Uji Terbatas Keefektifan Pembelajaran Menulis Teks Deskriptif Berbasis M-Learning

  • Hany Uswatun Nisa Universitas Muhadi Setiabudi Brebes
  • Agnes Apryliana Universitas Muhadi Setiabudi Brebes

Abstract

The purpose of this study, namely to test the effectiveness of the m-learning instructional media conducted on students of SMP N 1 Banjarharjo Brebes. Type of research, namely quasi experimental research using grade 7. The study uses an assessment instrument of the written description. The results of the study show the score t count 7,330 and t table price 2,042 for 5%. Learning by applying m-learning has prove to be effective. There is an increase in the results of writing descriptive text for students of SMP N 1 Banjarharjo Brebes in learning to write description text.

Keywords: m-Learning, Write, Description

References

Aljatila, L. O. R. (2015). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskriptif Melalui Metode Kooperatif Tipe Round Table Pada Siswa Kelas X-1 SMA N Kalisusu Barat. Humanika, 5(3), 1-14

Azwar, Rahmat, Siska D. L & Haris, F. (2018). Aplikaasi M-Learning Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Android Studio (SK, SMP N 4 Muara Teweh). Technologia, 9(1), 51-58

Habibie, A. (2017). Keefektifan text-based approach pada Pembelajaran Kompetensi Menulis recount dan hortatory exposition Mahasiswa IAIN Sultan Amai Gorontalo. Jurnal LingTera, 4(1), 1-13

Juliyanti, R & Lilih, S. (2018). Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Dengan Menggunakan metode DiscoverY Learning Pada Siswa Kelas X. Jurnal Parole, 1(6), 977-988

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, Vol.37(1), 27-35

Meliawati, H. B. N, & Nina, O. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi. Jurnal Indonesia Language Education and Literature, 3(2), 157-170

Muttaqin, K & Itznaniyah, U.M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Lectora Dalam Menelaah Struktur dan Kebahasaan Puisi Rakyat. Jurnal KIBASP, 3(2), 320-334

Permanasari, D. (2017). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sumber Jaya Lampung Barat. Pesona, 3(2), 156-162

Rahmawati, E. M & Mukminan. (2017). Pengembangan M-Learning Untuk mendukung Kemandirian dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Geografi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 157-166

Susilo, B., Rusdi, E & Safdi Maizora. (2018). Membangun Pembelajaran Berbasis Web (E-learning) Bagi Guru Sekolah Dasar Pinggiran Kecamatan Muara Bangkahulu Kota Bengkulu. BERDIKARI, 1(1), 21-26

Tefanao, T. (2018). Peran Pembelajaran Dalam meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. IJurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114

Tihawa & Jepri, A. (2019). Pengembangan Media Pemelajaran berbasis Web dalam Keterampilan menulis Puisi di Kelas VI SDN Kauman 1 Malang. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 5(1),19-27

Warsita, B. (2010). Mobile Learning Sebagai Model PembelajaranYang Efektif dan Inovatif. Jurnal Teknodik, 16(1), 62-73
Published
2020-12-23
How to Cite
Nisa, H., & Apryliana, A. (2020). Uji Terbatas Keefektifan Pembelajaran Menulis Teks Deskriptif Berbasis M-Learning. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 4(1), 71-80. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v4i1.1683
Abstract viewed = 1 times
pdf downloaded = 2 times