Analisis Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Siswa

  • Saugadi Saugadi Universitas Madako
  • Agung Rinaldy Malik Universitas Madako
  • Burhan Burhan Universitas Madako

Abstract

This research aims to find out how teachers try to overcome learning difficulties reading grade 1 students of SDN Sandana, Galang Tolitoli District. This research uses a qualitative approach with a descriptive method.  The subjects of this study were first grade teachers and first graders. The data collection in this study is using interviews and documentation. The data analysis techniques used data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. Based on the results of the study can be concluded that the teacher's efforts in overcoming the difficulty of learning to read grade 1 students are providing additional lessons, providing homework and providing motivation to learn to read.

Keywords : Teacher, Learning Difficulties Reading, Students.

References

Asnur, M. N. A., Adhima, F., Ayuwijayanti, M., & Marsuki, R. R. (2019). Karaketristik Pembelajaran Kolaboratif Bahasa Asing dalam Google Classroom. In Prosiding Seminar Nasional Literasi Bahasa dan Sastra Ke-4 Pembelajaran Bahasa Asing di Era Digital.

Burhan, B., & Saugadi, S. (2017). Peranan Guru terhadap Mutu Pendidikan. Visipena Journal, 8(1).

Endriani, A. (2018). Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas VIII SMPN 6 Praya Timur Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2015/2016. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2).

Malik, A. R., & Asnur, M. N. A. (2019). Using Social Media as A Learning Media of Foreign Language Students In Higher Education. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 18(2), 166-75

Megawanti, P. (2015). Meretas Permasalahan Pendidikan Di Indonesia. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3).

Partowisastro, K. (1998). Pengajaran Remedial. Jakarta : Rineka Cipta.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta

Sudjana. (2004). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung : Sinar Baru Algesindo

Tampubolon, D.,P. (1987). Kemampuan Membaca: Teknik Membaca Efektif dan Efisien. Bandung : Angkasa.

Tarigan, H., G. (1984). Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Widayanto, U. (2015). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Yogyakarta : Program Pascasarjana Jurusan PGSD FKIP Universitas PGRI Yogyakarta, 2(2)

Winarsih. (2013). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca, Menulis dan Berhitung (Calistung). Yogyakarta : Program Pascasarjana jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan kalijaga Yogyakarta.

Winkel. (2005). Psikologi Pengajaran. Jakarta : Gramedia Pustaka Tama.
Published
2021-01-23
How to Cite
Saugadi, S., Malik, A., & Burhan, B. (2021). Analisis Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Siswa. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 4(2), 118-126. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v4i2.1659
Abstract viewed = 14 times
pdf downloaded = 47 times

Most read articles by the same author(s)