Grafologi Mahasiswa pada Praktikum Zoologi Vertebrata
Abstract
This study aims to determine the relationship between graphology learning outcomes and practical learning outcomes for the Department of Biology Education students. The method used is a complete report of the Vertebrate Zoology practicum as a sample of student handwriting and then analyzed using a graphological assessment instrument. The results showed that the value of the correlation coefficient or rxy obtained was 0.769. This value means that the higher the analysis of graphology results, the higher the learning outcomes of the Vertebrate Zoology practicum for Biology Education Department students. In conclusion, there is a solid relationship between the analysis of graphology results and the Vertebrate Zoology practicum learning outcomes in the Department of Biology Education, Maros Muslim University.
Keywords: Graphology, Learning Outcomes, Practicum
References
Fadhilla, M., Saf, M. R. A., & Sahid, D. S. S. (2017). Pengenalan Kepribadian Seseorang Berdasarkan Pola Tulisan Tangan Menggunakan Jaringan Saraf Tiruan. Jurnal Nasional Teknik Elektro dan Teknologi Informasi (JNTETI), 6(3), 365-373. https://doi.org/10.22146/jnteti.v6i3.340
Fauzi, S. N. M. (2021). Penerapan Metode Mengubah Teks Wawancara Menjadi Karangan Narasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris Siswa Kelas VIII A MTs Negeri 2 Purbalingga Semester Gasal Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1), 43–50. https://doi.org/10.51878/language.v1i1.354
Lestari, N. W., Suraya, & Kumalasari, R. A. (2021). Identifikasi Kepribadian Seseorang Berdasarkan Pola Tulisan Tangan Menggunakan Algoritma Support Vector Machine. Jurnal Script, 9(1), 32–43. https://doi.org/10.34151/script.v9i1.3661
Murti, W., & Maya, S. (2021). the Effectiveness of Environmental Learning Model on Students’ Motivation and Learning Outcomes. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 24(2), 255–263. https://doi.org/10.24252/lp.2021v24n2i8.
Mustafiah, Syamsudduha, S., Kusyairi, U., & Perdana, P. (2017). Hubungan Hasil Analisis Grafologi dengan Hasil Belajar Praktikum Zoologi Invertebrata Mahasiswa Angkatan 2013 Jurusan Pendidikan Biologi Fakultasa Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Jurnal Biotek, 5(1), 167–181. https://doi.org/10.24252/jb.v5i1.3456
Nurrahmah, S. F., Sumaryoto, & Restoeningroem, R. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Naratif Bahasa Inggris. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 12(2), 119–131. https://doi.org/10.37640/jip.v12i2.814
Puspitasari, P. I., & Niopani, M. I. (2021). Penggunaan Strategi Please dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis. Indonesian Gender and Society 1(1), 19–28. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IGSJ/article/view/38985
Putri, E., Wulan, S., & Siahaan, D. (2021). Strategi Pembelajaran Ekspositori terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 2(1), 49–53. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JIP/issue/view/63
Ramadhani, S., & Pasaribu, E. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Sinektik Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas V. Bina Gogik, 8(2), 73–90. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/730
Srimaya. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Biotek 5(1), 53–68. https://doi.org/10.24252/jb.v5i1.3446
Trimardhany, V. (2019). Motivasi Berprestasi Tergambar dari Pola Tulisan Tangan dan Tanda Tangan. Jurnal Ilmiah Fakultas Ilmu Komunikasi, 7(2), 12–25. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/medium
Triwahjuni, K., & Rahayu, G. D. S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Menulis Pantun pada Siswa Kelas IV SDN 037 Sabang Bandung Melalui Model Think Talk Write (TTW). COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 4(2), 298–303. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/issue/view/184
Wijaya, W., Tolle, H., & Utaminingrum, F. (2018). Metode Grid-Double Block untuk Deteksi Margin Kiri Tulisan Tangan pada Aplikasi Grafologi. Jurnal Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 5(1), 69. https://doi.org/10.25126/jtiik.201851575
Zainab, I., Jaya, G. B., & Artini, L. P. (2020). Meningkatkan Keterampilan Menulis Peserta Didik Melalui Whatsapp Diary Writing. Indonesian Gender and Society Journal, 1(2), 60–68. http://dx.doi.org/10.23887/igsj.v1i2