Inovasi E-Modul Matakuliah Berbicara Dialektik pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

  • Agung Nugroho STKIP-PGRI Lubuklingau
  • Rambat Nur Sasongko Universitas Bengkulu
  • Muhammad Kristiawan Universitas Bengkulu

Abstract

This study aims to determine the development and design of a valid, practical and effective online-based Dialectical Speaking module for students of the Indonesian Language and Literature education program STKIP-PGRI Lubuklinggau. The method used is Research and Development (R&D) with the Dick & Carey model limited to 8 stages. The test results of the Dialectical Speaking module show that as many as six people get very good scores with a score of 80-100 (30%), nine people get a score of 66-79 in the good category (45%) and only one student who gets enough grades with a score of 58 or only 5% and students who get fewer scores are four people with a score range of 46-55 or 20%. In conclusion, the Dialectical Speaking module is suitable for second-semester students of the Indonesian Language and Literature Education Study Program at STKIP-PGRI Lubuklinggau.

Keywords: Dialectical Speaking, E-Module, Innovation

References

Bahraeni, B. (2017). Efektifitas Pengembangan Bahan Ajar Ilmu Pendidikan Islam Berbasis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Melalui Kegiatan Desiminasi pada STAIS DDI Maros. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 1(1), 100–109. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Inspiratif-Pendidikan/article/download/4920/4388

Eriyanti, R. W. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Interaktif Bagi Mahasiswa. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 98–106. https://doi.org/10.22219/kembara.vol3.no1.98-106

Irman, S., & Waskito, W. (2020). Validasi Modul Berbasis Project Based Learning pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 260–269. http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v4i2.26156

Istiqomah, W. N., & Kusdiana, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Berbicara Berbasis Kearifan Lokal Melalui Permainan Bahasa di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(4), 141–148. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/13012

Laili, I., Ganefri, G., & Usmeldi, U. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning pada Mata Pelajaran Instalasi. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3), 306–315. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/download/21840/13513

Murti, S., & Lazuardi, D. R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Konsep Dasar Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Kontekstual STKIP PGRI Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 3(1), 1–16. https://doi.org/10.31539/kibasp.v3i1.972

Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif: Menciptakan Metode Pembelajaaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press

Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, R. J. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C di PKBM Bina Mandiri Cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1), 23–36. https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/8723

Simarmata, M. Y., & Sulastri, S. (2018). Pengaruh Keterampilan Berbicara Menggunakan Metode Debat dalam Mata Kuliah Berbicara Dialektik pada Mahasiswa IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 49–62. http://dx.doi.org/10.31571/bahasa.v7i1.826
Published
2021-04-19
Abstract viewed = 113 times
pdf downloaded = 379 times

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>