Eksplorasi Etnomatematika pada Museum Gedung Juang 45
DOI:
https://doi.org/10.31539/judika.v8i3.15495Keywords:
ethnomathematics, museum, Gedung Juang 45Abstract
The purpose of this research is to explore the concept of school mathematics in the museum's geometry building to fill the lack of learning resources so that it can be used as a reference for learning. The method in this study uses an ethnographic approach. Data were obtained through thematic analysis, this analysis, and narrative analysis. The results of the study obtained mathematical concepts, namely spatial shapes such as blocks and cone then there are geometric transformations such as translation, reflection, and rotation, the concept of flat shapes such as circle, square and, rectangle. In conclusion, the exploration of the Gedung Juang 45 museum in Bekasi Regency can be a medium for ethnomathematics-based mathematics learning that is contextual and interesting, in line with the three elements of deep learning, namely awareness, meaningful, and fun.
Keywords: Ethnomathematics, Gedung Juang 45, Museum
References
Agustin, S. S., & Soebagyo, J. (2024). Ekplorasi Etnomatematika pada Bangunan Bersejarah Bendungan Walahar terhadap Pembelajaran Matematika. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 8(2), 347–355. https://doi.org/10.35706/sjme.v8i2.11127
Andriono, R. (2021). Analisis Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6370
Anggriyani, M., Mahsup, M., Sirajuddin, S., & Syaharuddin, S. (2024). Pembelajaran Estafet Learning dengan Kemampuan Numerik untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Seminar Nasional Paedagoria, 4(1), 443–452. https://journal.ummat.ac.id/index.php/fkip/article/view/25668
Asriyani, W. D., & Setyadi, D. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Permainan Tradisional Daerah Kaliwungu. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 348–360. https://doi.org/10.33654/math.v9i2.2151
Aulia Rahman, S., Elsa, Fatimah, L., Hasanah, R. S., & Kosasih, U. (2022). Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Geometri Transformasi pada Bangunan Ikonik Kota Soreang. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 4(2), 217–233. https://doi.org/10.37058/jarme.v4i2.5221
Dhiajeng Wulandari, & Budiarto, M. T. (2020). Etnomatematika: Eksplorasi pada Artefak Kerajaan Singosari. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 4(1), 203–217. https://doi.org/10.36526/tr.v4i1.905
Fitriana, L. (2024). Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Geometri pada Bangunan Masjid Muhammad Cheng Hoo Purbalingga. derivat, 11(1), 29–37. https://doi.org/10.31316/jderivat.v11i1.5881
Hadist, F., Arsitektur, P., Teknik, F., Sebelas, U., & Surakarta, M. (2024). Museum Benda Cagar Budaya di Kabupaten Sleman. Senthong: Jurnal Ilmiah mahasiswa arsitektur, 7(3), 918–927. https://jurnal.ft.uns.ac.id/index.php/senthong/article/view/1940
Harahap, N. S., & Jaelani, A. (2020). Etnomatematika pada Permainan Tradisional Engklek. Paradikma Jurnal Pendidikan Matematika, 86–90. DOI: 10.24114/paradikma.v15i1.35995
Irfansyah, F., & Siregar, M. A. putri. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Museum Deli Serdang. Euclid, 10(3), 527. https://doi.org/10.33603/e.v10i3.8643
Kholisa, F. N. (2021). Eksplorasi Etnomatematika terhadap Konsep Geometri pada Rumah Joglo Pati. CIRCLE : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(02), 89–108. https://doi.org/10.28918/circle.v1i02.4225
Kurino, Y. D., & Rahman. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Adat Panjalin pada Materi Konsep Dasar Geometri di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 268–275. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1937
Kurniawan, W. (2025). Peran Seni Rupa dalam Pembentukan Karakter Kreatif dan Inovatif pada Generasi Muda: Sebuah Tinjauan Literatur. Communication & Design Journal, 1(2), 68–79. https://ojs.sains.ac.id/index.php/commdes/article/view/85
Mahmudah, U., & Arif, S. (2022). Etnomatematika Sebagai Inovasi Pembelajaran dalam Mengintegrasikan Nilai Kearifan Lokal dan Konsep Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Cakrawala Jurnal Manajemen Pendidikan Islam dan studi sosial, 6(2), 173–183. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v6i2.1041
Mahuda, I. (2020). Eksplorasi Etnomatematika pada Motif Batik Lebak Dilihat dari Sisi Nilai Filosofi dan Konsep Matematis. Lebesgue, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.46306/lb.v1i1.10
Merdja, J., & Restianim, V. (2022). Kajian Etnomatematika pada Motif Tenun Ikat Ende Lio. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 727. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4897
Ni’mah, N. T., & Marlina, R. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Monumen Tugu Kebulatan Tekad. JIPMat, 6(1), 76–84. https://doi.org/10.26877/jipmat.v6i1.8018
Nurhalisa, T., Alghofiati, Z. A., & Fadiana, M. (2022). Etnomatematika pada Masjid Aschabul Kahfi Perut Bumi Al Maghribi Tuban Sebagai Konsep Geometri di Sekolah Dasar. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 11(2), 180. https://doi.org/10.33387/dpi.v11i2.5071https://doi.org/10.33387/dpi.v11i2.5071
Oktaviana, E., & Yudha, C. B. (2022). Tecnological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dalam Pembelajaran Abad Ke-21. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(2), 57. https://doi.org/10.20961/shes.v5i2.58305
Prabowo, M. R. (2021). Wisata Edukasi Melalui Kunjungan Museum dan Situs Cagar Budaya di Kalimantan Barat Sebagai Sumber Belajar Sejarah.
Pratiwi, J. W., & Pujiastuti, H. (2020). Eksplorasi Etnomatematika pada Permainan Tradisional Kelereng. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 1–12. https://core.ac.uk/download/pdf/327105346.pdf
Rahmawati, F.-. (2023). Pemanfaatan Lokawisata Gedung Juang 45 sebagai Pemulihan Ekonomi Masyarakat Bekasi. Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 14(1), 76–87. https://doi.org/10.31294/khi.v14i1.13039
Salvia, N. Z., Sabrina, F. P., & Maula, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Ditinjau dari Kecemasan Matematika. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 3(2019), 352–360. https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/download/824/652/
Sihombing, J. M., Syahrial, S., & Manurung, U. S. (2023). Kesulitan Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian dan Pembagian di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 1003–1016. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1177
Soebagyo, J., & Noer, A. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Bangunan Gapura Pramuka. Euclid, 10(2), 268. https://doi.org/10.33603/e.v10i2.8552
Sufia, N. V., Mahmudah, U., Munawaroh, Z., & Fitrotunnida, T. (2023). Kegiatan Pendampingan untuk Menggali Nilai Tradisional dalam Matematika di Kota Pekalongan: Peningkatan Wawasan Motif Batik Melalui Etnomatematika. Tarbi: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 595–610. https://doi.org/10.33507/tarbi.v2i2.1339
Sulthoni, A. S., & Handayani, U. F. (2025). Eksplorasi Etnomatematika pada Masjid Nurul Anwar untuk Pembelajaran Bangun Datar dan Ruang di MTS. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.31980/pme.v4i1.2655
Wahyuni, I., & Alifia, A. L. W. N. (2022). Identifikasi Etnomatematika pada Museum Probolinggo. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 141–148. https://doi.org/10.30872/primatika.v11i2.1136
Wibawa, D. G. A., Antariksa, A., & Ridjal, A. M. (2017). Wibawa, D. G. A., Antariksa, A., & Ridjal, A. M. (2017). Karakter Spasial Dan Visual Pada Bangunan Gedung Juang 45 Bekasi Jawa Barat (Doctoral dissertation, Brawijaya University). https://www.neliti.com/publications/116362/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fadhilah Dwi Anggraini, Joko Soebagyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.