Missauri Mathematics Project Berbasis Soal Open Ended terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika

  • Idul Adha Program Studi Pendidikan Matematika STKIP-PGRI Lubuklinggau
  • Rani Refianti Program Studi Pendidikan Matematika STKIP-PGRI Lubuklinggau

Abstract

The objective of the study was to know the influence of missouri mathematic project model based open-ended questions toward students' mathematics communication ability. The population of the study was all seventh graders of SMP Negeri 8 Lubuklinggau in academic year of 2018/2019 meanwhile the sample of this study was selected randomly. The data collection used  two essay tests namely pre-test to know  students' mathematic ability before following learning process and post-test after following learning process. The data analysis used normality test, homogeneity test, and t-test. Based on t-test analysis result with α = 0.05, found that t-value>t-tabel (6,92> 1,67), so it can be concluded that there is influence of learning model of missouri mathematic project based on open-ended questions toward students' mathematic communication ability of seventh graders of SMPN 8 lubuklinggau.

Keywords: Missouri mathematic project, open-ended, communication ability

References

Anisa,W. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematika Melalui Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Untuk Siswa SMP Negeri di Kabupaten Garut. Jurnal Pendidikan Keguruan. 1 (1)

Djahuno, S. (2016). Pengembangan Soal Opend Ended pada Pokok Bahasan Barisan dan Deret Bilangan di Kelas IX A SMP Negeri 2 Tolitoli. Jurnal Kreatif Taduloka Online. 4 (6)

Faradhilla, N. (2013). Eksperiment Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Pada Materi Pokok Luas Permukaan Serta Volume Prisma dan Limas Ditinjau Dari Kemampuan Spasial Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 2 Kartasura Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Matematika Solusi.1 (1): 67-74.

Hadi, S. (2005). Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin : Tulip.

Hasratuddin. (2010). Meningkatkan Kemampuan Berfkir Kritis Siswa SMP Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika. 4 (2)

Izzat & Sryadi. (2010). Komunikasi Matematika dan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1)

Melianingsi, N. Sugiman. (2015). Keefektifan pendekatan opend ended dan problem solving pada pembelajaran bangun ruang sisi datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 2 (1)

Permendiknas. (2006).Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22, Tahun 2006, tentang standar isi.

Prayitno. (2013). Indentifikasi Indikator Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyesaikan Soal Matematika Berjenjang pada tiap-tiap Jenjangnya. Jurnal KNPM. Himpunan Matematika Indonesia. 1 (1)

Sunadi. (2014). Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Prosiding Nasinal Pendidikan Matematika di STKIP Siliwangi Bandung. 1 (1)

Wulandari, Tatik dan Hidayah Ansori. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Missauri Mathematic Projec Terhadap Kemampuan Siswa Dalam Memecahkan Masalah. Edu-Mat Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1)
Published
2018-12-22
How to Cite
Adha, I., & Refianti, R. (2018). Missauri Mathematics Project Berbasis Soal Open Ended terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 1(2), 135-143. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/judika.v1i2.403