Inovasi E-Modul Matakuliah Berbicara Dialektik pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Abstract
This study aims to determine the development and design of a valid, practical and effective online-based Dialectical Speaking module for students of the Indonesian Language and Literature education program STKIP-PGRI Lubuklinggau. The method used is Research and Development (R&D) with the Dick & Carey model limited to 8 stages. The test results of the Dialectical Speaking module show that as many as six people get very good scores with a score of 80-100 (30%), nine people get a score of 66-79 in the good category (45%) and only one student who gets enough grades with a score of 58 or only 5% and students who get fewer scores are four people with a score range of 46-55 or 20%. In conclusion, the Dialectical Speaking module is suitable for second-semester students of the Indonesian Language and Literature Education Study Program at STKIP-PGRI Lubuklinggau.
Keywords: Dialectical Speaking, E-Module, Innovation
References
Eriyanti, R. W. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Interaktif Bagi Mahasiswa. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 98–106. https://doi.org/10.22219/kembara.vol3.no1.98-106
Irman, S., & Waskito, W. (2020). Validasi Modul Berbasis Project Based Learning pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 260–269. http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v4i2.26156
Istiqomah, W. N., & Kusdiana, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Berbicara Berbasis Kearifan Lokal Melalui Permainan Bahasa di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(4), 141–148. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/13012
Laili, I., Ganefri, G., & Usmeldi, U. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning pada Mata Pelajaran Instalasi. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 306–315. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/21840/13513
Murti, S., & Lazuardi, D. R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Konsep Dasar Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Kontekstual STKIP PGRI Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 3(1), 1–16. https://doi.org/10.31539/kibasp.v3i1.972
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press
Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, R. J. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C di PKBM Bina Mandiri Cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1), 23–36. https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/8723
Simarmata, M. Y., & Sulastri, S. (2018). Pengaruh Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Debat dalam Mata Kuliah Berbicara Dialektik pada Mahasiswa IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 49–62. http://dx.doi.org/10.31571/bahasa.v7i1.826