Strategi Penilaian Autentik dalam Konteks Kurikulum 2013

  • Adisel Adisel Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Ria Sartika Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Siti Dewi Kurniasih Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Erzal Ahmad Fajar Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Riki Arianda Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Tetap Junri Saleh

Abstract

This study aims to determine the authentic assessment strategy in the context of the 2013 curriculum. The method used is the literature study method, namely by collecting material, data and information from books, journals and articles related to authentic assessment strategies in the 2013 curriculum. Authentic Assessment strategies in the context of the 2013 Curriculum are expected to facilitate assessment planning, implementation of assessments, and reporting of student assessment results. Through the 2013 curriculum, authentic assessment becomes a serious emphasis, especially for teachers. In conclusion, authentic assessment tends to focus on complex or situational tasks, enabling students to demonstrate their abilities in more authentic settings. Therefore, authentic assessment is very relevant to the integrated topic approach in learning.

 

Keywords: 2013 Curriculum, Authentic Assessment Strategy

References

Adi, L., Triyanto, T., Syarif, M. I., & Lestari, W. (2021). Authentic Assessment In Learning Ornamental Variety Based On Coastal Eco-Culture During The Pandemic Covid-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 17-26.

Aiman, U. (2016). Evaluasi pelaksanaan penilaian autentik kurikulum 2013; studi kasus di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Tempel Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(1), 115-122.

Alya, Q. (2009). Kamus Bahasa Indonesia untuk Pendidikan Dasar. Jakarta: PT. Indah Jaya Adipratama

Ani, Y. (2013). Penilaian autentik dalam kurikulum 2013. In Seminar Nasional Implementasi Kurikulum (pp. 742-749).

Arifian, F. D. (2015). Penilaian autentik sebagai pemandu pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 7(1), 133-141.

Arifin, Zainal. Evaluasi Pembelajaran. “Prinsip, Teknik, Prosedur”. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.

Cahyono, A. E. (2017). Evaluasi pelaksanaan authentic assessment berdasarkan kurikulum 2013 dalam pembelajaran ekonomi di SMA Islam Al-Hidayah Jember. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 5(1), 1-13.

Djuanda, D. (2010). Penilaian dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Researchgate. Net, 15.

Eliawati, E., Pitoewas, B., & Yanzi, H. (2017). Sikap guru terhadap standar penilaian Kurikulum 2013 berdasarkan Permendikbud nomor 23. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(4).

Hajaroh, S., & Adawiyah, R. (2018). Kesulitan guru dalam mengimplementasikan penilaian autentik. El Midad, 10(2), 131-152.

Samsinar, S. (2019). Penilaian Autentik Pada Pembelajaran Berbasis Tematik Dalam Meningkatkan Kualitas Penilaian Proses Pembelajaran Bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah Di Watampone. Al-Qalam, 25(1), 161-170.

Samsudin, M. A., & Iffah, U. (2019). Penilaian Autentik Pada Matapelajaran Pendidikan Agama Islam. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 4(1), 77-85.

Sani, R. A. (2022). Penilaian autentik. Bumi Aksara.

Sanjaya, W. (2010). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses. Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Subagia, I. W., & Wiratma, I. G. (2016). Profil penilaian hasil belajar siswa berdasarkan kurikulum 2013. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(1), 39-55.

Wijoyo, H. (Ed.). (2021). Strategi pembelajaran. Insan Cendekia Mandiri

Zen, A. (2017). Penilaian Autentik Ranah Sikap Pada Mata Pelajaran Endidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Sd Pilot Project Kurikulum 2013 Kabupaten Purbalingga (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Adi, L., Triyanto, T., Syarif, M. I., & Lestari, W. (2021). Authentic Assessment In Learning Ornamental Variety Based On Coastal Eco-Culture During The Pandemic Covid-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(1), 17-26.

Aiman, U. (2016). Evaluasi pelaksanaan penilaian autentik kurikulum 2013; studi kasus di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Tempel Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(1), 115-122.

Alya, Q. (2009). Kamus Bahasa Indonesia untuk Pendidikan Dasar. Jakarta: PT. Indah Jaya Adipratama

Ani, Y. (2013). Penilaian autentik dalam kurikulum 2013. In Seminar Nasional Implementasi Kurikulum (pp. 742-749).

Arifian, F. D. (2015). Penilaian autentik sebagai pemandu pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 7(1), 133-141.

Arifin, Zainal. Evaluasi Pembelajaran. “Prinsip, Teknik, Prosedur”. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.

Cahyono, A. E. (2017). Evaluasi pelaksanaan authentic assessment berdasarkan kurikulum 2013 dalam pembelajaran ekonomi di SMA Islam Al-Hidayah Jember. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 5(1), 1-13.

Djuanda, D. (2010). Penilaian dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Researchgate. Net, 15.

Eliawati, E., Pitoewas, B., & Yanzi, H. (2017). Sikap guru terhadap standar penilaian Kurikulum 2013 berdasarkan Permendikbud nomor 23. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(4).

Hajaroh, S., & Adawiyah, R. (2018). Kesulitan guru dalam mengimplementasikan penilaian autentik. El Midad, 10(2), 131-152.

Samsinar, S. (2019). Penilaian Autentik Pada Pembelajaran Berbasis Tematik Dalam Meningkatkan Kualitas Penilaian Proses Pembelajaran Bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah Di Watampone. Al-Qalam, 25(1), 161-170.

Samsudin, M. A., & Iffah, U. (2019). Penilaian Autentik Pada Matapelajaran Pendidikan Agama Islam. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 4(1), 77-85.

Sani, R. A. (2022). Penilaian autentik. Bumi Aksara.

Sanjaya, W. (2010). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses. Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Subagia, I. W., & Wiratma, I. G. (2016). Profil penilaian hasil belajar siswa berdasarkan kurikulum 2013. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(1), 39-55.

Wijoyo, H. (Ed.). (2021). Strategi pembelajaran. Insan Cendekia Mandiri

Zen, A. (2017). Penilaian Autentik Ranah Sikap Pada Mata Pelajaran Endidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Sd Pilot Project Kurikulum 2013 Kabupaten Purbalingga (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto)
Published
2022-06-30
Abstract viewed = 122 times
pdf downloaded = 112 times

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2