168

Ariyani, D. S. (2025). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Matematika. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 1707–1716. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v7i1.4697

Dewi, I. K. C. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dalam Materi Luas Permukaan dan Volume Bangun Ruang Sisi Tegak. Proceeding International Conference on Lesson Study, 1(1), 527. https://doi.org/10.30587/icls.v1i1.7425

Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sekolah Dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Jurnal-Penelitian-Pgsd/Article/View/54127, 11(8), 1–14.

Eviana, M. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Permukaan Bangun Ruang dan Mengatasi Kejenuhan Pada Siswa Kelas VI A SDI Labat Kota Kupang Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Lazuardi, 6(1), 1–23. https://doi.org/10.53441/jl.vol6.iss1.79

Indik Syahrabanu, R. P. (2023). Jurnal dunia pendidikan. Hubungan Tingkat Stress Mahasiswa Baru dengan Musik sebagai Media relaksasi Jurnal Dunia Pendidikan, 3(November), 67–78. https://doi.org/10.55081/jurdip.v4i4.2485

Marasabessy, R., Hasanah, A., & Juandi, D. (2021). Bangun Ruang Sisi Lengkung dan Permasalahannya dalam Pembelajaran Matematika. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 1–20. https://doi.org/10.46918/equals.v4i1.874

Mirnawati, Kahar, M. M., & Anwar, N. W. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan LKPD pada Mata Pelajaran PKN di UPT SPF SD Inpres Balang Boddong. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(September). https://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/4447/3017

Mubarok, H. (2023). Studi Literatur Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Konteks Pedagogi. Jurnal Ilmu Pendidikan Nasional (JIPNAS), 1(1), 01–07. https://doi.org/10.59435/jipnas.v1i1.45

Rachmadhani, S. A. D., & Kamalia, P. U. (2023). Analisis Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik: Systematic Literature Review. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(3), 178–192. https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i3.1231

Rezkia, Y., Fajrina, S., Fadilah, M., Olvia Rahmi, F., & Laila Rahmi, Y. (2024). Validitas Pengembangan LKPD Berbasis PBL Terintegrasi Pembelajaran Berdiferensiasi Gaya Belajar pada Materi Perubahan dan Pelestarian Lingkungan. Jurnal Jeumpa, 11(1), 174–184. https://doi.org/10.33059/jj.v11i1.9991

Rijal, A., Aswarliansyah, & Waluyo, B. (2025). Effectiveness of Differentiated Learning in Mathematics: Insights From Elementary School Students. Journal of Education and Learning, 19(1), 241–248. https://doi.org/10.11591/edulearn.v19i1.21806

Rosmana, P. S., Ruswan, A., Lesmana, A. R. D., Andini, I. F., Yuliani, I. P., Ramanda, N., Nurfitria, R., & Citra, W. R. (2024). Penerapan LKPD terhadap Efektivitas Pembelajaran Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3082–3088. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.12851

Sukmawati, S., Amrullah, A., Hikmah, N., & Soepriyanto, H. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 106–110. https://doi.org/ 10.29303/jcar.v5i2.3207

Wijayanti, D. M. (2024). Gajah Keris: Aplikasi Pendamping Pembelajaran Berdiferensiasi SDN Gajahmungkur 03 Kota Semarang. ASNA: Jurnal Kependidikan Islam Dan Keagamaan, 6(1), 63–73. https://ejournal.maarifnujateng.or.id/index.php/asna/article/view/373

Downloads

Published

2025-06-30