Citra Perempuan dalam Antologi Puisi Rahi(i)m Karya Kedung Darma Romansha serta Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah

  • Feby Sonya Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Slamet Triyadi Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Imam Muhtarom Universitas Singaperbangsa Karawang

Abstract

This study aims to describe the image of women in the poems of the writer Kedung Darma Romansha and describe the results of the description of the meaning of the image of women by learning the Indonesian language, namely the subject of poetry appreciation in high school class X. The research method used is a descriptive qualitative method in the form of paradigms in word descriptions. -words to describe and analyze facts naturally and then interpret them appropriately. The results showed that: (1) the image of women, consisting of self-image and social image; 2) the image of women in the anthology of poetry entitled Rahi(i)m by Kedung Rama Romansha can be used as implications for learning Indonesian at school. Conclusions, (1) there is an image of women in the poem in the anthology entitled Rahi(i)m by Kedung Darma Romansha; 2) the implications of Rahi(i)m's poetry anthology with learning Indonesian at school is as a reference in the subject of poetry appreciation in high school class X.

Keywords: Image of Women, Rahi(i)m, Indonesian Language Learning

References

Andayani, T. (2017). Upaya Peningkatan Apresiasi Puisi Melalui Pendekatan Kontekstual dan Unjuk Karya Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 1(1), 89–99. https://doi.org/10.32585/jkp.v1i1.20

Cahyaningrum, D. (2019). Citra Perempuan dalam Kumpulan Puisi. Prosiding SENASBASA (Seminar Nasional Bahasa dan Sastra), 3(2), 236–244. http://research-report.umm.ac.id/index.php/SENASBASA/article/view/3110/2823

Delvia, D. (2017). Kompetensi Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa. PENTAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 36–46. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/pentas/article/view/1128

Kertayasa, I. W., Suandi, I. N., & Utama, I. D. G. B. (2019). Pembelajaran Menulis Puisi Berdasarkan Pendekatan Kontekstual pada Siswa Kelas X MIA 2 SMA N 1 Sukasada. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(2), 248–259. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v8i2.20618

Mustopa, E., & Junaidi, F. (2020). Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Menulis Puisi dengan Teknik Akrostik di SMK Negeri 1 Ketapang. Prosiding Seminar Daring Nasional: Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar, 58–64. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13427

Ngatiyem, N. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas dengan Menggunakan Media Video pada Kelas VII MTsN Banjar Selatan 1 Kota Banjarmasin. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 84–97. https://jurnal.upgriplk.ac.id/index.php/meretas/article/view/36

Santoso, H. B., & Subagyo, S. (2017). Peningkatan Aktifitas dan Hasil Belajar dengan Metode Problem Basic Learning (PBL) pada Mata Pelajaran Tune Up Motor Bensin Siswa Kelas XI di SMK Insan Cendekia Turi Sleman Tahun Ajaran 2015/2016. Taman Vokasi, 5(1), 40-45. https://doi.org/10.30738/jtvok.v5i1.1428

Suliantini, N. W., Martha, I. N., & Artawan, G. (2021). Citra Perempuan dalam Buku Puisi Tubuhmu Selembar Daun Karya Gede Artawan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(1), 113–118. https://ejournal2.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/396/288

Wandira, A., Rokhmansyah, A., & Hanum, I. S. (2021). Citra Perempuan dalam Kumpulan Puisi Ibu Mendulang Anak Berlari Karya Cyntha Hariadi. Kandai, 17(1), 30–44. https://doi.org/10.26499/jk.v17i1.1847

Zulfadli, Z. (2018). Citra Perempuan dalam Kumpulan Puisi Karya Sapardi Djoko Damono. Jurnal Bahasa dan Sastra, 3(9), 1–11. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/9950
Published
2021-08-31
Abstract viewed = 53 times
pdf downloaded = 168 times