Analisis Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Siswa
Abstract
This research aims to find out how teachers try to overcome learning difficulties reading grade 1 students of SDN Sandana, Galang Tolitoli District. This research uses a qualitative approach with a descriptive method. The subjects of this study were first grade teachers and first graders. The data collection in this study is using interviews and documentation. The data analysis techniques used data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. Based on the results of the study can be concluded that the teacher's efforts in overcoming the difficulty of learning to read grade 1 students are providing additional lessons, providing homework and providing motivation to learn to read.
Keywords : Teacher, Learning Difficulties Reading, Students.
References
Burhan, B., & Saugadi, S. (2017). Peranan Guru terhadap Mutu Pendidikan. Visipena Journal, 8(1).
Endriani, A. (2018). Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas VIII SMPN 6 Praya Timur Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2015/2016. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(2).
Malik, A. R., & Asnur, M. N. A. (2019). Using Social Media as A Learning Media of Foreign Language Students In Higher Education. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 18(2), 166-75
Megawanti, P. (2015). Meretas Permasalahan Pendidikan Di Indonesia. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3).
Partowisastro, K. (1998). Pengajaran Remedial. Jakarta : Rineka Cipta.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta
Sudjana. (2004). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung : Sinar Baru Algesindo
Tampubolon, D.,P. (1987). Kemampuan Membaca: Teknik Membaca Efektif dan Efisien. Bandung : Angkasa.
Tarigan, H., G. (1984). Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Widayanto, U. (2015). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Yogyakarta : Program Pascasarjana Jurusan PGSD FKIP Universitas PGRI Yogyakarta, 2(2)
Winarsih. (2013). Upaya Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca, Menulis dan Berhitung (Calistung). Yogyakarta : Program Pascasarjana jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan kalijaga Yogyakarta.
Winkel. (2005). Psikologi Pengajaran. Jakarta : Gramedia Pustaka Tama.